De opkomst en ondergang van de groene paprika

Je kent ‘m wel. De voordeelverpakking met daarin drie paprika’s. Al jaren ligt dit rood-geel-groene “stoplicht” op de AGF-afdeling van vrijwel alle grote supermarktketens. Het viel de redactie van Nederland Voedselland echter op dat de groene paprika steeds vaker in dit plaatje ontbreekt, en plaatsgemaakt heeft voor een oranje exemplaar. Waarom is dit? En vinden we dit erg? Dit is het verhaal over het begin (en mogelijke einde) van de groene paprika in de voordeelverpakking.

De paprika, een ogenschijnlijk oer-Hollands product dat zijn oorsprong vindt in Midden-Amerika. Eerder een exotische vrucht dus, die in Nederland enkel onder glas geteeld wordt. De paprika groeit uit de bloem van de plant, waarvoor voedingsstoffen nodig zijn die de plant via de wortels en bladeren binnenkrijgt. Hoe optimaler de omstandigheden tijdens de teelt, hoe beter de groei van de vrucht. Afhankelijk van de teeltomstandigheden, kan de paprika qua grootte nog weleens verschillen.

Stoplichtverpakking

‘Het stoplicht is ooit geïntroduceerd om de paprika’s met een niet gangbare maat op een goedkope manier toch te verkopen’, zegt Ton Hendriks, accountmanager Retail bij The Greenery, een van de grootste Europese leveranciers van groente, fruit en paddenstoelen. En dat stoplicht bleek een groot succes. ‘Voor een kilo betaal je namelijk per drie veel minder dan een losse paprika.’ Van meet af aan zat de groene paprika in de verpakking. Deze is namelijk goedkoper omdat deze minder lang hoeft te rijpen dan de rode of gele paprika en dus minder lang aan de plant hangt. ‘Dat proef je ook, de groene paprika is minder zoet omdat ‘ie minder zoetstof van de plant gekregen heeft.’ Laat je de groene paprika overigens wat langer hangen, dan rijpt deze (op een aantal rassen na) door tot de rode paprika!

Consumenten gaven steeds meer aan dat ze de groene paprika niet lekker vonden. We hoorden dat de groene vaak zelfs werd weggegooid.

Plaatsmaken voor het oranje broertje

De kwaliteitseisen van consumenten werden in de loop der jaren echter steeds hoger, stelt Hendriks. ‘Bovendien gaven consumenten steeds meer aan dat ze de groene paprika niet lekker vonden. We hoorden dat de groene vaak zelfs werd weggegooid.’ Tegelijkertijd werden de teeltmethoden beter waardoor de kwaliteit van de paprika ook steeds beter werd, zelfs in de budgetlijnen. Ook kregen retailers in de jaren 90 de oranje paprika meer in het vizier. ‘We besloten toen om te gaan testen welke stoplichtverpakkingen beter verkocht werden, die met de groene of die met de oranje paprika.’ De verkoopcijfers logen er niet om, en dus moest de groene paprika ruim baan maken voor zijn oranje broertje. ‘De retailers willen toch maximale verkoop per vierkante meter winkeloppervlak.’

Groene paprika’s uit het assortiment?

Betekent dit dat we de groene paprika op termijn niet meer in de schappen zullen zien? Hendriks verwacht inderdaad een afname. ‘Als iets niet verkocht wordt, zakt de vraag en daarmee ook de prijs. Je ziet dat er nu ook minder hectares met groene paprika’s worden gezet ten opzichte van vijf jaar geleden. Het aanbod volgt simpelweg de vraag.’

Maar hoe komt het dat je de ene periode nog wel de rood-geel-groen combinatie ziet liggen en de volgende periode de rood-oranje-geel variant? Dat is afhankelijk van het aanbod, legt Hendriks uit. ‘Als er weinig oranje paprika’s beschikbaar zijn, dan worden ze per stuk duurder en kunnen we ze voor de prijs die we met onze afnemers hebben afgesproken niet in het zakje doen. In dat geval kiezen we voor de groene.’

Hoe een klein land groot kan zijn

Voedselproductie, dat is waar ons kleine land groot in is. Toch zullen we nog veel grootser moeten denken voor een duurzame toekomst. 

Wij vertellen over de zoektocht van de sector. Eerlijke verhalen over kleine en grote stappen, en over misstappen. We kijken buiten de grens, in ons land, en bij ons thuis.

Nieuwsbrief
Nieuwsgierig naar een duurzame voedseltoekomst?