Claas Cargos dubbeldoelwagen - deloonwerker.nl
Claas Cargos dubbeldoelwagen - deloonwerker.nl
Claas Cargos dubbeldoelwagen - deloonwerker.nl
You also want an ePaper? Increase the reach of your titles
YUMPU automatically turns print PDFs into web optimized ePapers that Google loves.
MACHINE IN DE KIJKER<br />
<strong>Claas</strong> <strong>Cargos</strong> <strong>dubbeldoelwagen</strong><br />
Tekst: Jan Ebinger<br />
Beeld: <strong>Claas</strong><br />
De <strong>Cargos</strong> <strong>dubbeldoelwagen</strong>s van <strong>Claas</strong> gaan<br />
dit jaar hun eerste productieseizoen in en vallen<br />
op door hun strakke en hedendaagse design<br />
met beschermkappen waarachter elektronica<br />
en hydraulica goed bereikbaar zijn.<br />
De <strong>Cargos</strong>-serie bestaat uit drie typen. Ze zijn<br />
uitgerust met een volledig nieuwe invoeraggregaat<br />
dat compleet als een module kan worden<br />
gedemonteerd. Bijzonder is de 50 cm lagere<br />
bodemketting vlak na de snijrotor. Deze laatste<br />
is ook nieuw en kreeg 22 mm brede geharde<br />
invoerkammen.<br />
De <strong>Cargos</strong> wordt bediend via de Isobus<br />
comfortbediening van <strong>Claas</strong>: de Communicator.<br />
Modulebouw<br />
Sterk punt van de nieuwe <strong>Cargos</strong> is dat het<br />
invoeraggregaat kan worden gedemonteerd.<br />
Een transportkarretje wordt onder het<br />
aggregaat gereden, vier snelkoppelingen,<br />
drie hydrauliekslangen en de aftakas worden<br />
losgekoppeld. Interessant is dat alle<br />
instellingen behouden blijven. De opening in<br />
de losbodem wordt afgedekt met twee platen.<br />
Dit alles kan in een kwartier tijd volgens<br />
<strong>Claas</strong> en de wagen weegt daardoor wel<br />
2.500 kg minder.<br />
Wil je er een echte silagewagen van maken dan<br />
kan ook de module met de drie doseerwalsen<br />
in een kwartier worden gedemonteerd. Zo<br />
wordt er nog eens 500 kg extra gewicht<br />
bespaard en kan na het monteren van de<br />
achterklep 2 m3 extra worden geladen.<br />
Het chassis is modulair opgebouwd en bestaat<br />
uit dragende raamdelen met 300 mm hoge<br />
C-profielen van 8 mm dik. Deze kunnen tot<br />
9,61 m lang zijn en worden toegepast in de<br />
scheepsbouw. De bodem is gegalvaniseerd<br />
en de platte bodemketting bestaat uit vier<br />
versterkte kettingen met U-latten en twee<br />
hydraulische aandrijvingen.<br />
Nieuw invoeraggregaat<br />
De knikdissel bestaat uit twee hydraulische<br />
cilinders die ervoor zorgen dat de pick-up<br />
een bodemvrijheid heeft van 750 mm.<br />
De stekende pick-up heeft een breedte van<br />
2 meter en kan in optie met een<br />
hydropneumatisch bodemvolgsysteem worden<br />
uitgerust.<br />
Nieuw is ook de snijrotor met een diameter<br />
van 860 mm met 9 tandrijen. De brede nieuwe<br />
De pick-up en snijinrichting zijn in 15 minuten af te bouwen. Hierdoor hoeft er 2.500 kg<br />
minder gewicht worden meegenomen.<br />
volume (DIN) totaal onderstel<br />
tanden<br />
op de<br />
rotor<br />
onderstel<br />
toelaatbaar gewicht tandem drieasser<br />
Technische specificaties <strong>Claas</strong> <strong>Cargos</strong><br />
<strong>Cargos</strong> 9400 38 m 3 24 ton serie -<br />
<strong>Cargos</strong> 9500 44 m 3 24 of 34 ton serie optie<br />
<strong>Cargos</strong> 9600 50 m 3 34 ton - serie<br />
Bandenmaat: 710/50-R26.5 (standaard) 800/45-R26.5 (optie)<br />
