DE BLOEMEN- EN PLANTENCONSUMENT VAN DE TOEKOMST. VBW congres 10 juni 2015 Nicole de Koning
|
|
- Lennert van den Pol
- 7 jaren geleden
- Aantal bezoeken:
Transcriptie
1 DE BLOEMEN- EN PLANTENCONSUMENT VAN DE TOEKOMST VBW congres 10 juni 2015 Nicole de Koning
2 DE WERELD VERANDERT, DE CONSUMENT VERANDERT MEE Welke typen consumenten zijn er, wat zijn hun wensen, hoe ontwikkelen die zich in de komende jaren? Hoe ziet de consument er in 2020 uit? Hoe kunnen bloemisten en hun toeleveranciers hier op inspelen? Gezamenlijk onderzoek van brancheorganisaties VGB (groothandel) en VBW (detailhandel) samen met TNO Interviews en workshops 2 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
3 CONSUMENTENSEGMENTEN Sophie Klink Mattieu de Vries Conventional Smartshopper Linda van Nispen Allard Bleckink Zarayda van Oosterhout Individualistic Performer 3 Bron: Target Group Segmentation Update 2014, Country Report Netherlands. Base NL: respondents
4 NATURALISTIC De Naturalistic is sociaal en maatschappelijk betrokken. Hoewel hij ook geeft om bloemen, ligt zijn hart bij kamerplanten. Hij voelt zich betrokken bij de planten in huis; het zijn niet louter decoratieobjecten. Voor de planten is de kwekerij of het tuincentrum het favoriete aankoopkanaal. Een breed assortiment en zelf kiezen vindt de Naturalistic belangrijk. 4 Bron: Target Group Segmentation Update 2014, Country Report Netherlands. Base NL: respondents Mattieu de Vries
5 INDIVIDUALISTIC PERFORMER Relatief veel jonge mensen die streven naar professioneel succes en een afwisselend leven, erg actief online. Hij is niet erg geïnteresseerd in bloemen en planten. Als men bloemen en planten koopt, dan kiest men voor producten waarmee hij zijn eigen stijl, persoonlijkheid kan benadrukken. Vooral geen alledaagse bloemen en planten maar wel Fair Trade. Prijs speelt een ondergeschikte rol in het koopproces. Bron: Target Group Segmentation Update 2014, Country Report Netherlands. 5 Base NL: respondents Allard Bleckink
6 CULTIVATED PERFORMER De Cultivated Performer combineert een hoge aankoopfrequentie met een hoog gemiddeld bedrag per aankoop. Bloemen en planten zijn belangrijk in het leven; ze zorgen voor een goede stemming en maken het interieur mooi. Stijlgevoelig en relatief prijsongevoelig. Zij koopt bloemen en planten vooral bij de specialist en is minder geneigd in de supermarkt te kopen. 6 Bron: Target Group Segmentation Update 2014, Country Report Netherlands. Base NL: respondents Zarayda van Oosterhout
7 COSINESS SEEKER Bij de Cosiness Seeker is het privé leven sterk gericht op het gezin. Bloemen en planten koopt men omdat ze zorgen voor een aangename, gezellige sfeer in huis. In principe heeft men altijd bloemen in huis. De Cosiness Seeker is wel prijsgevoelig. Bij bloemen voor eigen gebruik is daarom ook de supermarkt een belangrijk aankoopkanaal. Linda van Nispen 7 Bron: Target Group Segmentation Update 2014, Country Report Netherlands. Base NL: respondents
8 CONVENTIONAL SMARTSHOPPER De Conventional Smartshopper vindt bloemen en planten leuk maar niet echt noodzakelijk om zich prettig te voelen. Gemak, impuls en prijs spelen in het aankoopproces een belangrijke rol. De supermarkt is een belangrijk aankoopkanaal (ook voor cadeau s), ook het benzinestation is een goede optie. 8 Bron: Target Group Segmentation Update 2014, Country Report Netherlands. Base NL: respondents Sophie Klink
9 9 Bron: Target Group Segmentation Update 2014, Country Report Netherlands. Base NL: respondents
10 Huidige groepen Kansrijke groepen 10 Bron: Target Group Segmentation Update 2014, Country Report Netherlands. Base NL: respondents
11 20,5% 49,6% De 11 bloemen- en plantenconsument van de toekomst Bron: Target Group Segmentation Update 2014, Country Report Netherlands. Base NL: respondents
12 SEGMENTEN EN TRENDS Sophie Klink Behoeftes vervullen Big data E- commerce Locatie en context bewust Conventional Smartshopper Linda van Nispen Beleving E- commerce Consumin deren Cosiness seeker Mattieu de Vries Duurzaam heid Naturalistic Prosumers Internet of Things & sensoren Allard Bleckink Glocalisering Consuminderen Individualisering Individualisering Individualistic Performer 12 Behoeftes vervullen Beleving 3D printing Social media De bloemen- en plantenconsument van de toekomst Voor alle segmenten relevant Vergrijzing Migratie Verstedelij king Mobiel internet Zarayda van Oosterhout Individuali sering Beleving Prosumers Cultivated Performer 3D printing
