ZuivelZicht nummer 8 2012 jaargang 2012

Page 14

bedrijf

eM

eerste kwartaalcijfers 2012 bieden perspectief

Groupe bel zoekt autonome groei buiten west-europa Bel is een van de belangrijkste spelers op de West-europese kaasmarkt. het Franse concern zoekt de komende jaren groei elders. De laatste kwartaalcijfers duiden daar al op.

De ambities van groupe Bel zijn torenhoog. De Franse kaasproducent wil de komende jaren haar omzet flink vergroten. in 2015 moet de omzet op 3 miljard euro liggen. Dat is ongeveer 20 procent meer dan de omzet die het bedrijf over het afgelopen boekjaar presenteerde. Dat is niet alles. aan die doelstelling verbond topman antoine Fiévet enkele voorwaarden die best pittig mogen worden genoemd. De omzetgroei moet niet alleen tot stand komen zonder dat het bedrijf marge inlevert, het gaat er ook om dat de activiteiten bij groupe Bel autonoom toenemen. De beoogde omzet moet dus zonder acquisities worden gerealiseerd. Dat is een stevige opgave gegeven de lastige economische omstandigheden die ook aan Bel niet voorbij gaan, getuige de winstdaling die het concern over 2011 rapporteerde.

Meer consuMenten Daar komt bij dat het wel de bedoeling is dat meer consumenten regelmatig merkkazen van de Bel gaan eten. het aantal consumenten dat regelmatig een Bel-product aankoopt moet in 2020 op 1 miljard liggen. Nu zijn er dat ongeveer 400 miljoen. het vergaat Bel op dit moment niet slecht. in 14

428629.indd 14

Verpakken van kaas bij een van de vestigingen van Bel Leerdammer.

weerwil van hogere grondstofkosten, afnemend consumentenvertrouwen en de politieke instabiliteit in enkele regio’s, mede als gevolg van de economische malaise, maakte groupe Bel dit boekjaar een goede start. in de eerste drie maanden van 2012 steeg de omzet met 9,1 procent naar 648 miljoen euro. uit de op 9 mei gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt zelfs meer omzet te zijn behaald in de onder druk staande West-europese markt. Daar groeide de omzet met 3,7 procent naar 370 miljoen euro. in andere regio’s nam de omzet procentueel nog sneller toe. vooral in afrika boekte Bel een opvallende groei van de omzet: met 30 procent tot 80 miljoen euro. “Deze prestatie bevestigt de kracht en de aantrekkingskracht van onze merken, het belang van de innovaties die we beschikbaar stellen aan onze consumenten en de kwaliteit van de strategieën die we in diverse regio’s inzetten’, verklaarde het concern. groupe Bel leunt overigens sterk op de

West-europese markt. vorig jaar kwam 59,1 procent van de omzet uit de thuismarkt. De onderneming streeft er naar de verhouding tussen West-europese omzet en de omzet die elders wordt behaald meer in evenwicht te brengen. in 2015 moet de helft van de omzet van buiten West-europa komen. De cijfers over het eerste kwartaal laten zien dat groupe Bel daarin een eerste stap heeft gezet: in de eerste drie maanden was het aandeel West-europese omzet teruggelopen tot 57,1 procent van de concernomzet.

productiecapaciteit Om de omzet daarbuiten te vergroten wil Bel meer investeren in productiecapaciteit en marketing. Daarbij staan vijf merken centraal: la vache qui rit/the laughing cow, Mini Babybel, leerdammer, Boursin en Kiri. het afgelopen jaar waren deze vijf merken goed voor tweederde van de concernomzet. De rest van de omzet kwam op naam van een groep van 25 veelal nationale merken. het concern stelt dat het de derde aanbieder zuivelzicht / 22 augustus 2012

21-8-2012 12:50:15


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.