Grondwateroverlast? De gemeente reageert. Leidraad voor de invulling voor het Grondwaterloket

Maat: px
Weergave met pagina beginnen:

Download "Grondwateroverlast? De gemeente reageert. Leidraad voor de invulling voor het Grondwaterloket"

Transcriptie

1 Grondwateroverlast? De gemeente reageert Leidraad voor de invulling voor het Grondwaterloket 28 juli 2008

2 Verantwoording Titel Grondwateroverlast? De gemeente reageert Opdrachtgever Leven met Water Projectleider ing. H. (Harry) Prinsen Auteur(s) ir. W.H. (Wytse) Dassen en ir. R. (Roel) Valkman Projectnummer Aantal pagina's 26 (exclusief bijlagen) Datum 28 juli 2008 Handtekening Colofon Tauw bv Vestiging Rotterdam Rhijnspoor 209 Postbus AA Capelle aan den IJssel Telefoon (010) Fax (010) Dit document is eigendom van de opdrachtgever en mag door hem worden gebruikt voor het doel waarvoor het is vervaardigd met inachtneming van de rechten die voortvloeien uit de wetgeving op het gebied van het intellectuele eigendom. De auteursrechten van dit document blijven berusten bij Tauw. Kwaliteit en verbetering van product en proces hebben bij Tauw hoge prioriteit. Tauw hanteert daartoe een managementsysteem dat is gecertificeerd dan wel geaccrediteerd volgens: - NEN-EN-ISO Grondwateroverlast? De gemeente reageert 3\26

3 4\26 Grondwateroverlast? De gemeente reageert

4 Inhoud Verantwoording en colofon Hoezo een Grondwaterloket? Visie op het Grondwaterloket Organisatie Grondwaterloket Het Grondwaterloket in actie Het Grondwaterloket is reactief Grondwatercoördinator Wederzijds vertrouwen is essentieel Duidelijke informatievoorziening Maak een communicatieplan Degelijk onderzoek Oplossingen zijn maatwerk Financieringsstrategie Grondwaterparagraaf in de koopakte Kwaliteitsborging De 10 gouden regels Draaiboek Grondwaterloket Procesonderdelen nader toegelicht Overlast Klachtenregistratie en informatievoorziening Constateer probleem Bepaal probleemoplosser Opstellen plan van aanpak (technische en financieel plan) Maatregelen nemen Monitoren Implementatie Grondwaterloket Bestuurlijk draagvlak creëren Samenwerking tussen andere partijen Welke samenwerking is gewenst Aanstellen grondwatercoördinator Inbedding in bestaand systeem Opstarten Grondwaterplan Evalueren Grondwateroverlast? De gemeente reageert 5\26

5 Bijlage(n) 1. Referenties 2. Wet gemeentelijke watertaken in 5 minuten 6\26 Grondwateroverlast? De gemeente reageert

6 1 Hoezo een Grondwaterloket? In Nederland wordt ongeveer 40 % van de gemeenten geconfronteerd met grondwaterproblemen in bebouwd gebied. Grondwateroverlast kan variëren van een muffe lucht binnenshuis (ongemak) tot ondergelopen kelders en rottende houten fundering (schade). Jarenlang zijn bewoners doorverwezen met weinig resultaat en veel frustratie. Dat gaat veranderen. Door nieuwe wetgeving is de gemeente sinds 1 januari 2008 het eerste aanspreekpunt geworden voor bewoners met grondwateroverlast. Het is dan ook aan de gemeente om deze loketfunctie zo in te richten, dat het in staat is grondwateroverlast bespreekbaar te maken en de problemen samen met de bewoner en eventueel andere overheden op te lossen. In het manifest Grondwateroverlast: naar een nieuwe aanpak wordt een voorstel gedaan voor de gezamenlijke aanpak van grondwateroverlast. De essentie van deze aanpak ligt in de omkering: niet het beleid staat centraal, maar de bewoners met haar overlastsituatie zoals die zich in de werkelijkheid manifesteert. Het doel is niet een algemeen toepasbare beslisboom, maar een aanpak die leidt tot een adequate oplossing voor elke specifieke situatie. Het manifest gaat vervolgens in op het proces, de oplossingsrichtingen en de financiering daarvan. De ideeën uit het manifest krijgen handen en voeten in dit document: een leidraad voor het inrichten van een Grondwaterloket. In dit hoofdstuk beschrijven we kort de visie op het Grondwaterloket. Hoofdstuk 2 gaat in op de praktische uitvoering van het Grondwaterloket en hoofdstuk 3 bevat een (mogelijk) draaiboek voor het Grondwaterloket. Tot slotte wordt in hoofdstuk 4 een overzicht gegeven hoe het proces tot een operationeel grondwaterloket eruit ziet. Grondwateroverlast bij huizen Noord-Holland (6 december 2007) HAARLEM - Meer dan driekwart van de gemeenten in Noord-Holland kampt met overlast door te hoge of te lage waterstanden. In totaal gaat het om woningen. 1.1 Visie op het Grondwaterloket Het Grondwaterloket wordt gezien als het antwoord op de vraag hoe de gemeente invulling moet geven aan haar zorgplicht en de regierol. Maar over de vorm en de invulling van het Grondwaterloket bestaan uiteenlopende ideeën. Het gaat niet direct over een loket in fysieke zin: een balie waar een burger terecht kan. Wel over een helder aanspreekpunt. In dit hoofdstuk wordt de visie van het consortium Leven met Grondwater op het Grondwaterloket beschreven en hoe deze daadwerkelijk een bijdrage kan leveren aan een oplossing. Grondwateroverlast? De gemeente reageert 7\26

7 In de kern is grondwaterproblematiek een technisch vraagstuk. Maar wie grondwaterproblematiek reduceert tot deze kern lost het probleem niet op. Wie het probleem wil oplossen, moet de samenhang zien met de maatschappelijke context waarin het technische probleem ligt ingebed. Daarom spreken we liever over grondwateroverlast, omdat overlast duidt op de beleving van het probleem. Door het sluimerende karakter van de overlast, door de onbekendheid met het onderwerp en door het gevoel van onmacht ervaren bewoners grondwateroverlast vaak als klein leed waarvoor geen adequate en eenduidige oplossing bestaat, maar dat wel degelijk hinderlijk aanwezig is. Bewoners hebben daardoor de neiging niet snel over grondwateroverlast te praten of een melding te maken bij de overheid, ze onderdrukken het liever. Behalve in gebieden waar sprake is van een acute dreiging, bijvoorbeeld door paalrot (grote schade). Hier staat grondwater hoog op de agenda en vormt zij een bron van activisme. Onderdrukking of activisme, grondwateroverlast gaat gepaard met emoties. Door de onduidelijkheid over grondwateroverlast weg te nemen en een vertrouwensrelatie op te bouwen met de probleemeigenaar door middel van het Grondwaterloket, kan de gemeente helpen om grondwateroverlast effectief bestrijden. Dit gaat verder dan alleen een digitale balie voor het registreren van grondwaterproblemen. Het signaal is niet: dank u, uw probleem staat nu geregistreerd als rood puntje op onze overzichtskaart. Maar: wat zijn de problemen en eventueel komen we bij u langs om hier onder het genot van een kopje koffie verder over te praten? In onze visie is het Grondwaterloket bovenal een persoon, een grondwatercoördinator met tijd en ruimte om bij mensen langs te gaan als dat nodig is. Figuur 1.1 Consortium Leven met Grondwater 8\26 Grondwateroverlast? De gemeente reageert

8 1.2 Organisatie Grondwaterloket Naast de loketfunctie heeft de gemeente ook de regie om grondwaterproblemen in stedelijk gebied zoveel mogelijk te verhelpen. Dit betekent dat als andere partijen kunnen bijdragen aan de oplossing, de gemeente ervoor zorgt dat de verschillende partijen gezamenlijk tot een oplossing komen. De grondwatercoördinator is de drijvende kracht en brengt de juiste mensen bij elkaar. Het is daarom van belang dat binnen elke organisatie ook één contactpersoon is. Hierdoor wordt voorkomen dat de grondwatercoördinator hetzelfde gaat ervaren als de bewoners jarenlang hebben ondervonden: van het kastje naar de muur. De verschillende partijen die eventueel kunnen bijdragen aan de oplossing voor grondwaterproblemen zijn het waterschap, de provincie, het drinkwaterbedrijf en de bewoners / eigenaren zelf. Het waterschap kan de grondwaterstand veranderen door aanpassingen in het oppervlaktewatersysteem, de provincie door het reguleren van diepe grondwateronttrekkingen en het drinkwaterbedrijf door kapotte waterleidingen te repareren. Figuur 1.2 Toekomstige opbouw Grondgrondwaterloket In het consortium Leven met Grondwater zijn alle partijen vertegenwoordigd met uitzondering van het drinkwaterbedrijf. Door de periodieke afstemming onderling is deze leidraad een gezamenlijke visie waarin alle belangen zoveel mogelijk zijn behartigd. Grondwateroverlast? De gemeente reageert 9\26

9 10\26 Grondwateroverlast? De gemeente reageert

10 2 Het Grondwaterloket in actie De visie geeft weer waarom een Grondwaterloket nodig is en welke partijen samen dienen te werken om grondwaterproblemen effectief aan te pakken. Maar er spelen nog meer aspecten mee die het succes van het Grondwaterloket bepalen. Deze aspecten worden in dit hoofdstuk uiteengezet. 2.1 Het Grondwaterloket is reactief De grondhouding van het Grondwaterloket is reactief. Pas nadat de bewoner initiatief toont door zich te melden bij het Grondwaterloket met zijn overlastsituatie, start de gezamenlijke zoektocht naar een oplossing van het probleem. Hiervoor is gekozen, omdat grondwateroverlast voor een groot gedeelte afhangt van iemands beleving. Zo ervaart de één water in de kruipruimte als overlast en de ander niet. Wel is het van belang, dat het bestaan van het Grondwaterloket bekend is onder de mensen en dat bewustwording van het probleem wordt gecreëerd (zie 2.5 Communicatieplan). Hierdoor zullen bewoners die grondwateroverlast ervaren eerder de weg vinden naar het Grondwaterloket en grondwaterproblemen gerichter kan worden verholpen. 2.2 Grondwatercoördinator Wij zien de grondwatercoördinator als gezicht en aanspreekpunt van de gemeente. De grondwatercoördinator heeft verstand van zaken en is bovendien sociaal vaardig. Hij of zij is in staat om in een unieke situatie de juiste balans te vinden tussen bijvoorbeeld zakelijk en persoonlijk, en tussen informeren en adviseren. Communicatiemiddelen zoals een website dient ter ondersteuning en niet ter vervanging van de grondwatercoördinator. Wel kan door goede informatievoorziening de grondwatercoördinator ontlast worden (zie 2.3). Onze verwachting is dat een groot deel van de meldingen met goede informatievoorziening en begrip voor de situatie kan worden verwerkt. Bij meer structurele en collectieve overlastsituaties zal de grondwatercoördinator een meer coördinerende rol gaan vervullen tussen de verschillende overheden en de betreffende bewoners. Dit kan betekenen op de koffie gaan, onderzoek uit laten voeren, een financieringsstrategie opstellen en de probleemoplosser identificeren. Deze volgorde wordt verder uiteengezet in hoofdstuk 3. Het is een utopie om te denken dat een grondwatercoördinator vrij rond loopt op straat en klaar staat om aan de slag te gaan. Vaak is er binnen de gemeente (bijv. Afdeling riolering) al iemand bezig met grondwater(overlast). Het ligt dan ook voor de hand om diegene (of een ander) bij te scholen door communicatietrainingen, vaardigheidstrainingen, klantvriendelijkheidtrainingen, etc. Per grondwatercoördinator moet een alomvattend programma opgesteld worden, om de belangrijkste competenties te waarborgen. Uiteindelijk kan de bewoner verwachten, dat men een grondwatercoördinator te spreken krijgt die aan onderstaand profiel voldoet. Grondwateroverlast? De gemeente reageert 11\26

11 Profiel grondwatercoördinator Kennis en ervaring met grondwater(overlast) Sociaal vaardig Sterk in conflictbeheersing en -bemiddeling Gericht op samenwerking Gevoel voor politieke verhoudingen kennis van bouwfysica Inhoudelijke kennis van stedelijke waterhuishouding is nodig om oorzaken van grondwateroverlast te identificeren en aan te pakken. Deze kennis is niet bij alle gemeenten aanwezig. De grondwatercoördinator dient in dit geval het waterschap te benaderen: het waterschap als kennisdrager. 2.3 Wederzijds vertrouwen is essentieel Voor het ingaan van de gemeentelijke zorgplicht op het gebied van grondwater zijn bewoners altijd van het kastje naar de muur gestuurd. Dit leidde tot veel frustratie bij zowel bewoners als gemeente. Door de bewoner in eerste instantie te vertrouwen op hun woord en begrip te tonen voor de ongemakkelijke situatie wordt ten eerste al een deel van de negatieve ervaring van grondwateroverlast weggenomen. Empathie tonen en je als gemeente inleven in de situatie van de bewoner is daarom essentieel. Daarnaast kan de oorzaak van de klacht sneller achterhaald worden, omdat de bewoner als ervaringsdeskundige wordt beschouwd. Precedentwerking Een mooi verhaal, maar de praktijk leert anders, stelde een gemeenteambtenaar tijdens een workshop over grondwaterproblematiek. Jullie roepen de gemeenten op om inconsequent te durven zijn, want elke situatie is uniek. Wij zoeken naar uniforme richtlijnen en zijn juist geneigd om inconsequentie te vermijden. Inconsequentie leidt tot vervelende precedentwerking. Geheel ten onrechte, volgens een aanwezige bewoner, die vindt dat de gemeenten zich te gemakkelijk verschuilen achter het argument van precedentwerking. Bewoners zijn veel minder erg dan gemeenten denken en prima in staat om individuele oplossingen te aanvaarden. Het is een kwestie van vertrouwen schenken. Aan de andere kant moeten bewoners er ook vertrouwen in hebben dat de gemeente haar zorgplicht zal uitvoeren. In de praktijk komt het erop neer dat de bewoners geduld moeten hebben, aangezien het nemen van maatregelen tegen grondwateroverlast lang kan duren. Het is dan ook belangrijk om in het begin duidelijk te maken wat de bewoner kan verwachten en in binnen welk tijdsbestek. Echter, door jarenlange negatieve ervaring vanuit bewoners zal bij de invulling van het nieuwe beleid waarschijnlijk een vertragingseffect optreden. 12\26 Grondwateroverlast? De gemeente reageert

12 De ervaring leert dat veel bewoners te hoge verwachtingen koesteren aangaande de rol en de verantwoordelijkheid van de gemeente. Om deze verwachtingen te temperen reageren gemeenten vaak afhoudend. In deze houding is er weinig ruimte voor empathie en betrokkenheid. Daarom is het belangrijk dat de grondwatercoördinator vanaf het eerste contact helder is over de rol en de verantwoordelijkheden van de gemeente en de bewoner. Wantrouwen belemmert oplossing (Amsterdam) Samen met bewoners is de gemeente Amsterdam op zoek gegaan naar de optimale verdeling van de kosten om het grondwaterprobleem op te lossen in dat gebied. Afgesproken werd, dat de gemeente de grondwaterstand ging verlagen en de bewoners hun kelders waterdicht lieten maken. De bewoners zouden hier subsidie voor krijgen. Echter, om de subsidie te krijgen moesten de bewoners veel papierwerk invullen in een kort tijdsbestek. Zoveel dat uiteindelijk niemand de subsidie heeft aangevraagd met als resultaat dat er nog steeds grondwateroverlast is. 2.4 Duidelijke informatievoorziening Naast het registreren van klachten en het vinden van de oorzaak van overlast, is het Grondwaterloket ook bedoeld om informatie over grondwater(overlast) te verschaffen. Het gaat daarbij niet om data, maar informatie waarmee bewoners iets mee kunnen (dus geen droge peilbuisstanden). Informatievoorziening kan voornamelijk via de bestaande gemeentelijke website gebeuren. Eventueel kan de grondwatercoördinator ook telefonisch vragen beantwoorden. Op de website kunnen de volgende aspecten worden besproken: Hoe werkt grondwater? Wat zijn de bekende grondwaterproblemen binnen de gemeente (eventueel kaarten met peilbuizen en grondwaterstanden)? Wat doet de gemeente aan het verhelpen van grondwateroverlast? Contactgegevens van de grondwatercoördinator Eventueel een digitale enquête (met aankondiging in de lokale media) Belangrijk is om met enige regelmaat in de lokale pers en in algemene, gemeentelijke brochures de website te nomen, vooral in het begin. Daarnaast moet op de website van de provincie en het waterschap een link staat naar de website van het Grondwaterloket. Ook is van belang om de website up-to-date te houden. 2.5 Maak een communicatieplan Het Grondwaterloket gaat uit van de menselijke benadering (in plaats van de technische). Het is daarom van essentieel belang om het Grondwaterloket voldoende onder de aandacht te brengen, zodat bewoners met grondwateroverlast de weg naar het loket weten te vinden. Daarnaast moet het Grondwaterloket onder de aandacht blijven door middel van actieve voorlichting. Vooral bij startende projecten heb je maar één keer de kans om een goede indruk te maken. Om dit te waarborgen is het opzetten van een communicatieplan rond de introductie en het eerste paar jaar essentieel. Hierbij moet gedacht worden aan mailingen, advertenties, persbericht(en) en de opening van het Grondwaterloket met veel trompetgeschal en tromgeroffel. Grondwateroverlast? De gemeente reageert 13\26

13 2.6 Degelijk onderzoek Als ook tijdens het bezoek van de grondwatercoördinator bij de bewoner (op de koffie) niet de oorzaak van de overlast is geconstateerd is verder onderzoek nodig. Een onderzoek naar de klacht(en) is maatwerk. Indien de klachten algemeen van aard zijn kunnen de symptomen door verschillende factoren worden veroorzaakt. Een breed onderzoek naar de hydrologische (grondwater en oppervlaktewater) en bouwkundige (bouwfysisch, bouw- en funderingstechnisch) aspecten ligt dan voor de hand. Hierbij kan worden gedacht aan: Onderzoek naar lekke/gesprongen drinkwaterleidingen. De drinkwaterbedrijven monitoren dit, maar door miscommunicatie wordt het probleem niet altijd verholpen met als resultaat (grond)wateroverlast Lokaal onderzoek naar de grondwatersituatie door het monitoren van het grondwater Regionaal onderzoek naar de grondwatersituatie door het toepassen van monitoring van grondwater en GIS. Een grondwaterstromingsmodel kan eveneens een goed hulpmiddel zijn Onderzoek naar de funderingssituatie door het verrichten van archief- en funderingsonderzoek Het verrichten van een enquête. Hiermee kunnen ervaringen van bewoners inzichtelijk worden gemaakt. Zo kan worden bepaald of problemen al dan niet structureel in de wijk voorkomen 2.7 Oplossingen zijn maatwerk Het gebruik van een generieke beslisboom om te bepalen wat de beste maatregel is om de klacht op te lossen staat in de weg van het samen oplossen van de klacht. Daarom zal elke situatie opnieuw bekeken worden om op die manier maatwerk te kunnen leveren dat draagvlak heeft. Bij het zoeken naar oplossingen geldt: Het zorgvuldigheidsbeginsel ; voorafgaand aan het nemen van maatregelen moeten alle betrokken belangen in kaart worden gebracht en zorgvuldig tegen elkaar worden afgewogen Het evenredigheidsbeginsel ; als een maatregel tot onevenredige nadelige gevolgen leidt moeten deze zoveel mogelijk worden voorkomen en misschien zelfs uiteindelijk (financieel) worden gecompenseerd. Bij nadelige gevolgen moet gedacht worden aan bijvoorbeeld overlast door het inklinken van (veen)grond door het verlagen van de grondwaterstand Voordat het gezamenlijk zoeken naar oplossingen kan beginnen moet eerst worden bepaald wat de aard van de klacht is. Hierbij moet eerst worden vastgesteld of de klacht(en) incidenteel of structureel is. Daarnaast is het van belang om te weten of meerdere percelen grondwateroverlast ervaren (collectief). Dit gebeurd aan de hand van informatie van bewoners. Daarna kan eventueel het onderzoek beginnen. Voor een goede afweging moeten 2 onderzoeken plaatsvinden: Nulsituatieonderzoek ; wat is de stand van zaken, zowel (grond)waterhuishoudkundig als bouwkundig (bouwfysisch, bouw- en funderingstechnisch)? Effectenonderzoek ; wat is de mogelijke gevolgschade als we niets doen? 14\26 Grondwateroverlast? De gemeente reageert

14 Het is wenselijk dat onderzoek en advies gedaan wordt door onafhankelijke bureaus om beïnvloeding van de resultaten te voorkomen. Daarnaast worden aansprakelijkheidsdiscussies voorkomen. De grondwatercoördinator mag ook nooit zomaar een advies geven, enkel informatie. Dit voorkomt aansprakelijkheid bij claims. Zorgvuldigheid in de voorlichting is dus belangrijk. Aan de hand van de resultaten van het onderzoek kan in samenwerking met alle betrokken partijen gekozen worden uit de volgende maatregelen: Niets doen Onorthodoxe oplossingen voor individuele gevallen (drainage of bouwkundig) Adaptatie op buurt- /wijkniveau (vaak aanleg drainage) Structuurwijziging op buurt- /wijkniveau (verlagen peil oppervlaktewater, grondwateronttrekking stopzetten, aanleg gescheiden rioolstelsel, et cetera) Onorthodoxe praktijken in Hengelo (ov) Als bijvoorbeeld een overlastsituatie in de gemeente Hengelo. Daar was sprake van grondwateroverlast bij een enkel perceel gedurende enkele maanden per jaar. De waterbeheerder van de gemeente heeft polshoogte genomen en samen met de perceeleigenaar gezocht naar een geschikte oplossing. Er is door de eigenaar gekozen voor een lokale bemaling waarbij het overtollige grondwater geloosd wordt op het dichtstbijzijnde riool. Hoewel de oplossing in klassieke zin niet duurzaam is en verder gaat dan de zorgplicht grondwater is er adequaat gereageerd. De overlastsituatie is opgelost en de bewoner is erg blij. Als duurzaamheid was verheven tot het hoogste ideaal in plaats van het oplossen van de probleemsituatie, was er waarschijnlijk nog niks gedaan. 2.8 Financieringsstrategie Belangrijk bij het opstellen van het financiële plaatje is het betrekken van niet alleen de kosten maar ook de baten van een maatregel. De baten van een maatregel kunnen worden onderverdeeld in 3 groepen. Directe baten, zoals waardestijging van het pand Indirecte baten, zoals het voorkomen van schade, eventuele benutting van drainagewater Maatschappelijke baten, zoals minder gezondheidsklachten (bijvoorbeeld verkoudheid), meer woongenot door de bewoners, een vastgoedbestand in betere staat en verbetering van de leefbaarheid van een woonwijk Financiering huiseigenaar of woningcorporatie Als maatregelen nodig zijn op particulier terrein zijn deze in eerste instantie voor eigen rekening. Eigenaren hebben namelijk een onderhoudsverplichting. Een aantal gemeenten gefft al subsidie voor de aanpak van grondwaterproblemen. Het gaat dan vooral om subsidie voor bouwtechnische maatregelen. Door de vaak erg hoge kosten kan een subsidie de drempel verlagen om de benodigde investering te doen. Daarnaast kan de gemeente onder specifieke voorwaarden leningen verstrekken. Belangrijk is dat het Grondwaterloket huiseigenaren op de baten wijst van een dergelijke investering. Grondwateroverlast? De gemeente reageert 15\26

15 Onderscheid eigenaren en huurders Daarnaast moet er een onderscheid worden gemaakt tussen huiseigenaren en huurders. De huiseigenaar is verantwoordelijk voor oplossingen op het perceel. Bij huurders is het perceel vaak in handen van de verhuurder (particulier of woningcorporatie). Door slechte ervaringen met het aanpakken van grondwateroverlast zijn woningcorporaties huiverig om dingen toe te zeggen ten opzichte van hun huurders. Vroeger wilde de verhuurder geen verantwoordelijkheid nemen, niets toezeggen tegenover de huurder, omdat er veel onzekerheid was of en door wie het grondwateroverlast werd verholpen. Ook hier moet het Grondwaterloket de verhuurders wijzen op hun verantwoordelijkheden en de baten van een investering om grondwateroverlast tegen te gaan, zoals waardestijging pand en tevreden huurders. Financiering gemeente Door de nieuwe wetgeving (artikel 228a Gemeentewet) kunnen de kosten voor de uitvoering van de zorgplicht grondwater worden opgenomen in de rioolheffing. Dit geeft de gemeente meer daadkracht om het probleem structureel aan te pakken. Daarnaast kan de gemeente subsidie aanvragen bij het Rijk of de provincie voor stadsvernieuwing, het zogenaamde Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV-2). Hiervoor moeten gemeenten hun prestaties vast leggen in een Meerjaren Ontwikkelingsprogramma (MOP). Het MOP wordt getoetst aan de uitgangspunten beschreven in de Wet stedelijke vernieuwing. Ook het aanpakken van grondwateroverlast wordt gezien als onderdeel van stedelijke vernieuwing. Financiering Waterschap Kosten die worden gemaakt betreffende het deelnemen aan het proces, het aanleveren van kennis en om maatregelen te treffen, kunnen door het waterschap verhaald worden op de burger door middel van de waterschapsbelasting. Financiering Provincie De provincie heft leges op grondwateronttrekkingen. De leges dienen ter dekking van de kosten voor het maken van een vergunning. Deze zijn voor een groot deel afhankelijk van de grootte van de onttrekking: hoe groter de onttrekking, hoe complexer de vergunning en hoe hoger de leges. De provincie bepaald zelf de hoogte van het beleid. De maatregelen die worden genomen op het gebied van grondwateronttrekkingen om grondwateroverlast te reduceren, zouden via deze leges kunnen worden bekostigd of op de vergunninghouder verhaald kunnen worden. 16\26 Grondwateroverlast? De gemeente reageert

16 Instrumenten om gezamenlijke maatregelen af te dwingen Als enkele bewoners weigeren om mee te werken aan het verhelpen van grondwateroverlast kan de gemeente de repressieve weg inslaan (in plaats van stimulerend). In principe is het aan iedere particulier om, daar waar mogelijk zijn / haar pand aan te sluiten op de drainage of om bouwtechnische maatregelen te nemen. Maar als het niet meewerken van een persoon of enkele personen nadelige gevolgen oplevert voor anderen kan diegene worden aangeschreven op basis van art. 20 van de Woningwet (het niet voldoen van het erf aan de voorschriften uit de gemeentelijke bouwverordening) of op basis van artikel 14 van de Woningwet voor bouwtechnische maatregelen. Met deze laatste kunnen ook verhuurders (zoals woningcorporaties) worden gedwongen maatregelen uit te voeren als huurders gebreken ondervinden. Het gebruik van deze instrumenten moet pas als laatste worden ingezet om collectief grondwateroverlast te voorkomen in de toekomst. 2.9 Grondwaterparagraaf in de koopakte Ook op de huizenmarkt wordt grondwateroverlast als thema onderdrukt en wordt er vaak niks over opgenomen in de koopakte. Makelaars zijn over het algemeen huiverig om dit onderwerp te bespreken. Grondwateroverlast betekent vaak automatisch een slechtere toestand van het pand en daarmee een lagere (verkoop)waarde. Door een grondwaterparagraaf op te nemen in de koopakte worden grondwaterproblemen eerder geïdentificeerd en aangepakt. Dit voorkomt een verdere achteruitgang van het gemeentelijke vastgoedbestand. Het Grondwaterloket kan bijdragen aan de informatievoorziening evenals het zoeken naar oplossingen. Het verplicht stellen van het opnemen van een grondwaterparagraaf in de koopakte is niet het onderdeel van het Grondwaterloket, aangezien het een aanpassing van wetgeving betreft. Belangrijk is dat dit met de makelaarsbranche wordt afgestemd Kwaliteitsborging Om de goede kwaliteit van het Grondwaterloket te waarborgen zijn prestatie-indicatoren nodig. Hierdoor kan in de gaten worden gehouden op welke aspecten het goed en slecht gaat en waar verbetering nodig is. Daarnaast is het voor de verantwoordelijke wethouder een effectief hulpmiddel om het Grondwaterloket te beoordelen en de strategie eventueel aan te passen. De prestatie-indicatoren moet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) en door de gemeente zelf worden opgesteld. Grondwateroverlast? De gemeente reageert 17\26

17 2.11 De 10 gouden regels Het Grondwaterloket zoals beschreven in deze leidraad kent vele uitgangspunten die goed moeten worden nageleefd om grondwateroverlast effectief te verhelpen. De 10 gouden regels hieronder geven de spelregels aan van het Grondwaterloket. 1. Vertrouw bewoners 2. Registreer klachten telefonisch en toon begrip voor de situatie 3. Ga, wanneer nodig, op de koffie en laat je gezicht zien 4. Gemeente moet nooit gericht advies geven, enkel informatie 5. Het Grondwaterloket is reactief 6. Durf onorthodoxe maatregelen te nemen 7. Menselijk in plaats van ambtelijk tijdsbesef 8. Blijf communiceren met bewoners tijdens het proces 9. Maak grondwater bespreekbaar en promoot het Grondwaterloket 10. De kwaliteit kan altijd beter 18\26 Grondwateroverlast? De gemeente reageert

18 3 Draaiboek Grondwaterloket Het draaiboek geeft beknopt weer hoe het Grondwaterloket kan functioneren als het gaat om grondwateroverlast. In dit hoofdstuk zijn de stappen uiteengezet. De volgorde staat vast, maar de exacte invulling van elke stap moet grotendeels per gemeente worden ingevuld. In figuur 2.1 is het processchema van het Grondwaterloket te zien. Een goede afwikkeling van elke stap in het proces is essentieel om de overlast die bewoners ervaren effectief en doelmatig te verhelpen. Het gaat hier expliciet niet om een beslisboom, omdat maatwerk vereist is. Elke stap van het processchema wordt hieronder nader toegelicht. Aangenomen wordt dat het digitale deel van het grondwaterloket (op de gemeentelijke website) de meeste vragen betreffende grondwater(overlast) beantwoorden. Bij klachten en openstaande vragen kan de bewoner contact opnemen met de gemeente: via het algemene gemeentenummer of direct met de grondwatercoördinator. Figuur 3.1 Draaiboek Grondwaterloket Grondwateroverlast? De gemeente reageert 19\26

19 3.1 Procesonderdelen nader toegelicht Overlast Een bewoner ondervindt overlast zoals water in de kruipruimte, muffe lucht binnenshuis, beschimmelde, vochtige muren, (grond)wateroverlast in de openbare ruimte of heeft een vraag omtrent grondwater. Een te hoge of te lage grondwaterstand wordt terecht of onterecht aangewezen door de bewoner als de oorzaak van de klacht. De bewoner probeert de problematiek beter te begrijpen en zoekt op de website van de gemeente naar een antwoord. Mogelijk blijven er vragen over. Daarop zoekt de bewoner via dezelfde website het juiste telefoonnummer en belt. Een klacht melden via de website kan, maar bij overlast is mondelinge communicatie is gewenst.! Actie: Bewoner zoekt het telefoonnummer van het Grondwaterloket op de website en belt (of belt via het algemene nummer) Klachtenregistratie en informatievoorziening De bewoner wordt ter woord gestaan (eventueel na doorschakeling door het frontoffice) door een vriendelijk, goed geïnformeerd en sociaal vaardig persoon, de grondwatercoördinator. De grondwatercoördinator verwerkt de klacht in het klachtenregistratiesysteem aan de hand van een aantal vragen. Het gaat dan vooral om het adres, de datum en de aard van de klacht. Hierdoor ontstaat een duidelijk (digitaal) overzicht vanwaar grondwaterproblemen zijn dat bovendien makkelijk overdraagbaar en communiceerbaar is. Daarnaast inventariseert de grondwatercoördinator de onzekerheden die de bewoner met de klacht heeft en gaat daar waar mogelijk direct op in. Daardoor krijgt de bewoner een meer realistisch beeld van de situatie, wat de beleefde overlast in een aantal gevallen kan reduceren en beter zicht geeft op de oplossingen.! Actie: Registreer de klacht en informeer bewoner Als de klacht is verwerkt wordt, wanneer nodig, meteen een afspraak gemaakt voor het tweede telefonische contact. Hierin worden de bevindingen besproken van de bewoner. Er wordt namelijk verwacht, dat de bewoner eerst zelf onderzoek doet, op aanwijzingen van de grondwatercoördinator. Eventueel kan een standaard inventarisatieformulier per of post worden toegestuurd.! Actie: Stuur bewoner inventarisatieformulier om eigen onderzoek uit te voeren! Actie: Stuur eventueel direct omwonenden informatie over het Grondwaterloket 20\26 Grondwateroverlast? De gemeente reageert

20 3.1.3 Constateer probleem Belangrijk is dat het probleem dat de overlast veroorzaakt snel wordt geïdentificeerd. Voor het vinden van het probleem wordt een actieve rol van zowel de bewoner als de gemeente verwacht. In eerste instantie moet de bewoner zelf op onderzoek gaan naar de oorzaak van de klacht. Hierbij wordt ook verwacht dat de bewoner bij de buren navraagt of deze ook grondwateroverlast ervaren. Hierdoor komt meer informatie op een efficiënte manier beschikbaar. Ook dwingt het bewoners om te zoeken naar collectieve oplossingen. De bevindingen worden teruggekoppeld naar het Grondwaterloket in het tweede telefonische gesprek.! Actie: Bewoner kijkt in en rond het huis naar mogelijke oorzaken! Actie: Bewoner vraagt of de buren ook overlast ervaren! Actie: Bevindingen worden teruggekoppeld en verwerkt bij het Grondwaterloket Figuur 3.1 Optrekkend vocht en beschimmelde muren Aan de hand van het tweede telefonische gesprek kan bepaald worden of en wanneer huisbezoek moet volgen. Het bezoek is er één van op de koffie komen. Door te praten met de bewoners voelen zij zich serieus genomen en kunnen mogelijke niet door buitenstaanders direct te beoordelen oorzaken aan het licht komen (zoals wasgoed binnenshuis drogen zonder goed te ventileren).! Actie: Maak afspraak voor een bezoek! Actie: Grondwatercoördinator gaat op de koffie bij de bewoner om oorzaak te vinden Grondwateroverlast? De gemeente reageert 21\26

Anne Mollema IGWR. Grondwater in de Stadhouderslaan en omgeving

Anne Mollema IGWR. Grondwater in de Stadhouderslaan en omgeving Anne Mollema IGWR Grondwater in de Stadhouderslaan en omgeving Inhoud Water in de stad, hoe zit dat in elkaar Wie is waarvoor verantwoordelijk Wanneer is er een probleem Grondwaterstanden gemeten Wat kunt

Nadere informatie

ADVIES BURGEMEESTER EN WETHOUDERS. Datum B&W-vergadering : 10-11-2009 Openbaar Onderwerp : Grondwaterbeleid

ADVIES BURGEMEESTER EN WETHOUDERS. Datum B&W-vergadering : 10-11-2009 Openbaar Onderwerp : Grondwaterbeleid ADVIES BURGEMEESTER EN WETHOUDERS Datum B&W-vergadering : 10-11-2009 Openbaar Onderwerp : Grondwaterbeleid Portefeuillehouder(s) : F.J.W. Saelman, Afdelingshoofd/hoofd OW: F. Hottinga Paraaf : Paraaf:

Nadere informatie

Grondwater in Delfland

Grondwater in Delfland Grondwater in Delfland Wie doet wat? 1 Wat is grondwater? Grondwater is de naam zegt het al water onder het grondoppervlak. Normaal gesproken is het dus niet zichtbaar. Maar door een te hoge of te lage

Nadere informatie

Impressie(informatieavond(rioolvervanging(Straatweg( Datum:(8(september(2015( Opstelling(verslag:(Tineke(van(Oosten(en(Sieb(de(Jong((cgOH)(

Impressie(informatieavond(rioolvervanging(Straatweg( Datum:(8(september(2015( Opstelling(verslag:(Tineke(van(Oosten(en(Sieb(de(Jong((cgOH)( Impressie(informatieavond(rioolvervanging(Straatweg( Datum:(8(september(2015( Opstelling(verslag:(Tineke(van(Oosten(en(Sieb(de(Jong((cgOH)( Indeling(van(de(avond:(van(19.00(uur(tot(21.00(uur(konden(bewoners(van(de(Straatweg(informatie(

Nadere informatie

in Flevoland Heeft u er last van of wilt u het gebruiken?

in Flevoland Heeft u er last van of wilt u het gebruiken? Grondwater in Flevoland Heeft u er last van of wilt u het gebruiken? 1. Wat is grondwater? Grondwater is de naam zegt het al water onder het grondoppervlak. Normaal gesproken is dit water dus niet zichtbaar.

Nadere informatie

Raadsvoorstel Reg. nr : 1010217 Ag nr. : Datum : 18-05-10

Raadsvoorstel Reg. nr : 1010217 Ag nr. : Datum : 18-05-10 Ag nr. : Onderwerp Verordening op de afvoer van hemelwater en grondwater Status besluitvormend Voorstel 1. Vast te stellen de Verordening op de afvoer van hemelwater en grondwater; 2. De kosten van het

Nadere informatie

Tubbergen o. gemeente. Aan de gemeenteraad. Vergadering: 8 september 2014. Nummer: Tubbergen, 28 augustus 2014

Tubbergen o. gemeente. Aan de gemeenteraad. Vergadering: 8 september 2014. Nummer: Tubbergen, 28 augustus 2014 gemeente Tubbergen o Aan de gemeenteraad Vergadering: 8 september 2014 Nummer: 9A Tubbergen, 28 augustus 2014 Onderwerp: Vaststellen verordening op de afvoer van hemelwater en grondwater. Samenvatting

Nadere informatie

Raadsvergadering 29 januari Nr.: 11. AAN de gemeenteraad. Onderwerp: Vaststellen Watertakenplan DAL/W²

Raadsvergadering 29 januari Nr.: 11. AAN de gemeenteraad. Onderwerp: Vaststellen Watertakenplan DAL/W² Raadsvergadering 29 januari 2018 Nr.: 11 AAN de gemeenteraad Onderwerp: Vaststellen Watertakenplan DAL/W² 2018-2022. Portefeuillehouder: Wethouder P. Prins. Ter inzage liggende stukken: Collegebesluit

Nadere informatie

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 25 september 2018, raadsvoorstel 18bb7158; raadsstuk 18bb7150;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 25 september 2018, raadsvoorstel 18bb7158; raadsstuk 18bb7150; Verordening rioolheffing 2019 De raad van de gemeente Rotterdam, gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 25 september 2018, raadsvoorstel 18bb7158; raadsstuk 18bb7150; gelet

Nadere informatie

Samenhang en samenvatting vgrp+, Waterplan, BRP

Samenhang en samenvatting vgrp+, Waterplan, BRP Samenhang en samenvatting vgrp+, Waterplan, BRP Uden gastvrij voor water Kenmerk: 11-10044-JV 14 september 2011 Ingenieursbureau Moons 1 Inhoudsopgave 1 SAMENHANG... 3 2 SAMENVATTING... 4 2.1 KOERSWIJZIGINGEN...

Nadere informatie

Raadsvergadering : 20 juni 2011 Agendanr. 13

Raadsvergadering : 20 juni 2011 Agendanr. 13 Raadsvergadering : 20 juni 2011 Agendanr. 13 Voorstelnr. : R 6837 Onderwerp : Gemeentelijk Rioleringsplan 2010-2015 Stadskanaal, 1 juni 2011 Beslispunten 1. Het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2010-2015

Nadere informatie

^ T^ 2 5UOV2008 \Q5 S. 1. Inleiding

^ T^ 2 5UOV2008 \Q5 S. 1. Inleiding E E R H U CB O W A A Raadsvergadering: Besluit: Voorstelnummfif R D 2 5UOV2008 ^ T^ \Q5 S Agendanr. Voorstelnr. Onderwerp Aan de Raad, 2008-105 Formulering beleid voor zorgplichten hemel- en grondwater,

Nadere informatie

MEMO. Datum : 28 januari Aan. Van. Afschrift. : Stedelijke commissie. : Hans van Agteren

MEMO. Datum : 28 januari Aan. Van. Afschrift. : Stedelijke commissie. : Hans van Agteren MEMO Datum : 28 januari 2016 Aan : Stedelijke commissie Van : Hans van Agteren Afschrift : Djoerd de Vos Koelink, Werner Gerritsen, Henk-Jan van Tubbergh, Suzanne Remmers, Derk Jan Eshuis, Ina van Dijk,

Nadere informatie

Vragen en antwoorden Aanpak Agniesebuurt

Vragen en antwoorden Aanpak Agniesebuurt Vragen en antwoorden Aanpak Agniesebuurt Waarom aan de slag in de Agniesebuurt? Oude stadswijken zoals de Agniesebuurt, die dichtbebouwd zijn met veel verharding en weinig open water en groen, zijn kwetsbaar

Nadere informatie

De uitkomsten van het onderzoek van TAUW en de toetsing aan het huidige beleid, zijn in deze memo samengevat.

De uitkomsten van het onderzoek van TAUW en de toetsing aan het huidige beleid, zijn in deze memo samengevat. MEMO Datum : 24 mei 2016 Aan Van : Stadsdeelcommissie Noord : Hans van Agteren Onderwerp : Grondwateroverlast Enschede Noord Inleiding In het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) zijn zeven gebieden benoemd

Nadere informatie

Omgang met hemelwater binnen de perceelgrens

Omgang met hemelwater binnen de perceelgrens Omgang met hemelwater binnen de perceelgrens Ir. Emil Hartman Senior adviseur duurzaam stedelijk waterbeheer Ede, 10 april 2014 Inhoud presentatie Wat en hoe van afkoppelen Wat zegt de wet over hemelwater

Nadere informatie

Raadsvoorstel. Datum raadsavond Wordt later ingevuld Programma Duurzaamheid en Mobiliteit Onderwerp Grondwaterbeleidsplan 2012 t/m 2014

Raadsvoorstel. Datum raadsavond Wordt later ingevuld Programma Duurzaamheid en Mobiliteit Onderwerp Grondwaterbeleidsplan 2012 t/m 2014 Raadsvoorstel Datum raadsavond Wordt later ingevuld Programma Duurzaamheid en Mobiliteit Onderwerp Grondwaterbeleidsplan 2012 t/m 2014 Samenvatting Dit voorstel geeft aan waarom de intrede van een grondwaterbeleidsplan

Nadere informatie

Hoe kom ik van grondwaterproblemen af?

Hoe kom ik van grondwaterproblemen af? Wat is grondwater? Grondwater is zoals het woord zelf al aangeeft het water dat zich in de grond bevindt. We zien het meestal niet totdat we het onverwacht tegenkomen of er zelfs overlast van ondervinden

Nadere informatie

Raadsvoorstel. drs A.J. Ditewig 18 februari 2010. 05 januari 2010. De raad wordt voorgesteld te besluiten:

Raadsvoorstel. drs A.J. Ditewig 18 februari 2010. 05 januari 2010. De raad wordt voorgesteld te besluiten: Portefeuillehouder Datum raadsvergadering drs A.J. Ditewig 18 februari 2010 Datum voorstel 05 januari 2010 Agendapunt Onderwerp Gemeentelijke watertaken De raad wordt voorgesteld te besluiten: het bijgaande

Nadere informatie

Water en vocht in of rond uw huis?

Water en vocht in of rond uw huis? Water en vocht in of rond uw huis? Een ondergelopen kelder, schimmel in de badkamer, een tuin die blank staat. Meestal moet u, als (huis)eigenaar, erfpachter of huurder waterproblemen zelf verhelpen. In

Nadere informatie

Funderingsproblematiek Tweede kamer commissie BiZa en I&M 28 maart 2013

Funderingsproblematiek Tweede kamer commissie BiZa en I&M 28 maart 2013 . Funderingsproblematiek Tweede kamer commissie BiZa en I&M 28 maart 2013 Agenda: 1. Presentatie Ing. Ad van Wensen, Ir. Dick de Jong, Ir. Peter Ligthart 2. Aanbieding noodkreet Martine Coevert 3. vragen?

Nadere informatie

Aansluitverordening van de riolering in de gemeente Krimpen aan den IJssel

Aansluitverordening van de riolering in de gemeente Krimpen aan den IJssel Aansluitverordening van de riolering in de gemeente Krimpen aan den IJssel De raad van de gemeente Krimpen aan den IJssel, Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van [datum];

Nadere informatie

Grondwateroverlast Oranjepark en Prinsessenwijk, fase 2. Deel 1 Beleid Deel 2 Oplossingen grondwateroverlast Deel 3 Oriëntatie varianten ASC terrein

Grondwateroverlast Oranjepark en Prinsessenwijk, fase 2. Deel 1 Beleid Deel 2 Oplossingen grondwateroverlast Deel 3 Oriëntatie varianten ASC terrein Grondwateroverlast Oranjepark en Prinsessenwijk, fase 2 Deel 1 Beleid Deel 2 Oplossingen grondwateroverlast Deel 3 Oriëntatie varianten ASC terrein 17 september 2008 Verantwoording Titel Grondwateroverlast

Nadere informatie

De Veranderende Zorgplicht

De Veranderende Zorgplicht De Veranderende Zorgplicht Ede 23 april 2015 Frans Debets Debets b.v. i.s.m. Een korte versie van een cursus op 14 juni 1- De Veranderende Waterwetwetgeving 1. Achtergronden en betekenis van de veranderingen

Nadere informatie

Samenvatting Gemeentelijk Rioleringsplan Wormerland. planperiode 2013 t/m 2017

Samenvatting Gemeentelijk Rioleringsplan Wormerland. planperiode 2013 t/m 2017 Samenvatting Gemeentelijk Rioleringsplan Wormerland planperiode 2013 t/m 2017 13 maart 2012 1.1 Inleiding De gemeente is wettelijk verplicht een Gemeentelijk Rioleringsplan (hierna te noemen: GRP) op te

Nadere informatie

Programma van de avond: vgrp 2015-2019 Inwonersbijeenkomst. Positie vgrp5 gemeentebeleid. Even voorstellen. Relaties met beleid / plannen

Programma van de avond: vgrp 2015-2019 Inwonersbijeenkomst. Positie vgrp5 gemeentebeleid. Even voorstellen. Relaties met beleid / plannen vgrp 2015-2019 Inwonersbijeenkomst 8 Januari 2015 19:45 20:00 20:05 20:15 22:00 Programma van de avond: Welkom en voorstelronde Toelichting doel bijeenkomst Wat is een vgrp? Gesprek met de inwoners adv

Nadere informatie

Afdeling: Beleid Leiderdorp, 14-11-2013 Onderwerp:

Afdeling: Beleid Leiderdorp, 14-11-2013 Onderwerp: Pagina 1 van 5 Versie Nr. 1 Afdeling: Beleid Leiderdorp, 14-11-2013 Onderwerp: Besteding uitvoeringsbudget wateroverlast Zijlkwartier. Aan de raad. Beslispunten 1. Akkoord te gaan met het toedelen van

Nadere informatie

Van rioleringszaak naar gemeentelijke watertaak. De Wet gemeentelijke watertaken toegelicht

Van rioleringszaak naar gemeentelijke watertaak. De Wet gemeentelijke watertaken toegelicht Van rioleringszaak naar gemeentelijke watertaak De Wet gemeentelijke watertaken toegelicht Van rioleringszaak naar gemeentelijke watertaak De Wet gemeentelijke watertaken toegelicht Inhoudsopgave Samenvatting

Nadere informatie

Voorstel voor de Raad

Voorstel voor de Raad Voorstel voor de Raad Datum raadsvergadering : 26 november 2015 Agendapuntnummer : XV, punt 5 Besluitnummer : 1952 Portefeuillehouder : Wethouder Jan van 't Zand Aan de gemeenteraad Onderwerp: Watertakenplan

Nadere informatie

ONDERWERP: Aanpak wateroverlast in Arnhem-noord

ONDERWERP: Aanpak wateroverlast in Arnhem-noord Aan de gemeenteraad Documentnummer 2015.0.079.097 Zaaknummer 2014-10-01895 ONDERWERP: Aanpak wateroverlast in Arnhem-noord Voorstel 1. vaststellen van de aanpak de effecten van extreme wateroverlast te

Nadere informatie

Uitwerking grondwaterbeleid gemeente Leeuwarderadeel

Uitwerking grondwaterbeleid gemeente Leeuwarderadeel Uitwerking grondwaterbeleid gemeente Leeuwarderadeel Voor: Opgesteld door: Versie 2 (11-07-2012) Uitwerking grondwaterbeleid gemeente Leeuwarderadeel Dit document bevat 14 bladzijden. Ons kenmerk: 22012RA-MH-LED

Nadere informatie

Grondwater onder de Oude en de Nieuwe Delf. Jelle Buma

Grondwater onder de Oude en de Nieuwe Delf. Jelle Buma Grondwater onder de Oude en de Nieuwe Delf Jelle Buma Inhoud - Voorstellen - Grondwatersysteem - Wetgeving - Maatregelen Waterschade Binnenhof (1998) Oorzaak: te diep gebaggerd Inhoud - Voorstellen - Grondwatersysteem

Nadere informatie

Voorstel besluit Samenvatting toelichting

Voorstel besluit Samenvatting toelichting Raadsvoorstel nr. : 2002/168 Aan de gemeenteraad. Raadsvergadering : 19 november 2002 Agendapunt : 5 Steenwijk, 5 november 2002. Onderwerp: Het opheffen van ongezuiverde lozingen van huishoudelijk afvalwater.

Nadere informatie

Rapportage wateroverlast Klingelbeek, Ugchelen. huisnummers 49 tot en met 119

Rapportage wateroverlast Klingelbeek, Ugchelen. huisnummers 49 tot en met 119 Rapportage wateroverlast Klingelbeek Rapportage wateroverlast Klingelbeek, Ugchelen huisnummers 49 tot en met 119 Bewonerscommissie Ugchelen juni 2017 rapportage wateroverlast Klingelbeek BW 22/05/17 gewijzigd:

Nadere informatie

Bijlage 3. Doelen functionele eisen en maatstaven

Bijlage 3. Doelen functionele eisen en maatstaven Bijlage 3. Doelen functionele eisen en maatstaven Tabel 3-1 Doelen, functionele eisen en maatstaven voor de rioleringszorg (stedelijk afvalwater en regenwater) Doelen Functionele Eisen Maatstaven 1. Inzameling

Nadere informatie

Om een duidelijke afweging te kunnen maken is het gewenst om een aantal definities eerst te verduidelijken.

Om een duidelijke afweging te kunnen maken is het gewenst om een aantal definities eerst te verduidelijken. Aan: Van: Betreft: A.J. Flach B. Starink Heffingsgrondslagen rioolheffing Datum: 23-11-2012 Memo heffingsgrondslagen Inleiding In deze memo wordt ingegaan op de uitwerking van de mogelijke heffingsgrondslagen

Nadere informatie

Bijlagen: Gemeentelijk Rioleringsplan , inclusief samenvatting

Bijlagen: Gemeentelijk Rioleringsplan , inclusief samenvatting svoorstel Onderwerp: Vaststellen Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2010-2015 Portefeuillehouder: J. Kuper Dienst Gebied Inrichting en beheer J. Vos, telefoon (0591-68 52 82) Aan de gemeenteraad Voorgesteld

Nadere informatie

Leidraad Kunstwerken in regionale waterkeringen

Leidraad Kunstwerken in regionale waterkeringen Leidraad Kunstwerken in regionale waterkeringen Concept, 20 juli 2011 Verantwoording Titel Leidraad Kunstwerken in regionale waterkeringen Opdrachtgever STOWA Projectleider ir. B. (Bob) van Bree Auteur(s)

Nadere informatie

BIJLAGE BIJ STAP 8: UITVOERINGSPROTOCOL FACILITERENDE REGIEROL

BIJLAGE BIJ STAP 8: UITVOERINGSPROTOCOL FACILITERENDE REGIEROL BIJLAGE BIJ STAP 8: UITVOERINGSPROTOCOL FACILITERENDE REGIEROL Voorbeeld uitvoeringsprotocol faciliterende regierol Algemeen Het uitvoeringsprotocol heeft betrekking op de volgende onderwerpen: A. Het

Nadere informatie

Wateroverlast na werk aan het riool Gemeente Zaanstad Dienst Wijken

Wateroverlast na werk aan het riool Gemeente Zaanstad Dienst Wijken Rapport Gemeentelijke Ombudsman Wateroverlast na werk aan het riool Gemeente Zaanstad Dienst Wijken 21 juli 2009 RA0830829 Samenvatting Eind 2006 legt de gemeente Zaanstad bij verzoeker in de straat een

Nadere informatie

Raadsstuk. Haarlem. Onderwerp Verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan

Raadsstuk. Haarlem. Onderwerp Verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan Haarlem Raadsstuk Onderwerp Verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan 2018-2023 Nummer 2017/361078 Portefeuillehouder Sikkema, C.Y. Programma/beleidsveld 5.1 Openbare ruimte en mobiliteit Afdeling GOB/BBOR

Nadere informatie

Meest gestelde vragen & antwoorden versie december 2015

Meest gestelde vragen & antwoorden versie december 2015 Meest gestelde vragen & antwoorden versie december 2015 De meest gestelde vragen en antwoorden zijn als volgt gerubriceerd: Project & planning Gevolgen voor u Riolering Grondwater(overlast) & drainage

Nadere informatie

Aan de gemeenteraad Gemeente Steenwijkerland Vendelweg XE Steenwijk Steenwijk, 19 mei 2009 Nummer voorstel: 2009/58

Aan de gemeenteraad Gemeente Steenwijkerland Vendelweg XE Steenwijk Steenwijk, 19 mei 2009 Nummer voorstel: 2009/58 Voorstel aan de raad Aan de gemeenteraad Gemeente Steenwijkerland Vendelweg 1 8331 XE Steenwijk Steenwijk, 19 mei 2009 Nummer voorstel: 2009/58 Voor raadsvergadering d.d.: 02-06-2009 Agendapunt: Onderwerp:

Nadere informatie

Raadsvoorstel Reg. nr : Ag nr. : Datum : 18 mei 2010

Raadsvoorstel Reg. nr : Ag nr. : Datum : 18 mei 2010 Raadsvoorstel Reg. nr : Ag nr. : Onderwerp Verordening op de afvoer van hemelwater en grondwater Status besluitvormend Voorstel 1. Vast te stellen de Verordening op de afvoer van hemelwater en grondwater;

Nadere informatie

Basisopleiding Riolering Module 1

Basisopleiding Riolering Module 1 Basisopleiding Riolering Module 1 Cursusboek Nieuwegein, 2013 w w w. w a t e r o p l e i d i n g e n. n l Stichting Wateropleidingen, augustus 2013 Groningenhaven 7 3433 PE Nieuwegein Versie 1.1 Niets

Nadere informatie

Uitwerking hemelwaterbeleid gemeente Leeuwarderadeel

Uitwerking hemelwaterbeleid gemeente Leeuwarderadeel Uitwerking hemelwaterbeleid gemeente Leeuwarderadeel Voor: Opgesteld door: Versie 1 (14-06-2012) Uitwerking hemelwaterbeleid gemeente Leeuwarderadeel Dit document bevat 11 bladzijden. Ons kenmerk: 19312RA-MW-LED

Nadere informatie

Wateroverlast Informatie over de meest voorkomende waterproblemen

Wateroverlast Informatie over de meest voorkomende waterproblemen Wateroverlast Informatie over de meest voorkomende waterproblemen Colofon Dit is een uitgave van de gemeente Zeewolde Augustus 2011 Oplage: 2500 exemplaren Fotografie Gemeente Zeewolde fresh fotooz Productie

Nadere informatie

Aanvraag rioolaansluiting

Aanvraag rioolaansluiting Aanvraag rioolaansluiting 1. Gegevens van de aanvrager Naam en voorletters: Adres: Postcode: Telefoonnummer: Woonplaats: Faxnummer: E-mailadres: 2. Plaats van aansluiting Adres: Kadastraal bekend gemeente:

Nadere informatie

Evaluatie 10 jaar grondwaterbeleid Den Haag 2004-2013

Evaluatie 10 jaar grondwaterbeleid Den Haag 2004-2013 Evaluatie 10 jaar grondwaterbeleid Den Haag 2004-2013 Versie 9-1-2014 1. Beleid en regelgeving In april 2004 is de Grondwaternota (RIS 115909) vastgesteld waarin het gemeentelijk beleid ten aanzien van

Nadere informatie

INDELING INLEIDING (AANLEIDING?) GRONDWATERBEHEER IN DELEN DE WATERWET OVERLAST EN ONDERLAST: DE PROBLEMEN VERBONDEN.

INDELING INLEIDING (AANLEIDING?) GRONDWATERBEHEER IN DELEN DE WATERWET OVERLAST EN ONDERLAST: DE PROBLEMEN VERBONDEN. INDELING Grondwaterbeheer in de stad: een kans Peter den Nijs Inleiding Grondwaterbeheer in de stad: een kans Beleid grondwater stedelijk gebied Het wordt alleen maar slechter Afsluiting en vragen Grondwaterbeheer

Nadere informatie

Regionale samenwerking en de Omgevingswet. Gert Dekker (VNG)

Regionale samenwerking en de Omgevingswet. Gert Dekker (VNG) Regionale samenwerking en de Omgevingswet Gert Dekker (VNG) Bestuursakkoord Water (2011-2020) We zijn halverwege De rol van het GRP in de regionale samenwerking Ø Vastleggen zorgplichten Ø Planmatige uitvoering

Nadere informatie

Voorstel aan : Gemeenteraad van 14 december 2009 Door tussenkomst

Voorstel aan : Gemeenteraad van 14 december 2009 Door tussenkomst Voorstel aan : Gemeenteraad van 14 december 2009 Door tussenkomst van Nummer : : Raadscommissie van 2 december 2009 Onderwerp : Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2010-2014 Bijlage(n) : 1. Gemeentelijk

Nadere informatie

Nieuwe riolering in uw straat

Nieuwe riolering in uw straat R Nieuwe riolering in uw straat Vervangen riolering Binnenkort wordt de riolering in uw straat vervangen. Wat doet de gemeente en waarvoor bent u verantwoordelijk? We hopen in ieder geval dat u zo min

Nadere informatie

Omgevingswet en gezamenlijk investeringsprogramma

Omgevingswet en gezamenlijk investeringsprogramma Communicatie 2016 #Samenwaw Omgevingswet en gezamenlijk investeringsprogramma Gert Dekker Inhoudsopgave Omgevingswet in vogelvlucht Consequenties stedelijk waterbeheer Hoe anticiperen in organisatie en

Nadere informatie

Grondwateroverlast. Den Haag

Grondwateroverlast. Den Haag terov Actieplan Grondwateroverlast Den Haag Anne Toeters Raadslid D66 Den Haag Dennis Groenewold Fractievertegenwoordiger D66 Den Haag maart 2018 Inleiding Het klimaat verandert. Er zijn steeds vaker lange

Nadere informatie

Module A3000 Samenwerking tussen gemeente en waterschap. Inhoud

Module A3000 Samenwerking tussen gemeente en waterschap. Inhoud Module A3000 Samenwerking tussen gemeente en waterschap Inhoud 1 Inleiding 3 1.1 Verantwoording 3 1.2 Opsteller en begeleidingscommissie 4 1.3 Leeswijzer 4 2 Aspecten van een goede samenwerking 5 2.1 Inleiding

Nadere informatie

Leden van de gemeenteraad. Rob van Aerschot. Geachte leden van de raad,

Leden van de gemeenteraad. Rob van Aerschot. Geachte leden van de raad, Leden van de gemeenteraad l Postbus 250 2130 AG Hoofddorp Bezoekadres: Raadhuisplein 1 Hoofddorp Telefoon 0900 1852 Telefax 023 563 95 50 contactpersoon Rob van Aerschot Doorkiesnummer 023 5676175 Uw brief

Nadere informatie

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE Nb: vragen en antwoorden worden verzonden aan College, MT en alle raadsleden.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE Nb: vragen en antwoorden worden verzonden aan College, MT en alle raadsleden. SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE Nb: vragen en antwoorden worden verzonden aan College, MT en alle raadsleden. INDIENING Steller vragen: J.H.Maas, PvdA Datum: 11 januari 2013 Onderwerp: grondwateroverlast

Nadere informatie

Raadsvergadering. Samenhang met Strategische Agenda en Collegeagenda Binden en bewegen Niet van toepassing

Raadsvergadering. Samenhang met Strategische Agenda en Collegeagenda Binden en bewegen Niet van toepassing RAADSVOORSTEL Raadsvergadering Nummer 14 december 2017 17-106 Onderwerp Vaststellen Gemeentelijk Rioleringsplan Bunnik 2018-2022 Aan de raad, Onderwerp Gemeentelijk Rioleringsplan Bunnik 2018-2022 Gevraagde

Nadere informatie

Wateroverlast in de Westelijke Langstraat

Wateroverlast in de Westelijke Langstraat Wateroverlast in de Westelijke Langstraat Wateroverlast Westelijke Langstraat Westelijke Langstraat is van oudsher een nat gebied waar afwatering belangrijk is. Dat is duidelijk te zien aan de vele slagen

Nadere informatie

BELEIDSREGEL ONTHEFFING GEMEENTELIJKE ZORGPLICHT STEDELIJK AFVALWATER FLEVOLAND Gedeputeerde Staten van Flevoland,

BELEIDSREGEL ONTHEFFING GEMEENTELIJKE ZORGPLICHT STEDELIJK AFVALWATER FLEVOLAND Gedeputeerde Staten van Flevoland, ^ PROVINCIE FLEVOLAND Provinciaal Blad 2011/09 Nummer 1120019 Beleidsregel ontheffing gemeentelijke zorgplicht stedelijk afvalwater 2011 Gedeputeerde Staten van Flevoland maken overeenkomstig artikel 136

Nadere informatie

Water in Tiel. 1 Naast regionale wateren die in beheer zijn bij de waterschappen, zijn er rijkswateren (de hoofdwateren

Water in Tiel. 1 Naast regionale wateren die in beheer zijn bij de waterschappen, zijn er rijkswateren (de hoofdwateren Water in Tiel Waterbeleid Tiel en Waterschap Rivierenland Water en Nederland zijn onafscheidelijk. Eigenlijk geldt hetzelfde voor water en Tiel, met de ligging langs de Waal, het Amsterdam Rijnkanaal en

Nadere informatie

* * RAADSVOORSTEL. Raadsvergadering van Stuk/nummer Agendapunt 2 februari 2010 KNDK/2009/

* * RAADSVOORSTEL. Raadsvergadering van Stuk/nummer Agendapunt 2 februari 2010 KNDK/2009/ *0010100120094142* RAADSVOORSTEL Raadsvergadering van Stuk/nummer Agendapunt 2 februari 2010 KNDK/2009/4142 9.3 Datum: 15-12-2009 Verzonden: 21 januari 2010 Aan de gemeenteraad. Onderwerp: Vaststelling

Nadere informatie

Presentatie GRP Commissievergadering 6 oktober Peter Borkus, Susanne Naberman

Presentatie GRP Commissievergadering 6 oktober Peter Borkus, Susanne Naberman Presentatie GRP 2016-2020 Commissievergadering 6 oktober Peter Borkus, Susanne Naberman Programma Inhoud Waarom een nieuw GRP? Evaluatie afgelopen planperiode Een gezonde leefomgeving Een veilige leefomgeving:

Nadere informatie

4 Beleid voor afvalwater, grondwater, hemelwater en oppervlaktewater.

4 Beleid voor afvalwater, grondwater, hemelwater en oppervlaktewater. 4 Beleid voor afvalwater, grondwater, hemelwater en oppervlaktewater. Sinds enkele jaren heeft rioleringsbeheer een duidelijke wettelijke basis. De Wet gemeentelijke watertaken geeft gemeenten 3 zogenaamde

Nadere informatie

grondwater doorgrond wat kunt u doen tegen grondwateroverlast?

grondwater doorgrond wat kunt u doen tegen grondwateroverlast? grondwater doorgrond wat kunt u doen tegen grondwateroverlast? grondwater doorgrond Grondwater bestaat uit regenwater en oppervlaktewater dat in de bodem is weg gezakt en kwelwater dat onder druk uit lager

Nadere informatie

Bemiddeling patstelling grondwateroverlast Vogelwijk

Bemiddeling patstelling grondwateroverlast Vogelwijk Bemiddeling patstelling grondwateroverlast Vogelwijk Grondwatercommissie en wijkvereniging Vogelwijk en gemeente Den Haag Eindrapport van bemiddelaar, ir. A.W. van der Vlies maart 2017 Bemiddeling patstelling

Nadere informatie

Welkom. Grondwaterproblematiek Krimpenerwaard. Erwin Heeringa(Nederlek)

Welkom. Grondwaterproblematiek Krimpenerwaard. Erwin Heeringa(Nederlek) Welkom Grondwaterproblematiek Krimpenerwaard Erwin Heeringa(Nederlek) Inleiding Inhoud Grootonderhoud Prinsessebuurt Ontstaan grondwaterproblematiek Maatschappelijk impact / juridisch Burgers Bestuurders

Nadere informatie

Geen regie bij melding gat in de stoep Gemeente Amsterdam Stadsdeel Oost Waternet

Geen regie bij melding gat in de stoep Gemeente Amsterdam Stadsdeel Oost Waternet Rapport Gemeentelijke Ombudsman Geen regie bij melding gat in de stoep Gemeente Amsterdam Stadsdeel Oost Waternet 29 maart 2012 RA120494 Samenvatting Voor de garagedeur van een woonblok, dat eigendom is

Nadere informatie

Bijlage 5 Wateradvies Wetterskip

Bijlage 5 Wateradvies Wetterskip vastgesteld bestemmingsplan West-Terschelling West Aletalaan fase 4 Gemeente Terschelling Projectnummer 250651 Bijlage 5 Wateradvies Wetterskip blad 259 van 381 Ruimtelijke Ordening - Oranjewoud WFN1215886

Nadere informatie

Onderwerp Aanleg drainage in Prinsessenwijk en Oranjepark en niet overgaan tot stimuleringskader aanleg drainage

Onderwerp Aanleg drainage in Prinsessenwijk en Oranjepark en niet overgaan tot stimuleringskader aanleg drainage OPENBAAR Adviseur: C.A. Brunt (VROM, tst. 813) Portefeuillehouder: E. Mackay 11.01305 1 ADVIESNOTA Politieke Ronde d.d. 17 maart 2011 Raadsvergadering d.d. 31 maart 2011 Voorstel nr. Programma en product

Nadere informatie

Water in Bebouwd gebied

Water in Bebouwd gebied Presentatie 20-06 - 2007 1 Water in Bebouwd gebied (relatie gemeente en waterschap) Judith Calmeyer Meijburg-Van Reekum Wat wil ik u vertellen? 2 Status Quo Aa en Maas De stip op de horizon Voorbeeld Geerpark

Nadere informatie

Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht

Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht GRONDWATERPLAN 2010 INHOUDSOPGAVE 1. INLEIDING...3 1.1 Aanleiding...4 1.2 Doelstelling...4 1.3 Geldigheidsduur...4 1.4 Procedure en tijdspad...5 2. KADERS...6 2.1 Plannen uit

Nadere informatie

Samenvatting van de watertoets. Hieronder vindt u een samenvatting van de door u ingevulde gegevens.

Samenvatting van de watertoets. Hieronder vindt u een samenvatting van de door u ingevulde gegevens. Samenvatting van de watertoets De toets is uitgevoerd op een ruimtelijke ontwikkeling in het beheergebied van het waterschap Regge en Dinkel. Voor algemene informatie over de watertoets van Regge en Dinkel

Nadere informatie

Antwoorden bij de casus wateroverlast

Antwoorden bij de casus wateroverlast Antwoorden bij de casus wateroverlast Antwoorden bij vraag 1: Nee, om het lokale probleem (6 bedrijven die lozen) op te lossen hoeft gemeente A niet iets op te nemen in haar omgevingsvisie. Door aanpassing

Nadere informatie

Water in Eindhoven. Studiedag Lokaal waterbeleid water in balans. 28 september Water in Eindhoven - Studiedag Lokaal waterbeleid, Antwerpen

Water in Eindhoven. Studiedag Lokaal waterbeleid water in balans. 28 september Water in Eindhoven - Studiedag Lokaal waterbeleid, Antwerpen Water in Eindhoven Studiedag Lokaal waterbeleid water in balans 28 september 2010 Aanleiding voor de stedelijke wateropgaven Maatregelen Effecten van maatregelen Omgaan met nieuwe extremen 1835 1921 2004

Nadere informatie

We doen zeven aanbevelingen om de aanpak van drukte en de leefbaarheid te

We doen zeven aanbevelingen om de aanpak van drukte en de leefbaarheid te Aanbevelingen Rekenkamer t.a.v. Drukte Amsterdam december 2016 Aanbevelingen We doen zeven aanbevelingen om de aanpak van drukte en de leefbaarheid te verbeteren. Vier aanbevelingen hebben betrekking op

Nadere informatie

TOETSING VERBREED GRP

TOETSING VERBREED GRP Dit document beschrijft de toetsing van het verbreed GRP op hoofdlijnen. De toetsing is op volledigheid en niet op inhoud. Het is een hulpmiddel bij het maken van afspraken over het proces van het opstellen

Nadere informatie

Wateradvies voor ruimtelijke plannen met een klein waterbelang (korte procedure)

Wateradvies voor ruimtelijke plannen met een klein waterbelang (korte procedure) Notitie Contactpersoon Paul Lammers Datum 10 maart 2016 Kenmerk N002-1233768PTL-evp-V01-NL Watertoets Paleis t Loo Inleiding Eén van de milieuthema s die in het bestemmingsplan voor Paleis t Loo en het

Nadere informatie

Aan u wordt voorgesteld bijgevoegd verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan 2011-2015 vast te stellen.

Aan u wordt voorgesteld bijgevoegd verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan 2011-2015 vast te stellen. Raadsvoorstel: Nummer: 2010-633 Onderwerp: Vaststellen verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan 2011-2015(vGRP2011-2015) Datum: 6 april 2011 Portefeuillehouder: A.J. Rijsdijk/ T. van der Torren Raadsbijeenkomst:

Nadere informatie

Waterschap Hunze en Aa s Ontvangen d.d.: Documentnummer: Raakvlak waterbeheer: ja/nee. gemeente Assen Verbouwing woning Venestraat 175 9402GM ASSEN

Waterschap Hunze en Aa s Ontvangen d.d.: Documentnummer: Raakvlak waterbeheer: ja/nee. gemeente Assen Verbouwing woning Venestraat 175 9402GM ASSEN Waterschap Hunze en Aa s Ontvangen d.d.: Documentnummer: Raakvlak waterbeheer: ja/nee gemeente Assen Verbouwing woning 9402GM ASSEN Algemeen Betrokkenheid waterschap Voor de verdere procedurele afhandeling

Nadere informatie

De 'Verordening Rioolaansluiting Gemeente Mook en Middelaar 2017' vast te stellen.

De 'Verordening Rioolaansluiting Gemeente Mook en Middelaar 2017' vast te stellen. Raadsvoorstel Gemeente Mook en Middelaar Agendapuntnummer : Documentnummer : Raadsvergadering d. d. Raadscommissie Commissie d.d. Programma Onderwerp Portefeuillehouder Bijlagen 23 februari 2017 Samenleving

Nadere informatie

Wateroverlast in de gemeente Roosendaal

Wateroverlast in de gemeente Roosendaal Wateroverlast in de gemeente Roosendaal Colofon Gemeente Roosendaal Afdeling Faciliteiten Team Onderzoek, informatiebeheer en datamanagement Postbus 5000 4700 KA Roosendaal Contactpersonen: Twan van den

Nadere informatie

Verslag bewonersavond 24 november 2016

Verslag bewonersavond 24 november 2016 Verslag bewonersavond 24 november 2016 Datum: 28 november 2016 Betreft: Aanpak grondwateroverlast Villapark Eindhoven Kenmerk: BY11, NOT20161128 Bestemd voor: Gemeente Eindhoven Opgesteld door: Wareco

Nadere informatie

Communicatie en participatie

Communicatie en participatie Communicatie en participatie Beleid / project: Documentversie: WISH 1.0 / 4 oktober 2011 (definitief) Paragraaf 5.4 van het projectplan WISH (pagina 12) is gewijd aan Informatie en communicatie. Dit document

Nadere informatie

Drainage voorkomt grondwateroverlast. Ontwateren van uw perceel voorkomt grondwateroverlast in huis en tuin

Drainage voorkomt grondwateroverlast. Ontwateren van uw perceel voorkomt grondwateroverlast in huis en tuin Drainage voorkomt grondwateroverlast Ontwateren van uw perceel voorkomt grondwateroverlast in huis en tuin Inleiding Als gevolg van een hoge grondwaterstand kan grondwater overlast veroorzaken in huis

Nadere informatie

IMPRESSIE INSPREKEN VASTSTELLING KEUR HHSK, NOVEMBER 2015

IMPRESSIE INSPREKEN VASTSTELLING KEUR HHSK, NOVEMBER 2015 IMPRESSIE INSPREKEN VASTSTELLING KEUR HHSK, NOVEMBER 2015 Inleiding Op 25 november 2015 vergaderde de Verenigde Vergadering (VV) van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK). De

Nadere informatie

Rapport. Datum: 9 november 2007 Rapportnummer: 2007/248

Rapport. Datum: 9 november 2007 Rapportnummer: 2007/248 Rapport Datum: 9 november 2007 Rapportnummer: 2007/248 2 Klacht Verzoeker klaagt erover dat het college van burgmeester en wethouders van Delft de kosten van een herstel van zijn huisaansluiting op het

Nadere informatie

Bijlage IV Watertoets. Uitgevoerd door R. Zuidema, 14 juni 2014

Bijlage IV Watertoets. Uitgevoerd door R. Zuidema, 14 juni 2014 Bijlage IV Watertoets Uitgevoerd door R. Zuidema, 14 juni 2014 datum 14-6-2014 dossiercode 20140614-4-9150 Geachte heer / mevrouw R. Zuidema, U heeft een watertoets uitgevoerd op de website http://www.dewatertoets.nl//.

Nadere informatie

Groot onderhoud in uw wijk Ophogen van straten, vervangen riolering en andere werkzaamheden

Groot onderhoud in uw wijk Ophogen van straten, vervangen riolering en andere werkzaamheden Groot onderhoud in uw wijk Ophogen van straten, vervangen riolering en andere werkzaamheden Wat doet de gemeente? Groot onderhoud Capelle is voor een deel gebouwd op slappe veengrond. Grond die in jaren

Nadere informatie

Module A1200 Afkoppelen: maak uw eigen afweging Inhoud

Module A1200 Afkoppelen: maak uw eigen afweging Inhoud Module A1200 Afkoppelen: maak uw eigen afweging Inhoud 1 Inleiding 3 1.1 Verantwoording 3 1.2 Opsteller en begeleidingscommissie 3 1.3 Leeswijzer 3 2 Wel of niet afkoppelen: een keuzevraagstuk 5 2.1 Kern

Nadere informatie

Melding Besluit lozen buiten inrichtingen. Introductie

Melding Besluit lozen buiten inrichtingen. Introductie Introductie Inleiding Met dit formulier kunt u melding doen van een lozing op de riolering, op of in de bodem op grond van het Besluit lozen buiten inrichtingen waarin de gemeente Purmerend bevoegd gezag

Nadere informatie

12 Hemelwateruitlaat of riooloverstort

12 Hemelwateruitlaat of riooloverstort 12 Hemelwateruitlaat of riooloverstort 12.1 Inleiding Gemeenten hebben de taak om hemelwater en afvalwater in te zamelen. Het hemelwater wordt steeds vaker opgevangen in een separaat hemelwaterriool. Vanuit

Nadere informatie

Omgeving bodemsanering Olasfa

Omgeving bodemsanering Olasfa Omgeving bodemsanering Olasfa Communicatieplan 2016 NM R. Knippels februari 2016 Colofon Uitgave Zaak 3165559 Datum februari 2016 Auteur R. Knippels Project/kenmerk Bodemsanering Olasfa fase 2 (2016/0064912)

Nadere informatie

Uitleg deze workshop. Succes! Geschiedenis

Uitleg deze workshop. Succes! Geschiedenis Uitleg deze workshop. Wetgeving wordt vaak als droge kost ervaren. Erg moeilijk door te lezen en soms vrij onbegrijpelijk. Toch hebben we in de procesindustrie ook met wetgeving te maken. In deze workshop

Nadere informatie

Omgevingswet en het stedelijk waterbeheer / waterketen

Omgevingswet en het stedelijk waterbeheer / waterketen Communicatie 2016 #Samenwaw Omgevingswet en het stedelijk waterbeheer / waterketen KNW 25 januari 2018 Gert Dekker De Omgevingswet De Omgevingswet, kerninstrumenten Doelen Maatregelen Regels Waterbeheerprogramma

Nadere informatie

Kennis en Netwerkdag Klimaatbestendige Gemeente 14 april 2011, Arnhem. Judith Klostermann, Pieter Jong, Robbert Biesbroek

Kennis en Netwerkdag Klimaatbestendige Gemeente 14 april 2011, Arnhem. Judith Klostermann, Pieter Jong, Robbert Biesbroek Hoe zorg ik voor adaptief bestuur? Kennis en Netwerkdag Klimaatbestendige Gemeente 14 april 2011, Arnhem Judith Klostermann, Pieter Jong, Robbert Biesbroek Programma 11.00 1. Introductie Adaptatiewiel

Nadere informatie