De Fries uit Drachten verlangt naar scheepvaart op zijn ontdempte Moleneind. De Groninger stadjer droomt van ontdempte diepen. En de Drent… Die droomt niet, die ontdempt gewoon en graaft waar doorvaart nodig is. Peter de Kan en Wim Boetze bezochten de Vaart in Assen en de Hoofdstraat in Hoogeveen.

De Vaart in Assen
Loenen aan de Vecht, Krimpen aan de Lek en Assen aan de Vaart: dit zou de heilige triptiek van het Hollandse waterwonen kunnen zijn; alle monumentale grachten uit de zeventiende eeuw even niet meegerekend.
Hoe dan ook, wij van het scanteam openbare ruimte vinden dat Assen en zijn vaart een plaats op het erepodium van de kanaalsteden verdient. Is er een kanaal dat je mooier naar het hart van een stad leidt dan de Vaart naar Assen? Een barokker stadsentree is nauwelijks denkbaar. Het hoge waterpeil in het brede kanaalprofiel maakt er samen met de 1600 meter kaarsrechte kanaallijn een vorstelijk ‘grand canal’ van. De bebouwing langs beide kanaaloevers is gevarieerd en doorlopend interessant in bouwstijlen. De nabijheid van het water voelt prettig, evenals de royale ruimte…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €57,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.

Trefwoorden