Eén verpakkingsformat: Een verscheidenheid aan burgers
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Eén verpakkings­format: Een verschei­denheid aan burgers

  • 06 maart 2017

De burgers van Halifax in Denemarken zijn lekker. Klassiek Amerikaans, maar zeker niet ouderwets. Voordat klanten gretig in hun burgers kunnen bijten, worden de vele ingrediënten veilig verpakt voor de reis van productielocatie naar de restaurants.

Peter en Ulrich, twee vrienden, richtten in 2007 in Kopenhagen het bedrijf Halifax op. Sindsdien is er veel gebeurd. Uit een goed idee en een kleine start ontstond een groot restaurantbedrijf met meerdere locaties. Gasten voelen zich in de restaurants comfortabel, ze hebben het er gezellig, en genieten er van smakelijke burgers, in een breed scala aan variaties. Halifax is een geïntegreerd cateringbedrijf: alle gasten in elk restaurant worden verwelkomd in dezelfde relaxte sfeer, ook al zijn de locaties afzonderlijk van elkaar gemeubileerd en hebben ze verschillende uitstralingen. Ze krijgen allemaal altijd dezelfde hoge kwaliteit van hetzelfde menu. “Alle gasten moeten zich relaxed voelen als ze bij ons zijn, alsof ze thuis zijn,” aldus productiemanager Robert Darville.

Heldere strategie

Om op lange termijn te overleven in de extreem competitieve markt, moest Halifax een heldere strategie ontwikkelen. De twee oprichters ontdekten al snel dat ze dit alleen konden bereiken als zij zich continu serieus, professioneel en verantwoordelijk gingen gedragen, in alle opzichten van het ondernemerschap. De filosofie van het bedrijf is daarom even simpel als ambitieus. Robert Darville: “Een goed product, vriendelijk en persoonlijke service, je hart op de goede plek, en keihard werken.” 

Een goed concept

Het bedrijf heeft een breed assortiment van verschillende variaties van de hamburger. De belangrijkste overeenkomst is dat ze vers zijn klaargemaakt met verse ingrediënten. Ook de broodjes worden elke dag vers gebakken volgens eigen recept, de vele sausjes en marinades worden gemaakt in de keuken in Hvidovre. Iedere ochtend worden alle ingrediënten bij de individuele restaurants bezorgd. Recepten worden continu verfijnd en de grondstoffen zorgvuldig geselecteerd. Dit betekent dat het bedrijf constant in discussie gaat met leveranciers – en dat Halifax leveranciers kan evalueren op kwaliteit, duurzaamheid, transpiratie, stabiliteit en prijs.

Automatisering als een echte kans

“In het begin werden de ingrediënten met de hand in kleine metalen doosjes gestopt,” blikt Robert Darville terug. “Deze doosjes werden vervolgens in plastic containers gelegd voor het vervoer van de keuken naar de restaurants. Dit transport was duur door het hoge gewicht van de verpakking. Bovendien bleek het vervoer op deze manier onbetrouwbaar. Als de vrachtwagen hard moest remmen, vielen de containers vaak om, waardoor de deksels loskwamen en de inhoud niet meer te gebruiken was.” Toen het aantal restaurants en de productiecapaciteit groeide, moest er een andere oplossing komen: professioneel en efficiënt, sneller en betrouwbaarder; dus geautomatiseerd. Het was eind 2014. Halifax kwam dankzij aanbevelingen van bekenden terecht bij Multivac.

De R 126 – hygiënisch en efficiënt

Vanaf dat moment werden de ingrediënten verpakt door de R 126 dieptrekverpakkingsmachine. Deze compacte machine neemt weinig ruimte in beslag; amper 3 vierkante meter. De R 126 is makkelijk schoon te maken dankzij de gladde oppervlaktes en eenvoudig te openen zijpanelen. De machine heeft een zeer hygiënische afwerking met ronde hoeken en aflopende vlakken. Het model is ontworpen voor kleine tot middelgrote batches met een maximum van 10 cycli per minuut, hij kan zowel flexibele als harde folie draaien, en is gebruiksvriendelijk. “De flexibele indeling van de machine, gecombineerd met een aantal slimme opties van Multivac, maakt dat de R 126 zeer goed aansluit aan onze specifieke wensen,” verklaart Robert. “De machine verpakt de componenten voor een goede burger: salsa, mayonaise, barbecuesaus, ketchup, guacamole, geroosterde uien, champignons, komkommersalade en/of geroosterde aardappels.” Ook de houdbaarheid van de producten wordt sterk bepaald door de verpakking. “Bij een gevoelig product als guacamole is de houdbaarheid toch maar liefst 4 dagen, voor salsa i6 tot 8 dagen, en voor mayonaise is dat 10 dagen. De verpakking is zo ontworpen dat de dieptrekverpakkingen zonder problemen in de containers geplaatst worden, en er later weer zonder beschadigingen uitgehaald worden.” 

Een veelzijdige machine

Robert Darville geeft aan dat de grootste uitdaging in dit project was een verpakkingsmachine en oplossing te vinden, waarbij alle producten efficiënt en kosteneffectief verpakt konden worden in één verpakkingsformat. “Het duurde even, maar uiteindelijk hebben we met Multivac een perfecte oplossing gevonden die aan al onze verwachtingen en behoeftes voldoet.” Een ander belangrijk aspect was het linken van de machine aan een RISCO vacuüm vuller. Die wordt gevuld met verse mayonaise, waarna de saus heel precies in de gevormde pakjes komt. “Door deze combinatie van apparatuur kunnen we schoner produceren. De verpakkingen ogen zeer professioneel, zijn stabiel en veilig, en makkelijk om mee te werken. Daarnaast voorkomen we verspilling,” zegt de productmanager.

‘De verpakkingen ogen professioneel, zijn stabiel en veilig’

De investering was een uitkomst voor Halifax. “Ook al eten gasten hun burger graag met de hand; de productie hoeft niet handmatig te zijn. Automatisering heeft alleen maar voordelen gebracht, voor de productie zowel als de verpakkingsprocedure. Alles draait om kwaliteit, veiligheid, hygiëne, snelheid en reproduceerbaarheid.” 

nl.multivac.com

Bron: © Multivac