LOONWERKER / NR 4 / APRIL 2010 / MACHINE IN DE KIJKER | 25
Dubbeldoelwagens zijn niet nieuw.<br />
Schuitemaker mag zich terecht de<br />
uitvinder van de <strong>dubbeldoelwagen</strong><br />
noemen. Dubbeldoelwagens zijn<br />
zowel inzetbaar als opraapwagen<br />
maar ook als silagewagen.<br />
Hierdoor kunnen ze meer uren<br />
per jaar worden ingezet en kan de<br />
investering sneller worden<br />
afgeschreven. Dit kan echter<br />
wanneer snel kan worden<br />
overgeschakeld van gras laden<br />
naar haksel- en silageactiviteiten.<br />
De vraag is echter of het in de<br />
praktijk echt zo loopt en of de<br />
loonwerker snel even tussen het<br />
maïs hakselen door het aggregaat<br />
gaat omwisselen omdat er gras<br />
moet worden ingekuild.<br />
Omdat de belastingen die optreden<br />
bij het transport van maïs groter<br />
zijn, moet het onderstel en het<br />
frame zwaarder zijn uitgevoerd dan<br />
bij gewone opraapwagens.<br />
Schuitemaker, Krone,<br />
Vicon-Veenhuis, Bergmann,<br />
Lely/Mengele, Pöttinger en<br />
Strautmann hebben ook<br />
<strong>dubbeldoelwagen</strong>s in hun<br />
programma.<br />
van 22 mm van hardox geven de rotor een<br />
groter stuwend oppervlak.<br />
Het messenframe van de Cargo is uitgerust<br />
met 40 messen. Deze zorgen voor een<br />
theoretische snijlengte van 38 mm. Bij<br />
verstoppingen kan het snijkanaal hydraulisch<br />
vergroot en geopend worden.<br />
De wagenbodem loopt 50 cm af naar de rotor.<br />
Schuitemaker past dit systeem al langer toe<br />
op zijn Rapide <strong>dubbeldoelwagen</strong>s. Dit zorgt<br />
voor een vermindering van de benodigde<br />
krachten op de rotor omdat er minder<br />
stuwvermogen nodig is. De wagen wordt<br />
hierdoor ook beter beladen. Vooral het<br />
achterste deel van de laadruimte wordt<br />
daardoor beter gebruikt.<br />
De wagen wordt volledig bediend met de<br />
<strong>Claas</strong> Communicator terminal: met een druk<br />
op de knop wordt het hele laadsysteem<br />
geregeld. De bediening gebeurt elektrohydraulisch.<br />
Het scherm werkt met duidelijke<br />
pictogrammen voor de pick-up, dissel,<br />
bodemketting, doseerwalsen, losdeur,<br />
snijkanaal, laden, lossen en vergrendeling<br />
van de tandem.<br />
26 | LOONWERKER / NR 4 / APRIL 2010 / MACHINE IN DE KIJKER<br />
Door de modulaire opbouw kunnen de doseerwalsen van de <strong>Cargos</strong> in een kwartier<br />
worden gedemonteerd. Hierdoor ontstaat een professionele silagewagen.<br />
De losbodem loopt voorbij de rotor 50 cm naar beneden. Dit zorgt voor een hoger laadvolume<br />
door een betere vulling en minder vermogen.<br />
Koppelgestuurd laadsysteem<br />
Het automatische laadsysteem werkt met<br />
een druksensorafhankelijke plaat boven de<br />
wagen en een sensor die de kracht meet die<br />
de rotor vraagt. Afhankelijk van het type<br />
gewas kan traploos een gewenste druk of<br />
een maximaal koppel worden ingesteld. Als<br />
de ingestelde waarde bereikt wordt, schuift<br />
de bodemketting terug en past zich daarom<br />
automatisch aan de samenstelling van het<br />
voer aan. Door dit systeem wordt de wagen<br />
beter en homogener geladen.<br />
Wanneer de wagen vol is, stopt de invoer en<br />
komt er automatisch op het scherm een<br />
visuele aanduiding. <<br />
Bijzonder is de gedwongen meesturende drieasser met hydropneumatische vering.<br />
Bij deze as is de voorste en laatste as gedwongen gestuurd.