13 CONCEPTBLOEMISTEN De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
14 WAARDEGEDREVEN Prijzen zijn hoog, waardoor er minder volume gedraaid hoeft te worden. Het is van belang dat de toegevoegde waarde een hoge prijs verantwoordt. Prijzen zijn scherp, organisaties slank. Het is van belang dat de zaak een hoog volume draait. KOSTENGEDREVEN 14 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
15 Bloem is onderdeel van een breder aanbod. BLOEM ALS PLATFORM BLOEM CENTRAAL Alles draait om de bloemen/planten. 15 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
16 16 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
17 De 17 bloemen- en plantenconsument van de toekomst
18 De 18 bloemen- en plantenconsument van de toekomst
19 19 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
20 Naturalistic Cultivated perfomer Individualistic performer De verswinkelier: Victor Klanten verdienen mooie, verse producten. Victor Schouten (39) is mede-eigenaar van Het Versplein, een winkel waar kwaliteitsversproducten worden aangeboden. Van jongs af heeft hij een passie gehad voor bloemen, hij is vroeg in opleiding gegaan bij lokale bloemisten. Op zijn 25e is hij zijn eigen bloemenwinkel gestart en 7 jaar later is hij met de lokale slager, bakker en groenteboer naar één pand verhuisd; Het Versplein. Dit is gevestigd in een relatief groot pand in een stadswijk van Den Haag. Op het Versplein worden lokale, producten aangeboden. Dit is sluit helemaal aan bij de visie van Victor; consumenten hebben recht op goede, verse producten. Woensdag is de winkel open tot 20:00, altijd een drukke avond. Er is bewust voor woensdag gekozen in plaats van donderdag (koopavond) omdat dit in het midden van de werkweek is. 20 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
21 21 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
22 22 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
23 23 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
24 VERWACHTINGEN IN DE KETEN Leverancier Bloemist Kweker Klant 24 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
25 VERWACHTINGEN IN DE KETEN De bloemist heeft verwachtingen van de leverancier én de leverancier van de bloemist Leverancier Bloemist Voorbeelden: De bloemist heeft behoefte aan Kweker meedenken (zoals vertaalslag van de wens van consument naar product) en flexibiliteit in inkoophoeveelheden. De leverancier verwacht continuïteit in bestellingen en het delen van kennis over consument. Klant Beiden: meer aandacht besteden aan de samenwerking! 25 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
26 SAMENVATTEND Bedenk op welke klanten jij je wilt richten. Hoe kun je deze klanten goed bedienen? En wat verwacht je dan van je toeleverancier? En wat verwacht de toeleverancier van jou? Onze vervolgstappen ontwikkelen van handvatten Uitwerken typen bloemisten 2020 Welke vaardigheden zijn er voor elk type bloemist nodig om succesvol te zijn? En wat betekent dit voor de wederzijdse relatie bloemist toeleverancier? 26 De bloemen- en plantenconsument van de toekomst
27 CONTACTGEGEVENS Nicole de Koning
WORKSHOP DROMEN EN DOEN. Klant Inzicht Keten Impact l 2016 Nicole de Koning en Wouter van den Broeck
WORKSHOP DROMEN EN DOEN Klant Inzicht Keten Impact l 2016 Nicole de Koning en Wouter van den Broeck WELKOM VANDAAG 19.00 Welkom door Bram en Manon 19.05 Voorstelrondje 19.15 Doel vandaag 19.20 Intro Bloemisten
Nadere informatieFred van der Hoeven Royal FloraHolland VBW Congres 21 juni 2017
Shopper 3.0 Fred van der Hoeven Royal FloraHolland VBW Congres 21 juni 2017 A M B I T I E Méér consumenten kopen méér én vaker bloemen en planten. 23 June 2017 2 T R E N D S Verstrend vertaalt zich in
Nadere informatieSamenvatting presentatie
Samenvatting presentatie VGB, Manon Velthuis FloraHolland, Frank van den Hoek BBH, Marc Eijsackers Achtergronden 2009. Eerste onderzoek consumentensegmenten in de sierteelt 2013. Vanuit PT belangstelling
Nadere informatieFred van der Hoeven Royal FloraHolland VBW Ondernemersevent 5 juni 2019
Bloemist op scherp! Fred van der Hoeven Royal FloraHolland VBW Ondernemersevent 5 juni 2019 Introductie W a t z i e n w e Steeds méér consumenten kopen méér én vaker bloemen en planten. Marktbeeld Nederland
Nadere informatiewelkom VGB, Manon Velthuis FloraHolland, Frank van den Hoek BBH, Marc Eijsackers consumententool
welkom VGB, Manon Velthuis FloraHolland, Frank van den Hoek BBH, Marc Eijsackers Programma Manon Velthuis Achtergronden en doelstellingen Frank van den Hoek Welke informatie is beschikbaar Belang onderzoek
Nadere informatieConsumentensegmentatie onderzoek Snijbloemen en Kamerplanten Duitsland, Nederland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Noord-Italië
Consumentensegmentatie onderzoek Snijbloemen en Kamerplanten Duitsland, Nederland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Noord-Italië PT 2010-23 Juni 2010 Productschap Tuinbouw, Markt en Innovatie Consumentensegmentatie
Nadere informatieBLOEMISTEN EN HUN TOELEVERANCIERS 2020 SAMENVATTING. Klant Inzicht Keten Impact l 2016 Nicole de Koning en Wouter van den Broeck
BLOEMISTEN EN HUN TOELEVERANCIERS 2020 SAMENVATTING Klant Inzicht Keten Impact l 2016 Nicole de Koning en Wouter van den Broeck INHOUDSOPGAVE Inleiding Aanpak Aanbevelingen Bloemisten en hun toeleveranciers
Nadere informatieModule Meer dan bloemist
Module Meer dan bloemist De CO 2 -voetafdruk van dit drukwerk is berekend met ClimateCalc en gecompenseerd bij: treesforall.nl www.climatecalc.eu Cert. no. CC-000057/NL Colofon Auteur Lucas Jansen Redactie
Nadere informatieWinkelstraat van de Toekomst Veranderende consument en online groei zetten winkels klem
Winkelstraat van de Toekomst Veranderende consument en online groei zetten winkels klem Dirk Mulder Sectormanager Retail @MulderDirk 06-11380971 VOOR WE VAN START GAAN. 2 Agenda Stand van zaken in de retail
Nadere informatieDe Sierteeltsector - Consumentengedrag
SIERTEELT CASE CONSUMENTEN GEDRAG D E C E M B E R 2 7, 2 0 1 2 F R E D V A N E E N E N N A A M N I E L S V A N G O R P E V E R T G O E D E M A N S G E R R Y K O U W E N H O V E N G E R A R D K O O I M
Nadere informatieKetenmangement Bloemen 2003-2009
Ketenmangement Bloemen 2003-2009 Overheid, Bedrijfsleven en Maatschappelijke organisaties werken samen om de markt te stimuleren en geeft hiermee uitvoering aan het convenant marktontwikkeling Biologische
Nadere informatiePromotieplan chrysant. Stichting Chryson & FPC Chrysant Brigitte Hagen
Promotieplan chrysant Stichting Chryson & FPC Chrysant Brigitte Hagen Telegraaf januari 2013: Chrysanten zijn in! 2 Plan van aanpak Probleem stelling Doelstelling Landen en doelgroepen Plan van aanpak
Nadere informatieHet Nieuwe Winkelen. mobiel sociaal lokaal
Het Nieuwe Winkelen mobiel sociaal lokaal Het nieuwe winkelen van de consument Filmpje Het Nieuwe Winkelen Winkelen is van alle tijden. Maar de manier waarop een klant zijn aankopen doet verandert. De
Nadere informatieBloeiende planten in Frankrijk
Deze nieuwsbrief is onderdeel van de informatiedienst Marktinformatie voor aanvoerders met abonnement of Persoonlijke Verkoop 23 september 2014 Bloeiende planten in Frankrijk Half september is er een studiereis
Nadere informatieDe toegevoegde waarde van muziek. hitrepertoire vs. niet herkenbare muziek
De toegevoegde waarde van muziek. hitrepertoire vs. niet herkenbare muziek Opzet van het onderzoek Om ondernemers zo goed mogelijk te informeren over de werking van muziek in een zakelijke omgeving, laat
Nadere informatieEvaluatie Pioen 2015 Gerard Gardien Projectleider Markt & Product
Evaluatie Pioen 2015 Gerard Gardien Projectleider Markt & Product 15 January 2016 1 Programma Cijfers op hoofdlijnen Pioenen kwaliteitscompetitie (Promotie)Campagne Pioen PurE seasonal flowers en Pioen
Nadere informatieBureauSierteelt.nl. Festa dei Nonni 22-09- 14
BureauSierteelt.nl Festa dei Nonni 1 Algemeen 7 kwalitatieve interviews met exporteurs op Italië Snijbloemen, kamerplanten, tuinplanten Focus vooral op Noord-Italië (tot circa Rome) Belang Italië als afzetland
Nadere informatieBoodschappen doen. In de Toekomst. 14 februari 2012 Michel Koster Sector Banker Retail
Boodschappen doen In de Toekomst 14 februari 2012 Michel Koster Sector Banker Retail Inleiding Doelstellingen Schetsen scenario s ondernemer Ontwikkelingen in kaart brengen Kansen in kaart brengen Onderzoeksaanpak
Nadere informatieDe Nederlandse bloembollenconsument; Voorjaarsbloembollen monitor 2008
