IM1601

Page 16

Lignine maakt asfalt duurzaam Lignine in plaats van bitumen als lijmstof in asfalt. Het klinkt duurzaam, maar kan het ook? In Zeeland loopt een proef waarin gekeken wordt of lignine zich in de praktijk een waardig bitumenvervanger toont. Maar voordat de duurzame grondstof op grote schaal in de wegenbouw kan worden geïntroduceerd, moet de lignineprijs naar beneden en de beschikbaarheid omhoog. ‘Hoe komen we aan grote hoeveelheden goedkope lignine?’

De eerste asfaltstrook in Nederland waarin 50 procent van de bitumen is vervangen door de plantaardige grondstof lignine ligt voor de deur van aannemingsbedrijf H4A in het Zeeuwse Sas van Gent. Die locatie is handig, omdat H4A één van de deelnemers is in de pilot en dus maar even naar buiten hoeft te lopen om te kijken of de deklaag van steenmastiekasfalt er nog goed bij ligt. ‘Het ziet er nog prima uit’, kan bedrijfsleider Martijn Verschuren van H4A dan ook tevreden vaststellen. En dat is een goed teken, want inmiddels denderen al een half jaar dagelijks tientallen vrachtwagens van H4A en van de naastgelegen graanhandel De Feijter over de 70 meter lange proefstrook. ‘Het asfalt wordt vrij

16 | INNOVATIEVE MATERIALEN 1 2016

intensief bereden. En dat zonder schade. We krijgen er steeds meer vertrouwen in’, zegt Verschuren. ‘Komende winter is nog wel een belangrijkste testcase.’ Want extreme kou en asfalt zijn niet altijd een gelukkige combinatie.

Winst

Visuele inspectie op locatie is niet de enige manier om te bepalen of het bioasfalt goed presteert. In deze twee jaar lopende proef zullen ook geregeld proefkernen geboord worden, die dan in het lab van het Asfalt Kennis Centrum (AKC) worden bestudeerd. Onderzoeker Richard Gosselink is de lignine-expert van de Wageningen UR Food & Biobased Research. ‘De CO2-reductie door het toe-

passen van lignine is tweeledig’, stelt hij. ‘Ten eerste wordt het fossiele bitumen vervangen door hernieuwbare biomassa. Daar zit dus winst. En ten tweede stelt de toevoeging van lignine, in combinatie met lijnolie, ons in staat om het asfalt zo’n dertig graden minder warm te produceren en aan te brengen. Dat alleen al scheelt zo’n 20 procent CO2.’ Volgens Verschuren zou het mooi zijn als het bio-asfalt zelfs nog iets kouder zou kunnen worden aangebracht. ‘Het bio-asfalt was namelijk iets kleveriger dan gewoon asfalt en bleef een beetje aan de wals plakken. Misschien dat een lagere temperatuur dat kan verhelpen.’


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.