Afbeelding
Foto: WUR

Winnoveren

Algemeen Column

Ik heb het genoegen gehad om bij een presentatie aanwezig te mogen zijn van Jan Klercken van het bedrijf Scelta Mushrooms.

De data weet ik niet precies meer. Maar daar gaat mijn verhaal ook niet over. Waar het over gaat is, waarom lukt het hem nu wel en vele anderen niet. Vanaf zijn 16e jaar kwam hij er achter dat een schoolcarrière er voor hem niet inzat en is hij gaan werken in het ouderlijk bedrijf. Toen hij 21 jaar was heeft hij samen met één van zijn zussen het bedrijf Champex van zijn ouders overgenomen. 
Paddenstoelen hebben iets magisch. Als je in een donkere koude ruimte allemaal witte wondertjes ziet groeien, word je toch wel even stil en ga je nadenken. Vroeger was het heel anders kweken dan nu, nu is alles gemechaniseerd, dit als gevolg van prijsdruk. Nederland is de absolute top op het gebied van kennis van de teelt, duurzaamheid en traceability, maar de teelt vindt vooral plaats in het Verre Oosten en het nabije Oosten.
Jan heeft inmiddels over heel de wereld champignons geteeld. Tot in Oost Java, Indonesië aan toe. Het feit dat er iets mis mocht gaan in de productie of op het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, waar hij niet mee bekend is en wat vervolgens een ongewenst effect zou hebben op zijn bedrijf, heeft er toe geleid dat hij 2014 met dit bedrijf is gestopt vanwege de uitstraling die dit op zijn bedrijf zou kunnen hebben.

Rijke historie
Scelta Mushrooms kent een rijke historie. In 1963 startte het familiebedrijf met de productie van champignons. Het huidige Scelta Mushrooms ontstond in 1993 en is sindsdien doorontwikkeld tot een groep van ondernemingen, actief rond de ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van champignons. Wat zo bijzonder is, is dat dit bedrijf alles uit de champignon haalt wat er in zit. Zo worden champignons verwerkt tot een groot assortiment aan producten: van vers ingevroren en lang houdbare, geconserveerde champignons tot gezondere snacks, natuurlijke smaakversterkers en gezondheid ondersteunende producten op basis van paddenstoelen. Deze worden geleverd aan veeleisende klanten uit de voedingsindustrie, food service en retail over de hele wereld. Elk jaar vinden de producten van dit bedrijf hun weg naar pizza's, soepen, sauzen, kant- en klaar maaltijden en andere producten.


Winnoveren
Samen met partners blijft dit bedrijf zoeken naar nieuwe mogelijkheden waarin de champignon ingezet kan worden, naar nieuwe smaaksensaties, duurzame mogelijkheden en gezonde producten. Ik heb voor het eerst het woord "winnoveren" gehoord. Ik hoor hem zeggen; 'Als je een product interessant vindt, ga je vanzelf proberen zo veel mogelijk aan de weet te komen over dat product.' Het gaat om kennis verzamelen. Kennis die o.a. beschikbaar is bij universiteitsbibliotheken.


Kennis
Er is zoveel beschikbaar dat hij niet praat over innovatie, maar over renovatie. Gewoon op zoek gaan naar welke kennis er al is. 
Als 22 jarige kreeg hij de leiding over het bedrijf. Het is hard werken. Met een vrachtwagentje reed hij naar de markt in Parijs. Daar zag hij dat je betere champignons voor een lagere prijs kon krijgen welke hij vervolgens weer doorverkocht na verwerking naar de Verenigde Staten. En zo bouwde hij Champex uit tot een succesvol bedrijf. In 1988 kreeg hij een bod van de Engelse multinational  Perkins Foods, op voorwaarde dat hij drie jaar zou aanblijven als directeur. Na deze periode heeft hij Scelta Mushrooms opgericht.
Ik ga steeds meer voorop mijn stoel zitten en luister aandachtig wat Jan Klercken allemaal te vertellen heeft. In het verleden draaide het altijd om groei, volume en in winst. Massa is kassa, was het motto. Volume is moordend, je moet altijd weer meer. Nu gelden er andere waarden zoals het moet gezond zijn, het moet smaken, leuk zijn en het moet duurzaam zijn.  
Als de samenwerking met een potentiële partner voldoet aan zijn criteria, pakken we het aan. Een borrel drinken in het café doe je alleen met iemand waar je een klik mee hebt? Het is o, zo, makkelijk als je voor jezelf heldere keuze maakt. Kennis die je niet in huis hebt, kun je kopen. Die vind je bijna altijd bij kennisinstellingen die geen marketingfunctie hebben, zoals universiteiten. Daar kun je als bedrijf op inspringen. 

Jan heeft het over dat 'Je moet durven dromen', en  'Waar anderen ophouden, beginnen wij. Niet langer praten over mushrooms, maar over Dutchrooms en Snex.  Ik denk aan Dutchmaten, Dutchprika, Dutchsanten … en vooral aan Snex. 
 

Jan Willem de Vries
Teamleider Facilitair Bedrijf
(Wageningen UR Glastuinbouw)
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant