ZuivelZicht, maart 2012, nummer3, jaargang 104

Page 25

markt

t e k s t e n f o t o ’ s R e n é va n B u i t e n e n

extreme marktsituatie gesprek van de dag op biofach

‘We moeten nee verkopen; dat is erg voor een verkoper’ Op een prominente plek, vlak bij de hoofdingang van het beursgebouw in Neurenberg treffen we Herco Hekking, eigenaar van Hekking Cheese. Hij presenteert op de BioFach een breed pakket aan geitenkazen. Voor een deel zijn dat producten van producenten uit binnen- en buitenland, voor een deel betreft het kazen verwerkt van melk van eigen leveranciers. De groep veehouders waarvan hij melk afneemt is betrekkelijk stabiel. Daarom plaatst hij enkele kanttekeningen bij de verhalen over een groot tekort aan biologische melk. “Ik vind het allemaal wat overdreven hoor, dat tekort waar men het over heeft. Natuurlijk, de markt groeit gestaag door, ook wij zijn het afgelopen jaar weer met een procent of tien gegroeid. Maar dat betekent niet dat wij ook zoveel melk verwerken.” Hekking zegt vooral te groeien door buitenlandse kazen te importeren en te verhandelen. “We werken samen met klanten in 30 landen; voor hen verkopen we al met al 100 verschillende soorten kaas. Ik denk dat wij onze groei te danken hebben aan onze transparante werkwijze. Je moet ervoor zorgen dat het juiste product met de juiste kwaliteit op het juiste moment op de juiste plek is. Zo eenvoudig is het.”

Op de BioVak in Zwolle werd begin dit jaar duidelijk gemaakt dat de sterke groei van de biologische zuivelmarkt betrekkelijk is. De afzet neemt weliswaar toe, maar gaat gepaard met margedruk. Op de BioFach in Neurenberg, werelds grootste vakbeurs voor biologische landbouwproducten, vroeg ZuivelZicht standhouders naar hun visie.

overgenomen. “Hansa verwerkt wel biologische melk, maar verkoopt deze alleen nog onder de huismerken van retailers. Wij willen dit jaar via Hansa biologische consumptiemelkproducten onder het Arla-merk op de Duitse markt brengen. We denken dat daar zeker behoefte aan is. Dat merken we ook hier op de BioFach.”

Te weinig melk in Nederland Vechtenaer is een Nederlandse onderneming die al Deense biologische zuivelproducten op

de markt brengt. Het is een dochterbedrijf van de Deense onderneming Thise Mejeri. Aanvankelijk werkte Vechtenaer alleen samen met Thise, en werd Vechtenaer als handelsnaam gevoerd. “Daarmee appelleerden we te veel aan streekproducten”, verklaart managing director Henk Bijl. “Wat dat betreft zijn we ingehaald door de tijd.” Het bedrijf is licentiehouder van Bio+, onder welke merknaam de producten worden verkocht. Behalve de aanvoer uit Denemarken, laat Vechtenaer in Duitsland koffiemelk maken

Nieuwe markten Arla Foods “In Nederland mag er dan misschien een tekort zijn aan biologische melk, wij in Denemarken hebben veel te veel biologische melk”, vertelt Kim Juhl Sørensen, accountmanager bij Arla Foods in de opvallend bescheiden stand van het Deense zuivelconcern. We proberen de hoeveelheid Deense biologische melk daarom in te zetten voor de nieuwe markten die we aan het veroveren zijn. Dat zijn zowel Nederland als Duitsland.” In beide gevallen gaat het volgens Sørensen om biologische melk die Arla onder haar eigen merk op de markt wil zetten. In Duitsland zal dat gebeuren via Hansa Milch, de zuivelonderneming die vorig jaar werd zuivelzicht / 14 maart 2012

402551.indd 25

Managing director Henk Bijl van Vechtenaer, licentiehouder van het merk Bio+. 25

13-3-2012 13:13:58


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.