Bresc: In een dialoog ontstaat iets moois
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Bresc: In een dialoog ontstaat iets moois

  • 10 juni 2019
  • Door: Esther van der Lelie

Bresc ontpopte zich van lokale slakkenteler tot knoflook- en kruidenspecialist voor de Europese gastronomiemarkt. De aanhoudende groei van het bedrijf vereist keuzes in grondstoffen, productie, duurzaamheid én huisvesting. Bresc koos voor nieuwbouw en ging een dialoog aan met Aan de Stegge Twello. 

In 1991 startten Jan Hak, Ruud Seltenrijch en Henk Brunt met het kweken van slakken. Daarvoor werden slakken buiten Europa geteeld. Onder de naam BRunt ESCargots verkochten zij slakken in potjes aan de betere horeca. Al snel werd daar kruidenboter aan toegevoegd. De ondernemers waren niet tevreden over de bestaande kwaliteit van de kruiden en knoflook en realiseerden zelf een kruidenmix die koelvers houdbaar was. Het begin van veel smaakprojecten.

Inmiddels handelt Bresc niet meer in slakken en kruidenboter, zij werd specialist in koelverse knoflook en kruiden voor de gastronomiemarkt. De aandacht bij de koks groeide; door de pure smaak en de constante kwaliteit. De pioniers van het eerste uur zagen dat het bedrijf voor doorgroei andere aansturing nodig had en ze betrokken externe directieleden. Arjan Hak trad in 2012 in dienst als Managing Director: “Ik ben een analyticus en ga na waarin wij succesvol zijn en kunnen zijn. We groeien jaarlijks met 10%. Ik kijk vooruit en pas onze strategie daarop aan.” 

Project nieuwbouw

“Wij zijn smaakmakers en inspireren de koks”, vertelt Arjan met een glinstering in zijn ogen. “Deze mooiheid zagen we niet terug in onze huisvesting op drie verschillende locaties. We zijn met architectenbureaus en bouwbedrijven gaan praten en hebben een afstudeerder gevraagd te onderzoeken: ‘verhuizen we naar een bestaand pand of kiezen we voor nieuwbouw?’ Het ombouwen van een bestaand pand bleek niet praktisch door de eisen van onze productieruimtes, dus werd het nieuwbouw. Ik heb direct onze aandeelhouders om commitment gevraagd. Op dat moment wilden zij hun aandelen verkopen en moesten we wachten met onze bouwplannen. We vonden een nieuwe moeder in Hügli, die ons in 2016 toestemming gaf voor project nieuwbouw.”

Bas te Riele (links) en Arjan Hak

Samenwerking

Bresc koos voor samenwerking met ingenieursbureau Uticon en bouwbedrijf Aan de Stegge Twello. Het persoonlijke contact gaf de doorslag. Arjan: “De aanpak van Aan de Stegge sloot aan bij die van ons: scope, tijd en geld.” Bas te Riele, commercieel projectleider Aan de Stegge bevestigt de uitspraak van Arjan: “Wij zijn positief eigenwijs, nemen de klant mee, werken samen en communiceren open en transparant.” 

Voorafgaand aan de bouw werd met Uticon de ruimte-indeling bepaald en een kostenbegroting opgesteld. Tijdens de engineeringsfase herijkten Bresc en Aan de Stegge tweewekelijks het plan om te kunnen schakelen op inhoud, kwaliteit, grootte en geld. Zij maakten keuzes waarbij nadruk lag op foodsafe bouwen, de juiste routing in relatie tot hygiëne, installaties, beleggingswaarde van het pand en duurzaamheid.

Duurzame keuzes

“Duurzaamheid is een belangrijk thema”, licht Arjan toe, “soms ook conflicterend. We gebruiken bijvoorbeeld energie voor de benodigde conditionering van productieruimten, maar we hebben geen vrachtwagen meer nodig om spullen tussen drie locaties heen en weer te rijden. Ook is er nu een laadkuil met 3 docks, waarbij de vrachtwagen aansluit op een sluis om de koelte in de expeditieruimte te behouden. We gebruiken ledverlichting, verwarmen door het hergebruik van restwarmte van de compressor en voorkomen contaminatierisico’s door aanleg van het riool, waarbij afvalwater verloopt van de meest schone naar meest vuile ruimte. In 2020 volgen zonnecellen op het dak. Voor onze mensen hebben we zit-/stabureau’s en planten voor het filteren van fijnstof en geluiddemping.”