De Nederlandse bloembollenconsument; Voorjaarsbloembollen monitor 2008 PT 2009-12 Productschap Tuinbouw, afdeling Markt en Innovatie Samenvatting (I) Onderzoeksopzet MSI-ACI Europe heeft in de maanden
Nadere informatieHypotheken in het tijdperk van de digitale consument Retailpad geeft richting voor hypotheekbedrijven
IG&H Consulting & Interim Make strategy work! Make strategy work! Hypotheken in het tijdperk van de digitale consument Retailpad geeft richting voor hypotheekbedrijven IG&H Consulting & Interim Nieuwe
Nadere informatietot 20.138,85 korting
profiteer nu! op=op sla je slag! geldig van 17 november t/m 6 december 2015 tot 20.138,85 korting Informatie Apeldoorns Absurde Kortingskrant WAAROM ZOU JE MEEDOEN? Bijna alle media zijn gericht op adverteren
Nadere informatieDe veranderende markt
De veranderende markt 1 De veranderende markt Vanaf 2000 is de detailhandel sterk veranderd door de opkomst van de computer. Als verkoper kun je de kennis over de geschiedenis en de toekomst van de detailhandel
Nadere informatieLANDEN ANALYSE DENEMARKEN
LANDEN ANALYSE DENEMARKEN Algemeen LANDEN ANALYSE ALGEMEEN De Landen Analyse gee6 de sector (cijferma?g) inzicht in de huidige (2013) en toekoms?ge (2018) waarde van de consump?e van snijbloemen en potplanten
Nadere informatieLANDEN ANALYSE NEDERLAND
LANDEN ANALYSE NEDERLAND Algemeen LANDEN ANALYSE ALGEMEEN De Landen Analyse gee5 de sector (cijferma>g) inzicht in de huidige (2013) en toekoms>ge (2018) waarde van de consump>e van snijbloemen en potplanten
Nadere informatieProjectgroep 11: Concurentieanalyse. bakkerij-tearoom Verelst. Sophie Hendrickx & Silke Lauwers
Projectgroep 11: Concurentieanalyse bakkerij-tearoom Verelst Sophie Hendrickx & Silke Lauwers Grafische en digitale media - 2012-2013 1. Panos www.panos.be Panos, de bekendste concurrent opende zijn eerste
Nadere informatieLANDEN ANALYSE BELGIË
LANDEN ANALYSE BELGIË Algemeen LANDEN ANALYSE ALGEMEEN De Landen Analyse geeft de sector (cijfermatig) inzicht in de huidige (2013) en toekomstige (2018) waarde van de consumptie van snijbloemen en potplanten
Nadere informatieEntree 2016/2017. Bouwen, wonen en onderhoud. novacollege.nl/entree. Dienstverlening en zorg. Horeca, voeding of voedingsindustrie
novacollege.nl/entree Bouwen, wonen en onderhoud Dienstverlening en zorg Horeca, voeding of voedingsindustrie Installatie- en constructietechniek Mobiliteitsbranche Verkoop - retail Entree 2016/2017 Vijf
Nadere informatie'De bloemist weet van bloemen' Nederlandse bloemenkopers over imago van bloemist en winkelkeuze
'De bloemist weet van bloemen' Nederlandse bloemenkopers over imago van bloemist en winkelkeuze PT 2011-29 april 2011 - Iris van Santen Productschap Tuinbouw, Markt & Innovatie 'De bloemist weet van bloemen'
Nadere informatieAanleiding voor het onderzoek
Aanleiding voor het onderzoek Gemeente Heerlen, juni 2013, alle zondagen koopzondag; wekelijkse koopzondag Centrum gestart m.i.v. september 2013 Heroverweging wekelijkse koopzondag in 2015 Breed gedragen
Nadere informatieLANDEN ANALYSE DUITSLAND
LANDEN ANALYSE DUITSLAND Algemeen LANDEN ANALYSE ALGEMEEN De Landen Analyse gee7 de sector (cijferma@g) inzicht in de huidige (2013) en toekoms@ge (2018) waarde van de consump@e van snijbloemen en potplanten
Nadere informatieLesbrief 6: Trends en ontwikkelingen
Lesbrief 6: Trends en ontwikkelingen Iedere dag worden er nieuwe ontdekkingen gedaan en veranderen de gewoonten van mensen. Trends en ontwikkelingen vind je dan ook in ieder werkgebied terug. Ook in de
Nadere informatieHeeft muziek invloed op retail?
Heeft muziek invloed op retail? Ja! Een kwantitatief online onderzoek naar het effect van verandering van muziek in een filiaal van een Nederlandse damesmodeketen. Samenvatting Het platform Muziek Werkt
Nadere informatieGroene vormgeving en verkoop
Groene vormgeving en verkoop De CO 2 -voetafdruk van dit drukwerk is berekend met ClimateCalc en gecompenseerd bij: treesforall.nl www.climatecalc.eu Cert. no. CC-000057/NL cmyk 70 0 70 0 rgb 73 177 112
Nadere informatiePublieksonderzoek Eerlijke bloemen met Moederdag
Publieksonderzoek Eerlijke bloemen met Moederdag Rapportage Datum: 2 mei 2016 Opdrachtgever: Jorrit Visser, Hivos Auteur: Claudia Ros, InfoResult Hivos onderzoek: Eerlijke bloemen met Moederdag 1 Inhoud
Nadere informatieHoe zijn we begonnen?
