ZuivelZicht, november 2012, nummer 11

Page 10

visie

Yvonne Mors

Tesco Sustainable Dairy Group

Benchmarken voor een duurzame melkveehouderij Duurzame melkveehouderij komt neer op vakmanschap volgens de Britse Derek Gardner. Ter ere van de inauguratie van Jelle Zijlstra als lector Melkveehouderij bij Hogeschool Van Hall Larenstein op 31 oktober gaf hij als gastpreker inzicht in de praktijk van supermarktketen Tesco, dat al vijf jaar duurzame zuivel nastreeft. Een praktijk die ook de melkveehouders/leveranciers geen windeieren heeft gelegd, zo blijkt uit de resultaten.

“Duurzaam gaat om een balans tussen wat belangrijk is voor zowel people, planet als profit. In Nederland is weiden een issue als het om duurzame melkveehouderij gaat, maar in Afrika heeft duurzaam een andere invulling”, zo benadrukte duurzaamheidsconsultant Klaas-Jan van Calker op het minisymposium dat aan de inauguratie van Jelle Zijlstra in Leeuwarden vooraf ging. “Nieuwe issues zullen blijven komen omdat de balans iedere keer verschuift. Duurzaam is niet opgelost in 2020”. Onderzoek naar opvattingen over duurzame melkveehouderij van FrieslandCampina wijst uit dat het nu vooral gaat om de koe in de wei (75%) en goede zorg voor de koe (70%), maar ook om inkomen van de boer (30%), dierziekte (26%), de uitstoot van broeikasgassen (23%) en megastallen (20%). In de discussie over megastallen

gaat het om gezondheid en welzijn van dieren (68%), maar ook over gevolgen voor de volksgezondheid (41%), voor milieu (39%), de locatie van deze stallen (33%), schaalvergroting in het algemeen (32%), of we intensieve veehouderij willen (31%) en de gevolgen van de stallen voor het landschap (30%). Van Calker stelt dat duurzaam iets is om trots op te zijn en meer moet worden uitgedragen. Van de consument die niet voor duurzaam kiest zou zo’n 38 procent dat doen vanwege de prijs, maar 30 procent omdat er twijfel is of het product wel echt duurzaam is, en staat 27 procent er gewoon niet bij stil. “Er is al veel bereikt. Maar dat moet meer worden gecommuniceerd” zo stelde hij. Veehouders moeten ook benchmarken. “De internationale positie van de Nederlandse melkveehouderij is goed, maar

niet excellent. Er is meer concurrentiekracht nodig. Dat betekent kwantificeren, doelen stellen en verandermanagement. Proactief werken aan duurzaam geeft een positief imago. Het geeft credits bij de politiek en daardoor vrijheid in het ondernemen. En op de lange termijn ook marktmogelijkheden want het voegt waarde toe. Met de keuze voor het product kan de consument zijn steun voor duurzame landbouw tonen”.

Consumentenwensen Duurzame zuivel geeft Tesco concurrentievoordeel in de markt doordat voldaan wordt aan een aantal consumentenwensen: Tescoleveranciers leven op hun bedrijf een strenge code na voor dierenwelzijn, werken via een CO2 voetafdruk aan de reductie van broeikasgassen, testen op paratuberculose en ex-

Melkleveranties per koe per jaar van Tesco veehouders versus hun Britse melkprijs van de Tesco veehouders (TSDG) versus gemiddeld (Defra). 10

463854.indd 10

operationele winst. zuivelzicht / 21 november 2012

20-11-2012 11:56:21


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.