Zuivelzicht februari 2012 nummer 2 jaargang 104

Page 22

MaRKT

r e n é va n b u i t e n e n

kanttekening bij sterke groei biologische markt

Marges biozuivel onder druk Op het eerste gezicht gaat het geweldig met de biologische zuivelmarkt. De afzet groeit. Dat blijkt echter vooral een kwestie van volumegroei aan de onderkant van de markt. De vraag naar biologische melk groeit enorm, als je de berichten moet geloven. De vraag naar biologische zuivel is groter dan het aanbod. Zo zeer zelfs dat import van biologische zuivel nodig is, maakte Maurits Steverink van brancheorganisatie Bionext onlangs bekend. Tijdens de BioVak, de beurs voor de biologische sector die vorige maand in Zwolle plaats had was de stemming dan ook optimistisch. Alle reden dus voor mengvoercoöperatie ForFarmers om tijdens de beurs een symposium te houden over de mogelijkheden voor gangbare melkveehouders om over te stappen naar een biologische bedrijfsvoering. Juist tijdens dat symposium werden kanttekening gezet bij de jubelstemming. “Iedereen heeft het over een succes in de biologische zuivel, maar het is volumegroei dat er gaande is”, relativeerde Laurens Guelen, manager Projecten en Bijzondere Melkstromen bij FrieslandCampina.

Huismerken Hij stelt dat de groei van de biologische zuivel wordt veroorzaakt door de huismerken. Supermarktketens zetten dagverse biologische melk onder hun eigen merk tegen een lagere prijs op het schap dan de A-merken van de zuivelproducenten. Dat stimuleert weliswaar de verkoop in de categorie, maar het gaat ten koste van de marges van de producenten. “Het witte segment heeft het lastig in de supermarkten. Kijk maar eens 22

397099.indd 22

Concurrentie op het zuivelschap zorgt er voor dat ook de opbrengstprijzen van dagverse biologische melk onder druk komen te staan.

naar de acties die er gaande zijn.” “Als je over huismerken praat, dan praat je over margedruk”, legt Guelen uit. “Het is onze ambitie om meer melk in onze merken te stoppen.” Om de positie van haar merken voor dagverse biologische melk te versterken probeert FrieslandCampina zich van de concurrentie te onderscheiden door onder meer melk aan te bieden die voor de consument traceerbaar is. Via de houdbaarheidsdatum en de productcode op het pak kan de consument de herkomst van de melk herleiden tot het begin van de keten. Niettemin wil ook FrieslandCampina meer biologische melkveehouders aan zich binden. Maar ledenmelk gaat voor. De onderneming is dus vooral geïnteresseerd in de melk van leden die willen omschakelen. Hoeveel biologische melk het bedrijf kan hebben bepaalt Ecomel,de biologische businessunit. Guelen maakte tijdens het symposium duidelijk dat FrieslandCampina zich genoodzaakt ziet de uitbetalingsystematiek aan te passen. De druk op marges dwingen de onderneming daartoe, stelt hij. “Ik kan er nog weinig over zeggen omdat we daarover nog in gesprek zijn met de melkveehouders”, reageerde Guelen op vragen.

FrieslandCampina betaalde de veehouders in 2010 een toeslag van € 8,59 per 100 kilogram melk boven op de garantieprijs die het concern betaalt voor gangbare melk. Vorig jaar was die toeslag verlaagd naar € 8,10 en voor dit jaar is de toeslag met vijftig cent verhoogd naar € 8,60. Dat is veel te weinig om de gestegen kosten te kunnen dekken volgens De Natuurweide, de belangenvereniging van biologische melkveehouders.

Toeslagen omstreden Het toeslagensysteem is wat de melkveehouders betreft toch al omstreden. De Natuurweide vindt een toeslag voor biologische melk om de meerkosten te dekken achterhaald, omdat deze prijs dan per definitie meebeweegt met het schommelende niveau van de prijs voor gangbare melk, die gerelateerd is aan de ontwikkelingen op de wereldmarkt. De melkveehoudersvereniging wil daarom verandering van de systematiek, maar de wijze waarop zij zich daarvoor inspant zint niet iedereen. EKO Holland, de coöperatie van biologische melkveehouders, zegde daarom onlangs haar collectieve lidmaatschap van de vereniging op. zuivelzicht / 15 februari 2012

14-2-2012 13:21:56


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.