Hoe zijn we begonnen? Biri Publications bestaat inmiddels al meer dan 30 jaar als uitgever van voornamelijk wenskaarten. Inmiddels zijn wij ook dé uitgeverij voor al uw inpakpapier, feestartikelen en kleine
Nadere informatieBoomkwekerij Nederland 2009
Boomkwekerij Nederland 2009 Ontwikkeling van meerjarige en éénjarige tuinplanten in 2009 PT 2010-31 mei 2010 - Annette Meeder Productschap Tuinbouw, Markt & Innovatie Boomkwekerij Nederland 2009 Ontwikkeling
Nadere informatieSocial Media. Beheer en begeleiding
Social Media Beheer en begeleiding voor de bloemist Handeiding Facebook De term Social Media is tegenwoordig onvermijdbaar en neemt dagelijks toe. In geen enkel land in Europa ligt het bereik van Social
Nadere informatieFOOD2MARKET INNOVATIE TRAINING. 14 november 2013
FOOD2MARKET INNOVATIE TRAINING 14 november 2013 Edwin Palsma The Food Agency Specialisten in food marketing Wij verbinden voedingskennis, technologie, marketing en sales om de marktpositie van agro & food
Nadere informatieLANDEN ANALYSE ITALIË
LANDEN ANALYSE ITALIË Algemeen LANDEN ANALYSE ALGEMEEN De Landen Analyse gee7 de sector (cijferma@g) inzicht in de huidige (2013) en toekoms@ge (2018) waarde van de consump@e van snijbloemen en potplanten
Nadere informatieDe Binnenstad in het Internettijdperk
NETHERLANDS INSTITUTE FOR SPATIAL RESEARCH RUIMTELIJK PLANBUREAU De Binnenstad in het Internettijdperk Dr. Jesse Weltevreden NRW Lunchbijeenkomst, 02-02 02-2007, 2007, Zwolle Inhoud Presentatie 1. Internet
Nadere informatieOntwikkelingen Bloemen en planten in de retail
Ontwikkelingen Bloemen en planten in de retail Daniël Pinkse Royal FloraHolland afdeling Commercie Retail Service Retail? Retail is de verzamelnaam voor bedrijven die goederen en diensten direct aan consumenten
Nadere informatieFocus op gezonde invloed van kamerplanten biedt groeikansen
Focus op gezonde invloed van kamerplanten biedt groeikansen Auteurs: Nadja Kuptsova Erik van der Meijs Channel & Consumer Marketing Januari 2019 Nieuwe inzichten over associaties die consumenten hebben
Nadere informatieINFOBLAD - Bloem & Design
INFOBLAD - Bloem & Design MBO-bloem & design Opleidingsinformatie Heb je oog voor kleuren, vormen en materialen? Heb jij een passie voor bloemen en ben je creatief? Kies dan voor de opleiding MBO-bloem
Nadere informatieOver Smaak. Willen we datgene veranderen wat we willen veranderen, dan moet het hele systeem van producent tot consument op de schop.
Over Smaak Willen we datgene veranderen wat we willen veranderen, dan moet het hele systeem van producent tot consument op de schop. Frank van Oirschot Oprichter online supermarkt Smaak Wat is het? Smaak
Nadere informatieWat is een conceptstore? :43
Wat is een conceptstore? 14-10-2015 11:43 Door Talita Kalloe Oprichter van Zeg Maar Jij Google op het woord âconceptstoreâ en je vindt verschillende soorten definities. Toch mis
Nadere informatieMARKETING, ook in jouw bakkerij
MARKETING, ook in jouw bakkerij dvd en praktische handleiding Interesse in advies op maat van uw bakkerij Interesse in marketing- en verkoopsadvies op maat van jouw bakkerij? In een begrijpelijke taal
Nadere informatieAl uw online aankopen in no-time verzekerd met Nsure van Nationale Nederlanden
Al uw online aankopen in no-time verzekerd met Nsure van Nationale Nederlanden Nsure Met Nsure creëren wij voor Nationale Nederlanden een nieuwe dienst. Een dienst met de potentie om universeel geaccepteerd
Nadere informatietechtwo, liefde voor e-commerce Samenwerken aan rendement
techtwo, liefde voor e-commerce Samenwerken aan rendement Agenda Korte introductie Inventarisatie en inspiratie via voorbeeld case Project flow Vervolgstappen Korte introductie Een team van specialisten
Nadere informatieLANDEN ANALYSE SPANJE
LANDEN ANALYSE SPANJE Algemeen LANDEN ANALYSE ALGEMEEN De Landen Analyse gee6 de sector (cijferma?g) inzicht in de huidige (2013) en toekoms?ge (2018) waarde van de consump?e van snijbloemen en potplanten
Nadere informatie(VIDEO) Review ZEEF Wat is ZEEF en wat kan je hiermee?
Inhoud Inleiding Voor Wie is ZEEF? Wat kan ik op ZEEF vinden? Hoe werkt ZEEF voor een bezoeker? Hoe werkt ZEEF voor een expert? Voordelen ZEEF Nadelen ZEEF Conclusie ZEEF Eigen ervaringen met ZEEF Bronnen
Nadere informatieINFOBLAD - Bloem & Design
INFOBLAD - Bloem & Design MBO-bloem & design Opleidingsinformatie Heb je oog voor kleuren, vormen en materialen? Heb jij een passie voor bloemen en ben je creatief? Kies dan voor de opleiding MBO-bloem
Nadere informatieAankoopbeleving snijbloemen Nederland
Aankoopbeleving snijbloemen Nederland / April - Geert Hamstra Productschap Tuinbouw, Afdeling Marktinformatie Marktonderzoek Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden vermenigvuldigd
Nadere informatieINKOPEN VAN SNIJBLOEMEN, PLANTEN EN DODE MATERIALEN Niveau IV
LESBRIEF 2 INKOPEN VAN SNIJBLOEMEN, PLANTEN EN DODE MATERIALEN Niveau IV 1 INKOPEN VAN SNIJBLOEMEN, PLANTEN EN DODE MATERIALEN Wanneer je iets inkoopt, moet je verstand hebben van het product, van de prijs
Nadere informatieEr is weinig of geen locale productie, hooguit van Phalaenopsis uit Slovenië zelf door Ocean Orchids
Verslag marktverkenning Slovenië 14-17 november 2012 door Lucas Jansen, Floweracademy.nl De markt in Slovenië is redelijk overzichtelijk. De meeste afzet (80%) vindt plaats via de bloemisten die inkopen
Nadere informatieRapportages MultichannelMonitor
Rapportages MultichannelMonitor Met de inzet van verschillende informatiebronnen kan de puzzel opgelost worden In het oriëntatie- en koopproces kunnen consumenten gebruik maken van een grote verscheidenheid
Nadere informatieTrends in logistiek E-commerce
Trends in logistiek E-commerce VALUECHAIN 2013 Antwerpen, 24 september 2013 9026X092/RC Groenewout 45 jaar logistieke historie Logistiek >5 jaar e-commerce vraagstukken Internationaal logistiek adviesbureau
Nadere informatieOpdrachten. Speciaal bestellen. Doel Je kunt aangeven wanneer je bereid bent een bestelling te noteren.
Opdrachten Speciaal bestellen Je kunt aangeven wanneer je bereid bent een bestelling te noteren. Van bepaalde winkels verwachten we dat zij bepaalde artikelen verkopen. Artikelen die horen bij het kernassortiment
Nadere informatieLANDEN ANALYSE FRANKRIJK
LANDEN ANALYSE FRANKRIJK Algemeen LANDEN ANALYSE ALGEMEEN De Landen Analyse gee9 de sector (cijfermabg) inzicht in de huidige (2013) en toekomsbge (2018) waarde van de consumpbe van snijbloemen en potplanten
Nadere informatie@ Bereik. Iedereen is online. Internetpenetratie. Classic Internet Time: 65 minuten per dag New Internet Time: 28 minuten per dag
Het Nieuwe Winkelen @ Bereik 90% Internetpenetratie 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% Frankrijk Duitsland Nederland Verenigd Koninkrijk 10% 0% Iedereen is online Classic Internet Time: 65 minuten per dag New
Nadere informatieModule Verkoopmedewerker bloemen en planten BB. vmbo landbouwbreed basisberoepsgerichte leerweg leerjaar 3 en 4
Module Verkoopmedewerker bloemen en planten BB vmbo landbouwbreed basisberoepsgerichte leerweg leerjaar 3 en 4 Het Ontwikkelcentrum heeft ernaar gestreefd de auteursrechten te regelen volgens de wettelijke
Nadere informatieBloemisten over assortiment en productinformatie
Bloemisten over assortiment en productinformatie Onderzoeksresultaten uit het bloemistenpanel PT 2010-87 December 2010 Iris van Santen, projectleider marktonderzoek Het bloemistenpanel Het bloemistenpanel
Nadere informatieConsumentenbestedingen tuinplanten stabiel Onderzoek onder Nederlandse huishoudens naar hun tuinplantenaankopen in 2011
Consumentenbestedingen tuinplanten stabiel Onderzoek onder Nederlandse huishoudens naar hun tuinplantenaankopen in 2011 PT 2012-11 Maart 2012 - Remy Vermeire Productschap Tuinbouw, Markt & Innovatie Consumentenbestedingen
Nadere informatieModule Verkoopmedewerker bloemen en planten KB. vmbo landbouwbreed kaderberoepsgerichte leerweg leerjaar 3 en 4
Module Verkoopmedewerker bloemen en planten KB vmbo landbouwbreed kaderberoepsgerichte leerweg leerjaar 3 en 4 Het Ontwikkelcentrum heeft ernaar gestreefd de auteursrechten te regelen volgens de wettelijke
Nadere informatieVan beeldscherm tot output
Van beeldscherm tot output Uw grafische specialist en partner Grafinex ondersteunt de grafimedia industrie met een breed spectrum aan diensten en producten. Met deskundig advies en oplossingen op maat.
Nadere informatieInhoud. Inleiding 5. 1 Winkel 8. 2 De overheid Inkomsten en uitgaven 134. Trefwoordenlijst 189 INHOUD 7
Inhoud Inleiding 5 1 Winkel 8 2 De overheid 90 3 Inkomsten en uitgaven 134 Trefwoordenlijst 189 INHOUD 7 1 Winkel 1.1 Opdracht 1.1 In de handel Doel Na deze opdracht kun je de handelsstappen van goederen
Nadere informatieLesbrief 6 Productpresentatie
LESBRIEF 6 PRODUCT- PRESENTATIE Niveau II 1 Productpresentatie. Bij productpresentatie denken we aan de presentatie van alle productgroepen binnen en buiten de winkel. Hoe kunnen we de productgroepen zodanig
Nadere informatieGroei aandeel supermarktkanaal; traditionele kanaal blijft het grootst. Voor wie verstandig handelt!
