Lees verder
'Boa Nova is een bedrijf met de wortels in het petrolkanaal. Voor pompstations en voor bedrijven die actief zijn in automotive, bijvoorbeeld Kwik Fit, ontwikkelen we duurzame(re) producten die beter zijn voor mens en milieu. Daarbij kijken we vanzelfsprekend ook naar duurzamere verpakkingsmaterialen, waaronder biobased applicaties.'
Lucien Joppen

Riccardo de Waal, oprichter/eigenaar van Boa Nova, schaakt op verschillende borden. Op de bedrijfswebsite staat dat hij zowel food als non-foodproducten levert aan de automotivesector. ‘Mijn roots liggen in het petrolkanaal. Op jonge leeftijd installeerde ik de kogelvrije wanden rondom de kassa’s. Destijds vielen me al de enorme traffic en de kansen voor retailing op.’ Op een gegeven moment besloten Riccardo en zijn vrouw Jane om Boa Nova Retail Group op te richten. Aanvankelijk richtten de Waals zich op geschenken. ‘We zagen een markt voor alternatieven voor het gebruikelijke bloemetje. Dat liep aanvankelijk zeer goed. maar we merkten wel dat de wijze waarop de geschenken werden geproduceerd een black box was. Mogelijke onverkwikkelijke zaken als kinderarbeid, het gebruik van schadelijke materialen et cetera bleven daardoor onder het wateroppervlak. Uiteindelijk wilden we niet verder met deze aanpak en hebben we besloten om ons uitsluitend te richten op producten die aantoonbaar beter zijn voor mens en milieu.’

Car care

Inmiddels heeft Boa Nova Retail Group een behoorlijk assortiment opgebouwd, variërend van cadeaus, baby-artikelen, (impuls) foodproducten tot ‘car care’.
Het laatste marktsegment is zeer interessant in volume, aldus De Waal. ‘In Nederland rijden meer dan 8 miljoen auto’s rond. Van veel van die auto’s worden de ruiten gereinigd met ruitenvloeistof. Daarnaast heb je producten om de verschillende onderdelen te reinigen, zoals de carrosserie, de velgen, het dashboard en de bekleding. Nu zijn deze reinigingsmiddelen veelal niet gezond, zeker niet voor de mensen die er regelmatig mee moeten werken. Vandaar dat we, samen met een producent, nieuwe formules hebben ontwikkeld die vergelijkbaar presteren en tegelijkertijd geen nadelige effecten hebben voor mens en milieu.’

Deze producten – een achttal in totaal – heeft Boa Nova onder de naam Eco all the Way gelanceerd. Enkele blikvangers zijn een plastic ijskrabber op basis van aardappelzetmeel, een composteerbare tankhandschoen, gemaakt van PLA, en een poetsdoek van bamboe.

Interesse neemt toe

Met de keuze voor duurzamere, gecertificeerde producten kwam bij Riccardo ook de vraag naar duurzamere verpakkingsmaterialen. ‘Ik wilde eigenlijk af van een PET of een PE-verpakking. Onze reinigingsmiddelen zijn 100 procent afbreekbaar en daar past niet een plastic verpakking bij. In eerste instantie wilde ik een kartonnen verpakking, zeg maar het Tetra Pak. Dat was echter geen succes omdat het product al snel ging lekken. Via via kwam ik in contact met Caroli Buitenhuis (Innovatielink) die me op het juiste spoor heeft gezet.
‘Boa Nova is geen uitzondering’, aldus Buitenhuis. ‘Steeds meer ondernemingen – retailers en producenten – tonen interesse in biobased en/of duurzamere verpakkingsmaterialen. Ze hebben vaak geen idee van de mogelijkheden en onmogelijkheden van de materialen. Belangrijke aspecten in de keuze voor de verpakking zijn functionaliteit, gebruiksgemak en end-of-life. Wat gebeurt er als de verpakking niet meer nodig is? Afbreekbare materialen zijn niet altijd de beste oplossing, zeker niet in een land als Nederland waar plastics goed worden gerecycled. En als gerecyclede materialen ingezet kunnen worden, moeten we dat zeker doen. Maar als er virgin materialen nodig zijn of bij het concept passen, dan is het de moeite waard om naar de biobased materialen te kijken.’

Complexe keten

Volgens Buitenhuis onderschatten veel bedrijven ook de complexiteit van de waardeketen in kunststof verpakkingen: de leveranciers van granulaat, de compounders en de bedrijven die de verpakkingen produceren: spuitgieters, blow moulders en ga zo maar door. ‘Het zijn verschillende raderen die in elkaar grijpen. De raderen veranderen direct als je een ander product of ander verpakkingsmateriaal kiest. Kortom, er is geen one size fits all-oplossing.’
In geval van Eco all the Way kon Buitenhuis De Waal, na het doornemen van de gehele keten, vrij snel koppelen aan een blow moulder en een bekende Braziliaanse leverancier van biobased PE. Voor het design van de fles en materiaaladvies had De Waal al zijn naamgenoot Robert de Waal (Biopromotions) ingeschakeld. Laatstgenoemde De Waal heeft al vrijwel 10 jaar een spuitgietbedrijf dat gespecialiseerd in gerecyclede kunststoffen en bioplastics.

Golfbal

‘Ik was een van de eerste spuitgietbedrijven in Nederland die brood zag in biobased kunststoffen’, stelt Robert de Waal. ‘Nu is onze markt volumegedreven. PET en PE zijn enorme markten waarin de p van prijs domineert. Qua volume kunnen biobased tegenhangers voorlopig niet concurreren. Bovendien kost het tijd om nieuwe blends te ontwikkelen die vergelijkbare prestaties leveren als gangbare materialen. Om je een idee te geven: we hebben een biobased golfbal ontwikkeld op basis van aardappelzetmeel; een traject dat in totaal vijf jaar in beslag nam.’

Uiteindelijk kwamen De Waal en De Waal uit op een biobased PE gemaakt van suikerriet. ‘Het is een materiaal met identieke eigenschappen als PE’, aldus Robert de Waal. ‘Op zich een prima product dat een betere CO2-footprint heeft dan fossiele PE en met een gunstiger end-of-life scenario. Bio-PE kan gewoon mee in bestaande recyclingstromen en geeft tweede generatie PE zelfs een betere kwaliteit mee, zo blijkt uit onderzoek van Wageningen UR.’

Prijsgedreven

Qua prijsstelling komt de bio-PE, met de huidige marktprijzen, nog niet in de buurt van fossiele PE. Riccardo de Waal is echter bereid om deze meerprijs voor lief te nemen.

‘De markt voor sommige car care-producten, zoals ruitenvloeistof, is zeer prijsgedreven. Er zijn verschillende retailers, niet noodzakelijkerwijs de pompstations, die deze producten tegen afbraakprijzen verkopen om traffic te genereren. We kunnen dus niet zomaar een hogere kostprijs, in dit geval voor de verpakking, doorberekenen aan onze handelspartners. Wel merk ik dat veel spelers in de automotive sector willen verduurzamen. Dat is positief, maar dat betekent wel dat niet altijd de goedkoopste oplossing volstaat.’