ZuivelZicht juli 2012, nummer 7, jaargang 104

Page 10

bedrijf

ten gekeken. De uitkomst was snel duidelijk, zo betogen Graff, Land en Sievers. Bij Arla ligt de focus voor 90% op verse, gepasteuriseerde melk, terwijl MUH overwegend houdbare melk en –melkproducten, alsmede gemengde melkdranken voortbrengt. Een fusie betekent daarom een verrijking van het totale assortiment. Graff en Land: “Er is duidelijk sprake van een grote wederzijdse synergie in dit segment. Bovendien, Arla timmert met melkpoeders en andere producten goed aan de weg in Azië. Daar passen de houdbare producten van MUH uitstekend bij. En dus kwamen Arla Foods en MUH tot de conclusie dat beide coöperatieve ondernemingen elkaar uitstekend aanvullen.”

Communicatie naar de eigen leden Maar is het niet moeilijk om een fusie te communiceren, wanneer jaren de leer van de zelfstandigheid is gepreekt? Graff glimlacht en zegt: “Vanwege de tegenvallende ontwikkelingen op de markt voor melk en –producten wisten we in oktober vorig jaar dat we geen concurrerende melkprijs konden neerzetten. Daarom hebben we in alle beslotenheid 26 kleine vergaderingen georganiseerd, waarop steeds 50 tot 60 leden-melkveehouders kwamen. We hebben de situatie uitgelegd en gezegd dat we aan oplossingen werkten. Waren die er, dan zouden ze opnieuw worden uitgenodigd voor verdere informaties. Dat alles kwam toevallig samen met Arla.”

Voor Arla Foods speelt het fabriekscomplex van MUH een belangrijke rol in de strategie. Hier zullen een boterfabriek en een droogtoren voor melkpoeders in gebruik worden genomen.

Op 21 mei kwam de ledenraad bijeen voor een besluit over de voorgenomen fusie. Daarna volgden acht informatiebijeenkomsten voor de leden/melkveehouders in Duitsland, België en Luxemburg. Klaus Land: “De leden waren zeer geïnteresseerd en in het algemeen positief. Dat blijkt ook wel uit het grote percentage voorstemmers.” Sievers wil desgevraagd niets weten van een Duitse oplossing voor de problematiek waarin MUH verkeerde door de matige ontwikkelingen op de markt voor consumptiemelkmarkt. “MUH heeft leden in Duitsland, België en Luxemburg en ook Arla is een gro-

werkgroep werkt aan nieuwe structuur van duitse en Nederlandse arla

te Europese, coöperatieve onderneming. Die heeft bovendien een stevige focus op export naar landen buiten Europa. Er zijn maar drie bedrijven die deze focus hebben, te weten het Franse Lactalis, het Nederlandse FrieslandCampina en Arla. Ik ga er van uit dat door onze samenwerking ook de MUH profiteert van de gunstige ontwikkelingen op de wereldzuivelmarkt.”

Niet met DMK Op de vraag waarom niet met de nieuwe Duitse onderneming Deutsches Milchkontor, DMK, wordt gefuseerd antwoordt het drietal: “Het traject dat deze coöperatie nog moet afleggen duurt voor ons te lang. Arla en beide andere ondernemingen opereren al op de wereldwijde zuivelmarkt.”

muh Arla eG Binnen Arla Foods Deutschland GmbH start een managementgroep onder leiding van Tim Orting Jorgensen, vice-president van Arla Foods. Deze groep heeft opdracht om zo snel mogelijk een optimale structuur uit te werken voor de productiebedrijven van het concern in Duitsland en Nederland. Volgens voorzitter Manfred Graff van MUH in Pronsfeld en zijn algemeen directeur Rainer Sievers gaat het om een algeheel structuurplan voor de bedrijven in Upahl (Hansano), Pronsfeld (MUH), Wangen im Allgäu (Allgäuland-Käsereien) en het Nederlandse Nijkerk (gekocht van Friesland Foods). Volgens zeer betrouwbare bronnen zou vanuit MUH verkoopdirecteur Winfried Meier naar deze managementgroep worden afgevaardigd. De groep gaat direct na de vakanties aan de slag. Wanneer de hieruit voortvloeiende aanbevelingen worden omgezet in concrete maatregelen, kan directeur Sievers niet zeggen. Wel staat er volgens hem een enorme tijdsdruk op. Een en ander moet zijn gerealiseerd vóór de volgende onderhandelingsronde over de prijzen voor consumptiemelk en –producten in de Duitse supermarkten, die is voorzien voor oktober aanstaande.

zuivelzicht/ 18 juli 2012

425751.indd 9

De coöperatie gaat straks door als MUH Arla eG. MUH kent het systeem van 3,1 cent aandeel in de coöperatie per kg melk. Zowel Arla als MUH Arla willen dat alle leden/melkveehouders op termijn hun aandelen volstorten tot 6 cent per kg melk. Zo hebben alle leden dezelfde rechten en plichten, en dezelfde uitbetaalde melkprijs. Voorts vaardigt MUH Arla de voorzitters van zijn zes districten af naar de ledenraad van de zuivelcoöperatie Arla Foods amba, terwijl Graff en Land zitting krijgen in de Raad van Commissarissen van Arla Foods, waarin alle operationele activiteiten zijn ondergebracht. 9

17-7-2012 13:33:11


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.