Bigdatainfood.com
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Bigdatainfood.com

  • 12 april 2016
  • Door: Judith Witte

Big Data, Internet of Things, Smart Industry; de digitale transformatie biedt volop kansen voor de foodsector. Maar alleen als je de bits en bytes laat spreken; anders blijft het 1-0 voor Het Grote Onbekende. Wallbrink Crossmedia en b2b Communications springen hierop in en ontsluiten voor de voedingsindustrie Big Data in food.

De gamechanger die de foodservice-markt op zijn kop gaat zetten is big data, meldde de Rabobank in haar thema-update Cijfers en Trends van februari. Bijna gelijktijdig publiceerde ABN-AMRO het rapport ‘Voedsel wordt bits en bytes’. Talloze trendwatchers spreken over de toegenomen digitalisering en de effecten daarvan op de samenleving. Kortom: de voedingsindustrie kan er niet omheen: ook ‘food’ wordt steeds meer digitaal gedreven. Saskia Stender: “Veel bedrijven weten wel dat digitalisering hoog op de agenda staat, maar daadwerkelijk inspelen op de bits en bytes groeit hen boven het hoofd. Daar wilden we wat mee doen.” 

Investeren

Hoe kan digitalisering nieuwe klantbehoeften blootleggen, loyaliteit verhogen, een persoonlijkere relatie helpen opbouwen, of nieuwe klanten genereren? ‘Wil je de enorme hoeveelheden beschikbare data realtime vastleggen, ontsluiten en interpreteren, dan zul je als foodbedrijf moeten investeren in technieken en toepassingen die dit mogelijk maken’, stelt de Rabobank. Het goede nieuws is dat die investering niet heel groot hoeft te zijn. Wallbrink Crossmedia en b2b Communications werken namelijk samen met Left Loyalty BV aan het ontsluiten van Big Data in food. “Grote concerns hebben al miljoenen geïnvesteerd in het ontsluiten van Big Data, zij hebben de hoofdprijs betaald,” zegt Saskia. “Wij gaan de portal aanbieden tegen een fractie van de prijs die de huidige aanbieders vragen. Kijk op de site voor informatie over de mogelijkheden.” 

‘Stel je vraag en krijg het antwoord’

Toegespitst op eigen business

Alex Schoone van Left Loyalty BV: “Bij de meeste bedrijven wordt, onzichtbaar voor het blote oog, digitaal een schat aan informatie verzameld en opgeslagen; wie de bezoekers zijn van je site bijvoorbeeld, waar ze op klikken en hoe ze doorklikken. Het levert belangrijke data op, waar nauwelijks wat mee wordt gedaan. Onze software gaat verder dan het geven van alleen een helicopterview; wij hebben de technologische mogelijkheden om nog meer realtime data te verzamelen en te ontsluiten. Dit kan gecombineerd worden met ERP of CRM. Denk aan verkoop, intentie per product, etcetera. We kunnen er nieuwe, onverwachte correlaties en verbanden mee ontdekken en patronen voorspellen.

Ook inzoomen op predictieve modellen en clusters, en intenties kan interessant zijn. Zo kan voorspeld worden wie wanneer wat gaat kopen.”
John Wallbrink vult aan: “Iedere onderneming gebruikt LinkedIn, Facebook, Twitter, Google Analytics, de eigen nieuwsbrieven. Wij koppelen de dashboards van al die systemen en andere, publiek beschikbare data, aan elkaar. We kunnen zelfs het eigen CRM koppelen. Vanuit één dashboard kun je vervolgens op www.BigDataInFood.com al je data beheren, analyseren en monitoren. Op basis van analyses kun je daarna doelgericht je campagnes inrichten, je producten door ontwikkelen of een efficiencyslag maken. Op de portal kun je vragen stellen, toegespitst op je eigen business. Zo haal je vrij eenvoudig de data boven water waar het om draait.” 

Succesfactor

Saskia: “Op basis van de voorspellingen en analyses die uit de BigDataInFood rollen, zijn bedrijven beter in staat om de toekomstige vraag in te schatten, klanttevredenheid te verhogen, het productieproces efficiënter in te richten, verspilling tegen te gaan; de mogelijkheden zijn legio. Het is maatwerk. De verwachting is dat een goed doordachte en uitgevoerde digitale strategie een doorslaggevende factor voor succes zal worden. Met BigDataInFood.com gaan we de voedingssector daarin ondersteunen.”

Transparantie

Voedselveiligheid is een meer dan bekende term in de branche. Maar hoe zit het met de digitale veiligheid? Net als bij voedselveiligheid is transparantie hierin essentieel: wees eerlijk en open over welke gegevens je waarvoor gebruikt, en zeer zorgvuldig met persoonsgebonden data. Als het voor de klant financieel voordeel oplevert willen ze graag mee werken, zo blijkt uit onderzoek. “Wat je met de voorspellingen en analyses doet, blijft natuurlijk mensenwerk,” zegt Saskia nuchter. “Je neemt zélf de beslissing wanneer en naar wie je actie onderneemt. Het grote verschil is dat je dat nu gefundeerd kan doen, op basis van statische analyses en realtime data.” 

‘Een goed doordachte en uitgevoerde digitale strategie wordt een doorslaggevende factor voor succes’

Wegwijs in de wereld van Big Data

Zie jij door de bits en bytes het bos niet meer? Wil je weten wat het ontsluiten van Big Data concreet voor jouw bedrijf kan betekenen? Wij organiseren dit jaar een aantal workshops, speciaal voor bedrijven in de voedingsindustrie. 

Interesse? Meld je vast aan en we houden je op de hoogte!
www.BigDataInFood.com

Bron: ©Jirsak/Shutterstock.com