Groei aandeel supermarktkanaal; traditionele kanaal blijft het grootst Trendsamenvatting Naam Definitie Groei aandeel supermarktkanaal; traditionele kanaal blijft het grootst Het handelskanaal van de gespecialiseerde
Nadere informatieBLOEMISTEN EN HUN TOELEVERANCIERS 2020. Klant Inzicht Keten Impact l 2016 Nicole de Koning en Wouter van den Broeck
BLOEMISTEN EN HUN TOELEVERANCIERS 2020 Klant Inzicht Keten Impact l 2016 Nicole de Koning en Wouter van den Broeck INHOUD Bloemisten en hun toeleveranciers 2020 Klantsegmenten Trends Bloemisten 2020 Dorien,
Nadere informatieBedrijvenmarkt Intern & extern
Bedrijvenmarkt Intern & extern Onderzoek naar het interne en externe gebruik van bloemen en planten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland 2008 / 42 - R. Vermeire, A.Meeder Productschap Tuinbouw, Afdeling
Nadere informatieCONCURRENTIEANALYSE. Gebruik van de tool Template Voorbeeld. InnoValor, 2018
CONCURRENTIEANALYSE Gebruik van de tool Template Voorbeeld Concurrentieanalyse De Concurrentieanalyse helpt je om je concurrentie te begrijpen. Het biedt ondersteuning bij het vinden van je unieke positie
Nadere informatieUw keuken en interieur Alles naar wens, een ultieme beleving
DEKKERS-FRANSEN Uw keuken en interieur Alles naar wens, een ultieme beleving Het juiste gevoel De keuken is vaak het hart van een woonhuis. Een belangrijke plek in uw leefomgeving. Daar wilt u zich thuis
Nadere informatieSierteeltbestedingen dalen, tuinaanneming groeit
Sierteeltbestedingen dalen, tuinaanneming groeit In 2014 gaf de gemiddelde Belg 38 euro uit aan bloemen en planten. Dat is opnieuw een daling ten opzichte van vorig jaar. De oorzaken hiervan zijn het verminderde
Nadere informatieDe smartphone gaat de retail redden.
De smartphone gaat de retail redden. Natuurlijk er wordt steeds meer op internet gekocht en deze ontwikkeling zal nog veel verder doorgaan. Maar tegelijkertijd zien we ook dat winkels en winkelgebieden
Nadere informatieMeer betalen voor duurzaam? Alleen als de consument weet waarom Duurzaamheidkompas #7 thema: Ken de prijs. December 2011
Meer betalen voor duurzaam? Alleen als de consument weet waarom Duurzaamheidkompas #7 thema: Ken de prijs December 2011 Inleiding Duurzaamheidkompas Antwoord op duurzaamheidvragen In deze tijd van milieu-,
Nadere informatieESSAY M-COMMERCE NEUROMARKETING
ESSAY M-COMMERCE NEUROMARKETING Hoe kunnen m-commerce marketeers van Pull & Bear de app met behulp van neuromarketing de verkoop effectief stimuleren? Dennis Hofman 1603083 Concept design Rob van den Idsert
Nadere informatieMode en trends in online winkelen. Een nieuwe catwalk voor modemerken. tradedoubler.com
Mode en trends in online winkelen Een nieuwe catwalk voor modemerken tradedoubler.com Consumenten zijn de manier waarop zij mode ervaren en kopen opnieuw aan het uitvinden; merken die weigeren om zich
Nadere informatiePromotieplan
Promotieplan 2013-2015 Sinds 1999 wordt door kwekers van kamerhortensia een promotiecampagne gefinancierd. Sinds 2005 wordt dit gezamenlijk met kwekers van snijhortensia gedaan. Tot en met december 2012
Nadere informatieNEDERLANDS. Assortiment. Varkens- en rundvlees
NEDERLANDS Assortiment Varkens- en rundvlees 1 Van voorloper naar ketenregisseur Ingegeven door zorg voor dierenwelzijn en voor het milieu, maar vooral vanuit de wens om lekkere vleesproducten te maken
Nadere informatieONS TEAM, JOUW TEAM KOOS VAN DER BEEK ALLES VOOR ELKE KAPPER
ONS TEAM, JOUW TEAM KOOS VAN DER BEEK ALLES VOOR ELKE KAPPER VAN BAKFIETS NAAR DE BESTE GROOTHANDEL EEN FAMILIARE SFEER & SERVICE GERT AANVOERDER SR. Het is begonnen in de garage van mijn vader, tot nu,
Nadere informatieRetail Tour Verenigd Koninkrijk
Retail Tour Verenigd Koninkrijk Bezoekverslag bloemen & planten bij Britse supermarktketens PT 2010-36 juni 2010 - Josephine Klapwijk - van Dijk Productschap Tuinbouw, M&I Retail Tour Verenigd Koninkrijk
Nadere informatieals hart van jouw organisatie
als hart van jouw organisatie - Kassa en webshop ineen Eén keer producten invoeren Eén voorraad Eén boekhouding Eén sterk platform voor al jouw online en offline verkopen Ik wil dat mijn klant centraal
Nadere informatieDaVinc 3 i Masterclasses
1 DaVinc 3 i Masterclasses Virtualisering en internationalisering veranderen de sierteeltsector. Wat kunt u doen om succesvol te blijven? logistiek samenwerken ICT 2 Waarom inschrijven? Met een student
Nadere informatieP E R S R E L AT I E & P R O M O T I E V E R K O O P S O C I A L & W E B. Dr. Susanne Lux
COMMUNICATIE KERSTSTER P E R S R E L AT I E & P R O M O T I E V E R K O O P S O C I A L & W E B Dr. Susanne Lux 2 STARS FOR EUROPE - Organisatie - Visie - Hoe werken wij? - Wat zijn de doelen? - Activiteiten
Nadere informatieTulpen Promotie 2013-2015
Klik om de modelstijlen te bewerken Tweede niveau PR00398 Tulpen Promotie 2013-2015 Derde niveau Vierde niveau Vijfde niveau Ivo van Orden Campagnemanager 5 februari 2013 Projectpartners De Klik TPN om
Nadere informatieWerk aan de winkel! 5 stappen naar de belevenisgerichte winkel. Atty Halma
Werk aan de winkel! 5 stappen naar de belevenisgerichte winkel Atty Halma Werk aan de winkel! 5 stappen naar de belevenisgerichte winkel Steeds meer aankopen worden online gedaan, terwijl de aankopen en
Nadere informatieInformatie brochure eigen baas zonder kopzorgen
Informatie brochure eigen baas zonder kopzorgen Copyright 2007, Mobella Almere. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand
Nadere informatieSnijhortensia s in Frankrijk
Deze nieuwsbrief is onderdeel van de informatiedienst Marktinformatie voor aanvoerders met abonnement of Persoonlijke Verkoop 14 oktober 2014 Snijhortensia s in Frankrijk Op 9 en 10 oktober is er een studiereis
Nadere informatieMeer macht bij de klant in een veranderend speelveld?
