ZuivelZicht, nummer 12, december 2012

Page 14

visie

tekst martin de vries foto’s alex de haan

“nederlandse dairy topsector moet beter op de kaart”

Exporterende toeleveranciers zuivel slaan handen ineen Nederlandse exporterende toeleverende bedrijven voor de melkveehouderij verenigen zich in het Dutch Dairy Centre. Doel is de krachten te bundelen om het imago in het buitenland te versterken. Inmiddels hebben zich 35 bedrijven aangesloten.

Adviesbureau The Friesian in Leeuwarden is initiator van het samenwerkingsverband Dutch Dairy Centre. “Via-via stuitten wij op het Dutch Poultry Centre. Een bundeling van exporterende bedrijven in de kippenhouderij. Deze club profileert zich gezamenlijk naar het buitenland en heeft een sterke lobby in Den Haag”, licht directeur Siebren van der Zwaag toe. The Friesian richt zich op de export van kennis en turnkey-projecten in de melkveehouderij. “We werken veel samen met andere bedrijven die toeleverancier zijn voor het buitenland. Recentelijk hebben we bijvoorbeeld een opdracht in Azerbeidzjan gekregen waar een tiental Nederlandse toeleveringsbedrijven bij zijn betrokken. Het is een project voor de opzet van een melkveehouderijbedrijf met 660 koeien en een kaaslijn.” “Het is van belang dat we gezamenlijk een totaalpakket kunnen aanbieden”.

Enorm exportpotentieel Volgens Van der Zwaag is er een grote groep Nederlandse bedrijven die zich zowel op de binnenlandse als buitenlandse melkveehouderij richt. Een samenwerkingsverband als Dutch Dairy Centre levert daarbij veel voordelen. “Als groep heb je een krachtige stem in Den Haag om het belang van de exporterende bedrijven uit de melkveehouderijsector voor Nederland te onderstrepen. Wij hebben gewoon een enorm exportpotentieel met machines, management, kennis, noem maar op. Dat belang moeten we op de voorgrond krijgen.” Uit verschillende opdrachten blijkt dat ook 14

469075.indd 14

The Friesian ketenpartners nodig heeft. “De klant vraagt om een totaalproduct. Het complete plaatje van management, machines, stalinrichting, kalverhutten, enzovoort. Het is dus van belang dat wij gezamenlijk een totaalpakket kunnen aanbieden.” De verschillende bedrijven proberen bijvoorbeeld als ‘Dutch Dairy Centre’ op beurzen vertegenwoordigd te zijn. “Ook als er in eerste instantie misschien geen prioriteit voor individuele bedrijven is. Op die manier kunnen potentiële klanten toch in contact komen met Nederlandse bedrijven.”

Link met Dairy Campus Dutch Dairy Centre legt ook een interessante verbinding met Dairy Campus die in Leeuwarden verrijst. “Wij zien de Dairy Campus als een verbinding met het buitenland. Wij verwachten dat het kennisinstituut veel buitenlandse leads zal opleveren. Als exportbedrijven kunnen wij ons daar profileren en kunnen contacten worden gelegd. Wij moeten zorgen dat bij de Dairy Campus alle informatie aanwezig is. Ook wordt er een website gelanceerd waar geïnteresseerde partijen geïnformeerd worden over de mogelijkheden.” zuivelzicht / 19 december 2012

18-12-2012 12:19:51


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.