Hollandse frites slaat aan in Zuid-Korea

Verse aardappelen en pootaardappelen mogen vanuit Nederland door fytosanitaire regels niet worden geëxporteerd naar Korea. Slechts enkele regio’s in Japan, de VS en Australië mogen verse aardappelen exporteren naar Korea. Bewerkte aardappelen, zoals frites, mogen echter vrij worden geïmporteerd omdat zij niet onder de fytosanitaire regels vallen. Nederlandse bedrijven begeven zich actief op deze markt.

Aardappelketen

Frites is een van snelst groeiende voedselproducten in Korea; de import is bijna driemaal zo groot geworden in de afgelopen tien jaar en steeg tot €116 miljoen in 2017. Frites wordt geïmporteerd omdat Koreaanse aardappelen te duur en niet geschikt zijn om daarvoor te gebruiken. De VS was de grootste exporteur van frites naar Korea in 2017 (78%), gevolgd door Canada, België, Nederland en China. Voor 2012 had de VS een marktaandeel van 90%, maar sindsdien kwamen de Europese en Canadese bedrijven steeds meer in beeld. 

Invoer frites in Zuid-Korea x 1.000 ton

Invoer frites in Zuid-Korea x 1.000 ton
JaarInvoer in ton
200841.023
200944.286
201053.521
201162.277
201273.195
201383.723
201491.602
2015101.411
2016107.229
2017111.670
Brontabel als csv (153 bytes)

Nederlandse bedrijven

Vanaf 2012 zijn twee Nederlandse bedrijven actief in Korea; zij hebben sindsdien hard gestreden om hun marktaandeel te vergroten. Over de periode 2012 tot 2017 groeide hun aandeel van 0,8% tot 2,6%, een stijging van 325%! Dit aandeel is nog gering, afgezet tegen de totale Nederlandse export van deze aardappelproducten. In 2016 was Nederland met 23% de grootste exporteur van deze producten en exporteerde voor circa €1,6 miljard.

Amerikaanse bedrijven zijn al heel lang actief in Korea en hebben daardoor een grotere naamsbekendheid bij de Koreaanse consument. Daarnaast gebruiken de grootste fastfoodketens, zoals Lotteria en McDonalds, alleen maar Amerikaanse frites. Hoewel het moeilijk is om de Koreaanse markt te veroveren voor de relatief onbekende Nederlandse merken, is er een grote potentiële markt. Voorwaarde is dat de Koreaanse consumenten beter bekend raken met onze Hollandse frites. Kwaliteit en prijs van de Nederlandse frites zijn zeer competitief met de frites uit andere landen.

Nederlandse bedrijven promoten hun merk heel actief in Korea, zij nemen deel aan diverse expo’s, organiseren proeverijen en doen veel aan social networking. Het GMO-vrij van Nederlandse producten is een sterk marketingpunt voor Koreaanse consumenten die erg gevoelig zijn voor voedselveiligheid. De Nederlandse ambassade ondersteunt bedrijven waar mogelijk actief bij diverse promotionele activiteiten.

Landbouwraad Zuid-Korea
Maart 2018