09.09.2013 Views

Claas Cargos dubbeldoelwagen - deloonwerker.nl

Claas Cargos dubbeldoelwagen - deloonwerker.nl

Claas Cargos dubbeldoelwagen - deloonwerker.nl

SHOW MORE
SHOW LESS

You also want an ePaper? Increase the reach of your titles

YUMPU automatically turns print PDFs into web optimized ePapers that Google loves.

MACHINE IN DE KIJKER<br />

<strong>Claas</strong> <strong>Cargos</strong> <strong>dubbeldoelwagen</strong><br />

Tekst: Jan Ebinger<br />

Beeld: <strong>Claas</strong><br />

De <strong>Cargos</strong> <strong>dubbeldoelwagen</strong>s van <strong>Claas</strong> gaan<br />

dit jaar hun eerste productieseizoen in en vallen<br />

op door hun strakke en hedendaagse design<br />

met beschermkappen waarachter elektronica<br />

en hydraulica goed bereikbaar zijn.<br />

De <strong>Cargos</strong>-serie bestaat uit drie typen. Ze zijn<br />

uitgerust met een volledig nieuwe invoeraggregaat<br />

dat compleet als een module kan worden<br />

gedemonteerd. Bijzonder is de 50 cm lagere<br />

bodemketting vlak na de snijrotor. Deze laatste<br />

is ook nieuw en kreeg 22 mm brede geharde<br />

invoerkammen.<br />

De <strong>Cargos</strong> wordt bediend via de Isobus<br />

comfortbediening van <strong>Claas</strong>: de Communicator.<br />

Modulebouw<br />

Sterk punt van de nieuwe <strong>Cargos</strong> is dat het<br />

invoeraggregaat kan worden gedemonteerd.<br />

Een transportkarretje wordt onder het<br />

aggregaat gereden, vier snelkoppelingen,<br />

drie hydrauliekslangen en de aftakas worden<br />

losgekoppeld. Interessant is dat alle<br />

instellingen behouden blijven. De opening in<br />

de losbodem wordt afgedekt met twee platen.<br />

Dit alles kan in een kwartier tijd volgens<br />

<strong>Claas</strong> en de wagen weegt daardoor wel<br />

2.500 kg minder.<br />

Wil je er een echte silagewagen van maken dan<br />

kan ook de module met de drie doseerwalsen<br />

in een kwartier worden gedemonteerd. Zo<br />

wordt er nog eens 500 kg extra gewicht<br />

bespaard en kan na het monteren van de<br />

achterklep 2 m3 extra worden geladen.<br />

Het chassis is modulair opgebouwd en bestaat<br />

uit dragende raamdelen met 300 mm hoge<br />

C-profielen van 8 mm dik. Deze kunnen tot<br />

9,61 m lang zijn en worden toegepast in de<br />

scheepsbouw. De bodem is gegalvaniseerd<br />

en de platte bodemketting bestaat uit vier<br />

versterkte kettingen met U-latten en twee<br />

hydraulische aandrijvingen.<br />

Nieuw invoeraggregaat<br />

De knikdissel bestaat uit twee hydraulische<br />

cilinders die ervoor zorgen dat de pick-up<br />

een bodemvrijheid heeft van 750 mm.<br />

De stekende pick-up heeft een breedte van<br />

2 meter en kan in optie met een<br />

hydropneumatisch bodemvolgsysteem worden<br />

uitgerust.<br />

Nieuw is ook de snijrotor met een diameter<br />

van 860 mm met 9 tandrijen. De brede nieuwe<br />

De pick-up en snijinrichting zijn in 15 minuten af te bouwen. Hierdoor hoeft er 2.500 kg<br />