Meer macht bij de klant in een veranderend speelveld? Prof Dr. Jan Schoormans TU Delft Leadership Entrepreneurship Stewardship De macht aan de klant? De dolle dwaze dagen Nibud: Half Nederland doet wel
Nadere informatieBig Data. Olivier Koeton 0854461 CDM2A 12-03-2013
Big Data Olivier Koeton 0854461 CDM2A 12-03-2013 Een tijd geleden was het ondenkbaar dat je bijvoorbeeld in een kledingwinkel kon meten waar jou eventuele klanten het meest staan en waar zij eigenlijk
Nadere informatiePromotie Kamer en Tuin Hortensia vanaf 1 januari 2019 t/m 31 December 2021 Gerard Gardien juli 2018
Promotie Kamer en Tuin Hortensia vanaf 1 januari 2019 t/m 31 December 2021 Gerard Gardien juli 2018 16 July 2018 1 Plan is opgesteld met input van.. Productmarktbeeld (data Royal FloraHolland) Uitslag
Nadere informatieKerstonderzoek 2011 Net Promoter Score. www.q-and-a.nl
Kerstonderzoek 2011 Net Promoter Score www.q-and-a.nl OVER HET ONDERZOEK Algemeen In week 50 van 2011 heeft Q&A Research & Consultancy een kerstonderzoek uitgevoerd onder ruim 1.600 consumenten. De resultaten
Nadere informatieWERKEN IN-stagegidsen WERKEN IN DE WINKEL
WERKEN IN-stagegidsen WERKEN IN DE WINKEL S T A G E G I D S V O O R H E T P R A K T I J K O N D E R W I J S Werken in de winkel is een uitgave van Eenvoudig Communiceren. WERKEN IN-stagegidsen zijn te
Nadere informatieGewoon zo! WONEN: HOE ONTMOET JE BUURTBEWONERS?
Gewoon zo! WONEN: HOE ONTMOET JE BUURTBEWONERS? Inhoud WELKE INFORMATIE VIND JE IN DIT BOEKJE? Bladzijde 3 - Waarom een boekje over je buurt? Bladzijde 4 - Ontdek je buurt Bladzijde 6 - Een buurtkaart
Nadere informatieFocus Workshop 2 daagse
Focus Workshop 2 daagse Doelstelling Het is onze passie om bedrijven te ondersteunen in hun groei en andere ondernemers te helpen hun dromen te realiseren. HaRvest is ontstaan van uit onze overtuiging
Nadere informatieWAALSTRAAT 6 3812HW AMERSFOORT
WAALSTRAAT 6 3812HW AMERSFOORT Charmante stadswoning in het geliefde Soesterkwartier. Charmante stadswoning in het geliefde Soesterkwartier. Op een fraaie en rustige locatie gelegen. De Kindvriendelijke
Nadere informatieWERKEN 3.0. Voordelen van werken 3.0
WERKEN 3.0 Het Nieuwe Werken Aangeboden door HKA Voordelen van werken 3.0 Werken van 09:00 tot 17:00 doen de meeste mensen al niet meer. We leven wereldwijd in een 24 uur economie die continu verandert.
Nadere informatieBakker Hillegom verhoogt omzet met nieuwe webwinkel
Bakker Hillegom verhoogt omzet met nieuwe webwinkel Bakker Hillegom is het grootste tuinpostorderbedrijf in Europa. Verkoop via internet wordt daarbij steeds belangrijker. The Vision Web heeft voor Bakker
Nadere informatieMODULE 3: Het eigen adviesbureau De eigen winkel (vaardigheidstoets voor de opleidingen Modestyling en Interieuradviseur) Inhoud:
Het eigen adviesbureau De eigen winkel (vaardigheidstoets voor de opleidingen Modestyling en Interieuradviseur) MODULE 3: BTW Inhoud: Consumentenprijs Verkoopprijs Te betalen btw Verschuldigde btw Af te
Nadere informatieRetail Tour Denemarken
Retail Tour Denemarken Bezoekverslag bloemen en planten bij Deense retailers PT 2010-71 Oktober 2010 - Josephine Klapwijk - van Dijk Productschap Tuinbouw, M&I Retail Tour Denemarken Bezoekverslag bloemen
Nadere informatieHet Wilgenblaadje. Editie 7: 16.10.2015. Belangrijke data:
Het Wilgenblaadje Editie 7: 16.10.2015 Belangrijke data: 16 oktober oud papier 22 oktober fietsverlichtingscontrole 23 oktober studiedag 26-30 oktober herfstvakantie 2 november vanaf deze week start schoolfruit
Nadere informatie