Zuivelzicht februari 2012 nummer 2 jaargang 104

Page 24

markt

tekst ria besseling foto ruben schipper

Biologische eetwinkel Estafette

Zuivel en kaas belangrijke trekkers Estafette, de biologische eetwinkelformule van groothandel Odin, opent eind volgende maand de achttiende winkel in Amsterdam. De formule brengt uitsluitend zuivel en kaas van biologische en biologisch-dynamische producenten. De twee versgroepen zijn belangrijke trekkers voor de dagelijkse boodschappen en kennen een sterke omzetstijging, met groeicijfers van 5 (zuivel) en 10-15% (kaas) per jaar.

“Biologisch-dynamische zuivel met het Demeter-keurmerk krijgt in principe de voorkeur boven eko-producten van dezelfde soort en productkwaliteit. De klant moet van ieder zuivelproduct kunnen nagaan wie de producent is en waar het vandaan komt. Dit geldt voor zowel de producentenmerken Zuiver Zuivel en Weerribben als de huismerken, zoals producten van de boerderij en producten met het Odin-merk. Verder betrekt Estafette alle producten zoveel mogelijk rechtstreeks van de producent”. vertelt Elias Jeremiasse, categorymanager zuivel en kaas. Estafette hanteert als uitgangspunt voor de prijsstelling van producten dat de zuivelboer-

derij en de producent een redelijk inkomen aan de verkoop van producten moet overhouden om als leverancier te kunnen blijven bestaan. “Het is daarom vanzelfsprekend dat de prijs in samenspraak met de producent tot stand komt. Hierbij praten we over de actuele marktconforme prijs, maar ook over de ontwikkeling van de kosten voor de producent, de opbouw van de marge en de prijs van de producten in onze winkels. Dit open overleg leidt tot een reële prijs van de producten”, zo vertelt Jeremiasse. In dit verband is de prijs van prijsreferente producten zoals halfvolle melk of jonge kaas van belang. “Omdat die prijs voortdurend onder druk

Estafette: de formule Estafette is een winkelformule van Odin Estafette BV waartoe ook groothandel Odin behoort. Er zijn momenteel 17 Estafettewinkels. Eind maart opent de 18e winkel in Amsterdam. De organisatie streeft naar minimaal twee nieuwe Estafettelocaties per jaar. Alle Estafettevestigingen zijn eigen winkels en het personeel is als medewerker werkzaam in de organisatie. Het eigendom en kapitaal van Odin Estafette BV is ondergebracht in een stichting, waardoor het bedrijf kapitaalneutraal is gemaakt. De winst wordt opnieuw in de biologische keten geïnvesteerd. Consumenten kunnen via punten op de Estafettepas bijdragen aan het financieren van activiteiten van de organisatie. De Estafettemedewerkers weten veel over zuivelproducten, producenten en merken. Categorymanager zuivel Elias Jeremiasse: “Wij bevorderen de productkennis door de wekelijkse aanbiedingen te voorzien van informatieve specials over de leverancier. Deze informatie wordt ook door onze klanten gelezen en draagt dus bij aan de binding”.

24

396775.indd 24

staat, maar ook omdat deze producten qua volume zeer belangrijk zijn in het totale zuivelassortiment. In onze winkels ligt de aandacht minder op de prijs en meer op het bijzondere van producten en producenten”.

Open informeren Estafette hecht veel belang aan een goede samenwerking met de leveranciers. “Om te begrijpen wat erbij komt kijken om de producten te maken die wij in ons assortiment voeren. Daarnaast informeren we producenten over de wijze waarop wij de producten in onze winkels verkopen en welke specifieke eigenschappen van de producten we extra aandacht geven. Dat kunnen zuivelproducten zijn van een bepaalde kwaliteit, uit een bepaalde streek of die op een bepaalde wijze zijn geproduceerd”, legt Jeremiasse uit. “Onze klanten zijn zeer geïnteresseerd in de achtergronden van de producten en producenten en willen graag weten hoe, waar en door wie de producten worden gemaakt”. Voor nieuwe consumenten is het volgens Jeremiasse vooral in het begin een kwestie van wennen aan de afwijkende merken in de winkels. “Maar na een paar bezoeken en informatie van de winkelmedewerkers weet de klant de weg goed te vinden. De sfeer in onze winkels, het persoonlijke contact en het feit dat we uitsluitend biologische producten voeren wordt door een groeiende groep betrokken klanten zeer gewaardeerd”. zuivelzicht / 16 februari 2012

14-2-2012 13:21:16


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.