minder gewicht worden meegenomen.<br />

volume (DIN) totaal onderstel<br />

tanden<br />

op de<br />

rotor<br />

onderstel<br />

toelaatbaar gewicht tandem drieasser<br />

Technische specificaties <strong>Claas</strong> <strong>Cargos</strong><br />

<strong>Cargos</strong> 9400 38 m 3 24 ton serie -<br />

<strong>Cargos</strong> 9500 44 m 3 24 of 34 ton serie optie<br />

<strong>Cargos</strong> 9600 50 m 3 34 ton - serie<br />

Bandenmaat: 710/50-R26.5 (standaard) 800/45-R26.5 (optie)<br />

LOONWERKER / NR 4 / APRIL 2010 / MACHINE IN DE KIJKER | 25


Dubbeldoelwagens zijn niet nieuw.<br />

Schuitemaker mag zich terecht de<br />

uitvinder van de <strong>dubbeldoelwagen</strong><br />

noemen. Dubbeldoelwagens zijn<br />

zowel inzetbaar als opraapwagen<br />

maar ook als silagewagen.<br />

Hierdoor kunnen ze meer uren<br />

per jaar worden ingezet en kan de<br />

investering sneller worden<br />

afgeschreven. Dit kan echter<br />

wanneer snel kan worden<br />

overgeschakeld van gras laden<br />

naar haksel- en silageactiviteiten.<br />

De vraag is echter of het in de<br />

praktijk echt zo loopt en of de<br />

loonwerker snel even tussen het<br />

maïs hakselen door het aggregaat<br />

gaat omwisselen omdat er gras<br />

moet worden ingekuild.<br />

Omdat de belastingen die optreden<br />

bij het transport van maïs groter<br />

zijn, moet het onderstel en het<br />

frame zwaarder zijn uitgevoerd dan<br />

bij gewone opraapwagens.<br />

Schuitemaker, Krone,<br />

Vicon-Veenhuis, Bergmann,<br />

Lely/Mengele, Pöttinger en<br />

Strautmann hebben ook<br />

<strong>dubbeldoelwagen</strong>s in hun<br />

programma.<br />

van 22 mm van hardox geven de rotor een<br />

groter stuwend oppervlak.<br />

Het messenframe van de Cargo is uitgerust<br />

met 40 messen. Deze zorgen voor een<br />

theoretische snijlengte van 38 mm. Bij<br />

verstoppingen kan het snijkanaal hydraulisch<br />

vergroot en geopend worden.<br />

De wagenbodem loopt 50 cm af naar de rotor.<br />

Schuitemaker past dit systeem al langer toe<br />

op zijn Rapide <strong>dubbeldoelwagen</strong>s. Dit zorgt<br />

voor een vermindering van de benodigde<br />

krachten op de rotor omdat er minder<br />

stuwvermogen nodig is. De wagen wordt<br />

hierdoor ook beter beladen. Vooral het<br />

achterste deel van de laadruimte wordt<br />

daardoor beter gebruikt.<br />

De wagen wordt volledig bediend met de<br />

<strong>Claas</strong> Communicator terminal: met een druk<br />

op de knop wordt het hele laadsysteem<br />

geregeld. De bediening gebeurt elektrohydraulisch.<br />

Het scherm werkt met duidelijke<br />

pictogrammen voor de pick-up, dissel,<br />

bodemketting, doseerwalsen, losdeur,<br />

snijkanaal, laden, lossen en vergrendeling<br />

van de tandem.<br />

26 | LOONWERKER / NR 4 / APRIL 2010 / MACHINE IN DE KIJKER<br />

Door de modulaire opbouw kunnen de doseerwalsen van de <strong>Cargos</strong> in een kwartier<br />

worden gedemonteerd. Hierdoor ontstaat een professionele silagewagen.<br />

De losbodem loopt voorbij de rotor 50 cm naar beneden. Dit zorgt voor een hoger laadvolume<br />

door een betere vulling en minder vermogen.<br />

Koppelgestuurd laadsysteem<br />

Het automatische laadsysteem werkt met<br />

een druksensorafhankelijke plaat boven de<br />

wagen en een sensor die de kracht meet die<br />

de rotor vraagt. Afhankelijk van het type<br />

gewas kan traploos een gewenste druk of<br />

een maximaal koppel worden ingesteld. Als<br />

de ingestelde waarde bereikt wordt, schuift<br />

de bodemketting terug en past zich daarom<br />

automatisch aan de samenstelling van het<br />

voer aan. Door dit systeem wordt de wagen<br />

beter en homogener geladen.<br />

Wanneer de wagen vol is, stopt de invoer en<br />

komt er automatisch op het scherm een<br />

visuele aanduiding. <<br />

Bijzonder is de gedwongen meesturende drieasser met hydropneumatische vering.<br />

Bij deze as is de voorste en laatste as gedwongen gestuurd.

Hooray! Your file is uploaded and ready to be published.

Saved successfully!

Ooh no, something went wrong!