De magie van Heks'nkaas
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De magie van Heks'nkaas

  • 14 april 2015
  • Door: Judith Witte

‘Een tikje magie’ staat op de verpakking van Heks’nkaas. Het product heeft sinds de introductie in het retailkanaal in 2012 een komeetachtige groei doorgemaakt. En dat in een categorie waar grote aanbieders met dito promotiebudgetten een stevige vuist kunnen maken. Hoe kan dat?

Heks'nkaas® staat in de markt bekend als 'een heerlijke smeerdip voor elk moment van de dag'. Het wordt gemaakt met verse ingrediënten en is een 'alleskunner': lekker bij de lunch, koken en borrel. De makers uit Oldenzaal stelden hun fabriek open voor leden van Young Food Management. Zij werden getrakteerd op een inspirerende presentatie én een uitgebreide borrel.

Halloween

Het recept van Heks'nkaas® werd bedacht door groenteboer Dennis Voerman uit Haaksbergen. Hij noemde het product ‘heksenkaas’, om in te haken op Halloween. Het sloeg geweldig aan bij zijn klanten. Eerst verkocht hij het alleen in zijn eigen groentezaak in Losser, later ook aan een vestiging van Zuivelhoeve. Zijn heksenkaas was bijna niet aan te slepen, Voerman produceerde op een gegeven moment 600 kilo per dag. Ook in de Zuivelhoeve-winkels liep het product als een tierelier. Gerjhan Roerink, eigenaar van de Zuivelhoeve, zag mogelijkheden en kocht het product van Voerman. Heks'nkaas® BV werd een aparte BV onder de Zuivelhoeve holding.

De Zuivelhoeve

Het verhaal van de Zuivelhoeve gaat terug naar het jaar 1981. Toen begon het met een kleine winkel aan de boerderij van familie Roerink in Twekkelo. De Zuivelhoeve producten (Boer’n Yoghurt, Boer’n Vla, Boer’n Muesli, Duo Vla) worden gemaakt van verse melk afkomstig van boerderijen uit Twente. Een transparante keten. Ook de verpakking, het emmertje, is uniek. Kenmerkend voor de producten zijn de extra dikke en stevige structuur, de afwezigheid van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen en de verrassende combinaties. “Maar het belangrijkst is dat we willen dat onze producten gewoon ‘Onmeunig Lekker’ zijn,” vertelt dochter Jacqueline Roerink.

‘Heks’nkaas stroomde op een ideaal moment het retailkanaal in’

Groei

“Vroeger kwamen de winkeliers met hun eigen emmer naar de Zuivelhoeve winkel en deden het fruit erbij als ze weer terug waren. Toen kwam het idee van mijn moeder om bij de Zuivelhoeve zelf al fruit onderin de emmertjes van de Boer’n yoghurt te doen,” vervolgt Jacqueline. “Dit was een groot succes. Binnen 2 jaar verkochten bijna alle retailers deze emmertjes.” Bij de Zuivelhoeve wordt geproduceerd voor de retail, export en out-of-home-market. Het bedrijf is flink gegroeid, van 15 werknemers in 2000 naar 160 in 2015. Ook internationaal is de Zuivelhoeve actief, er wordt namelijk geproduceerd voor Engeland, België, en Duitsland. In Nederland zijn er op dit moment 36 Zuivelhoevewinkels, en dit groeit met vijf winkels per jaar.

Knipoog

Terug naar Heks’nkaas. Zuivelhoeve veranderde de naam in ‘Heks’nkaas®’ met een knipoog naar de schrijfwijze van de bekende Boer’n Yoghurt. In 2013 werd de smeerdip  tot ‘Product van het Jaar’ gekozen. Heks’nkaas wordt gemaakt in een nieuwe fabriek in Oldenzaal waar zestig mensen werken aan de Twentse dip. Vanuit hier wordt geleverd aan supermarkten en groothandels in Nederland, Duitsland en België en uiteraard ook aan de 36 Zuivelhoeve-winkels. In 2013 verkocht het bedrijf in de supermarkt alleen al 4 miljoen 200 grams-emmertjes. In totaal produceerde Heksenkaas 1,1 miljoen kilogram van de smeerdip en wordt er inmiddels ook over de grenzen gekeken.

Online

Op de website kunnen bezoekers zich laten inspireren door recepten en bijvoorbeeld acties. Er is maximaal ingezet op grafische elementen die prachtig tot uiting komen op de pagina 'Het Verhaal’. In de techniek van de website is alvast rekening gehouden met meertaligheid, zodat HEKS'NKAAS® online uiting kan geven aan de ambities om het product ook in omringende landen in te zetten. Bekijk het resultaat op www.heksnkaas.nl

Copycats

Succesvol zíjn is één. Succesvol blijven een tweede. “We willen alles zo lang mogelijk in eigen hand houden,” zegt Pepijn Lubbers, National Account Manager van Heksenkaas BV. We beschermen wat van ons is. Ook als we daarvoor naar de rechter moeten. Er lopen nu procedures tegen copycats als Witte Wieven Kaas en Magic Cheese, die de smaak hebben nagemaakt.”

Wat kan het succes verklaren?

Pepijn: “Heks’nkaas stroomde op een ideaal moment het retailkanaal in. In de categorie gebeurde niet zo veel. In haar categorie is het product uniek: het is vers, met verse groenten, maar geen salade. Het is dunner dan traditionele roomkaasproducten: je kunt het niet alleen smeren, maar ook gebruiken als (groenten)dip. Daarnaast is Heks’nkaas geschikt om mee te ‘koken’, bijvoorbeeld als smaakmaker op een broodje hamburger.’
De makers zetten zwaar in op activatie op de winkelvloer. ‘The proof of the pudding is in the eating,’ vinden ze in Oldenzaal. “Onze ervaring is dat een op de drie consumenten Heks’nkaas koopt na een sample. Dat is een zeer goede conversie.” Ondertussen werkt Kok Berry Praster van Heksenkaas in de keuken aan nieuwe smaakvarianten.

www.heksnkaas.nl

Dit bedrijf zette zijn deuren open voor de leden van Ondernemers Sociëtieit Voedingsindustrie (OSV). Aan het eind van de rondleiding door de fabriek dippen ze bugles, droge worstjes, surimi en bladerdeegstengels. De reacties zijn unaniem positief.

www.osvnetwerk.com

Bron: ©Heksnkaas