ZuivelZicht, november 2012, nummer 11

Page 16

visie

R e n é va n B u i t e n e n

coÖperatie introduceert A- en B-melkprijzen

CZ Rouveen gaat straks de gelijkmatige groeier belonen Kaasproducent CZ Rouveen verwacht na 2015 meer melk van haar leden. Om die rendabel te kunnen afzetten heeft de coöperatie een nieuw melkprijssysteem ontworpen. Daarbij komt zij op gepaste wijze tegemoet aan de groeiambities van de veehouders. “Geleidelijke groei is lonend voor de melkveehouder en voor de coöperatie”, stellen directeur Ben Wevers en voorzitter Egbert Koersen.

Volgende maand spreken de leden van zuivelcoöperatie Rouveen zich uit over een voorstel van de raad van beheer om per 2015 een tweeprijzensysteem in te voeren. Als de veehouders er op 6 december mee instemmen, keert de coöperatie vanaf 2015 een A-melkprijs en een B-melkprijs uit. De A-prijs is bedoeld voor melk die de onderneming kan verwerken voor haar eigen producten; de B-prijs is voor melk waarvoor CZ Rouveen andere bestemmingen moet zoeken. De invoering van een A- en B-melkprijzensysteem is opmerkelijk. Een dergelijke methode om na afloop van de quotering de melkstroom nog enigszins te

nen beïnvloeden. We zijn wel klein en flexibel genoeg om via beleid op maat de onderneming en haar leden evenwichtig door deze turbulente periode te leiden.”

Enquête Want dat er met de verdwijning van de quotering in 2015 grote veranderingen in de zuivelsector plaats hebben, staat voor Wevers vast. Er zal zeker in de eerste jaren na 2015 een grote hoeveelheid melk op de fabrieken afkomen. Ook Rouveen zal naar verwachting veel meer melk aangeleverd krijgen. Op basis van een enquête die de hogeschool CAH Dronten onder alle veehouders van CZ Rouveen hield, houdt Wevers rekening met

‘We zijn er op voorbereid meer melk af te zetten, maar niet allemaal in onze eigen markt’ reguleren ter bescherming van eigen markt is de afgelopen jaren vaak bediscussieerd, maar ook vaak als niet realistisch bestempeld.

Flexibel genoeg Voor andere zuivelbedrijven is het systeem misschien minder aantrekkelijk maar ons past het wel, stelt CZ-Rouveen-directeur Ben Wevers. “Wij zijn te klein om de marktontwikkelingen in de periode na 2015 te kun16

463594.indd 16

een stijging van de melkproductie in de eerste jaren na afschaffing van de quotering van 15 procent. “We zijn er op voorbereid om die melk op te vangen, te verwerken en af te zetten, maar niet allemaal in onze eigen markt.” “Je kunt je eigen coöperatie niet overladen met melk”, meent de voorzitter van CZ Rouveen, Egbert Koersen. “Dat gaat ten koste van de reguliere melkprijs.” Hij wijst er op

dat de ambities van de veehouders bij Rouveen onderling nogal verschillen, bleek uit het onderzoek van CAH Dronten. De coöperatie houdt daar rekening mee. Koersen: “Ons nieuwe beleid is er op gericht onze veehouders zo goed mogelijk door de komende periode te loodsen. Daarbij willen we iedereen de mogelijkheid geven te groeien, maar wel op een eerlijke manier.” Dus wanneer individuele groeiambities de groei van de markt straks te boven gaan, zullen de lasten daarvan niet alleen door de coöperatie kunnen worden gedragen. Het individuele lid dat extra melk levert zal zelf ook een deel van de lasten moeten opvangen is de gedachte.

Leveringsrecht Elke veehouder van CZ Rouveen krijgt per einde quotering het recht om een bepaalde hoeveelheid melk te leveren. Het volume van dit leveringsrecht wordt gebaseerd op hetgeen de veehouder leverde in 2009, 2010, 2011 of 2012. De veehouder mag het meest gunstige leveringsjaar kiezen. Het volume van wat alle leden als referentie kiezen, vergelijkt CZ Rouveen met de totale melkplas die zij in 2014 ontvangt. Het procentuele verschil krijgt elke melkveehouder er bij. Met die nieuwe hoeveelheid melk gaan de veehouders het quotumloze tijdperk in. Aan dat volume worden leveringsrechten gezuivelzicht / 21 november 2012

20-11-2012 12:01:38


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.