Volgens planning

Aan de Stegge begon eind januari en leverde in september 2018 op, volgens planning. “We zijn geen grote verrassingen tegengekomen,” aldus Arjan. “Wel kwam er op verzoek van onze moedermaatschappij, vanuit fooddefense, een hek van 2,5 meter hoog om ons pand bij.” Bas vult aan: “We komen onze afspraken na en hebben veel ervaring met engineeren en bouwen in de foodindustrie. Daarbij is inventarisatie van wensen en eisen bepalend voor het verloop van de bouw. Door aan de voorkant de juiste vragen te stellen, voorkom je allerlei niet-gewenste wijzigingen en meer-werken tijdens de bouw.  Voor komende foodprojecten hebben we inmiddels een nieuwe template Plan van Aanpak opgesteld, een uitvoerige checklist ter voorbereiding (zie kader, red.).” 

Bouwen is een feestje

Het proces was voor de betrokken partijen uitdagend en inspirerend. Bas blikt terug: “Het was een mooie tijd, van samenwerken, vooruitkijken en ondernemen. Bouwen is een feestje.” Arjan, vol trots: ”En dat feestje hebben we gevierd! De eerste paal, een ‘windenwaterdichtfeestje’, een bouwplaats-tour en de officiële opening op 15 december.”

In 2018 is Hügli overgenomen door Bell Food Group. Bij een bezoek van de directie aan de nieuwbouw, adviseerden ze het braakliggende stuk grond (3,4 ha) naast het pand te kopen. Arjan: “In 2018 bouwden en verhuisden we. In 2019 en 2020 investeren we in nieuwe machines. Over vijf jaar willen we de productie verdubbelen, het is tijd om op te schalen. Ik kijk nu al uit naar de uitbreiding.”

Plan van Aanpak
Een ondernemer met bouwplannen zit vaak ‘met de handen in het haar’. Bas te Riele: “Er zijn zoveel vragen. Waar en bij wie moet ik beginnen? Hoe vlieg ik het proces aan? Hoe groot wordt het gebouw, wat gaat het me kosten?” De ondernemer begint doorgaans met het maken van een inschatting van de gewenste oppervlakte, hoogte en diepte van de ruimtes. “Al snel wordt er getekend; door ons, een tekenbureau of architect. Dat is werkbaar, maar niet heel efficiënt. Want vanuit het eerste ontwerp volgt een nieuw ontwerp. En nog een, en nog een… Sommige zaken worden eerst over het hoofd gezien, of er zijn wensen die pas in een latere fase naar voren komen. Daardoor kloppen de routing en zonering niet meer. De kosten lopen op.”

Een goed begin is het halve werk, vinden ze bij Aan de Stegge Twello. “Ga eerst stilstaan bij wat je écht wil. Waar sta je nú? Wat wil je in de toekomst bereiken? Om dit allemaal goed in kaart te brengen hebben we afgelopen jaar aan een vragenlijst gewerkt: een ‘Programma van Eisen’ ofwel PvE. Het invullen kost tijd; de ondernemer en zijn collega’s worden uitgedaagd om over heel veel zaken na te denken, maar het scheelt verrassingen achteraf. Op basis van het PvE werken wij, of een ingeschakelde architect, een eerste ontwerp uit. Dit zogenaamde ‘vlekkenplan’ blijkt meer dan eens een schot in de roos. En omdat het PvE een goed beeld geeft van álle wensen en eisen, kunnen we veel beter de te verwachten stichtingskosten in kaart brengen. Ook dat geeft duidelijkheid.”
 

www.bresc.com
www.adst.nl

Beeld: ©HERBERT WIGGERMAN

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019