GolfMarkt #6

Page 45

BELEID | Uitbesteden of niet?

“ Uitbesteden of niet? Dat is de vraag” In een tijd waarin groei in golf geen automatisme is, waarin resultaten soms onder druk staan en clubs, eigenaren en exploitanten ‘echt’ moeten ondernemen, moet geen mogelijkheid onbekeken en onbesproken blijven. Dat houdt ook - of beter: juist - in dat de kostenkant haarscherp in de gaten wordt gehouden. Is er meer mogelijk met hetzelfde geld? Is hetzelfde mogelijk met minder geld? Vragen die regelmatig worden gesteld. Golfbanen en -clubs hebben tal van zaken te organiseren. Drie grote posten op de begroting kunnen de horeca, de golfschool en het onderhoud zijn. “En dan wordt al vaak de vraag gesteld of outsourcing (uitbesteden) - als dat nog niet het geval is een goed alternatief is”, zegt Daan de Groodt, partner van Deloitte en werkzaam bij de afdeling Strategy & Operations. “En dat is een legitieme vraag, mits er niet alleen naar de kostenkant wordt gekeken. Nog veel meer aspecten spelen een rol. Maar ook als er sprake van groei is, kan het interessant zijn om te zien of outsourcing of het juist in eigen hand houden de beste oplossing is. Wat doe je bijvoorbeeld als er meer rondjes op je baan worden gespeeld en er meer gastspelers komen? Hoe vang je de drukte in het clubhuis op? Dan kan het inhuren van een externe partij voor de piekmomenten je als ondernemer veel flexibiliteit geven.”

“ Het inhuren van een externe partij voor de piekmomenten kan je als ondernemer veel flexibiliteit geven”

Noodsituaties voorbehouden - ‘er moet nú worden uitbesteed, omdat het voortbestaan van het bedrijf op het spel staat’ - is al dan niet outsourcen geen op zich staand item op de agenda. “Zeker niet”, zegt De Groodt. “Het is van belang dat je als golfbaan of -club weet waar je voor staat. Wat voor club ben je? Wat zou je willen zijn? Moet je het karakter veranderen? Maar ook: is groei mogelijk? Mijn vraag is dan ook: is de Nederlandse Golf Federatie in staat om bij het beantwoorden van die vraag te helpen? Of zijn clubs en andere eigenaren op zichzelf aangewezen?” “Wij zijn tot veel in staat”, zegt NGF-directeur Jeroen Stevens. “De laatste jaren heeft de Federatie zich mijns inziens flink ontwikkeld. Op tal van terreinen kunnen we clubs en banen inmiddels adviseren. De NGF is er nadrukkelijk ook voor hen. Dat gezegd hebbende kunnen wij niet alle problemen van golfclubs en -banen oplossen! We beschikken bijvoorbeeld over relevante cijfers en we hebben medewerkers met kennis van golfbaanexploitaties. We weten welke categorieën golfers er zijn. We kennen de postcodes van de huidige spelers en van mensen die nog niet spelen en die je met een goede marketingcampagne zou kunnen interesseren. Al deze cijfers kunnen worden verwerkt in een op maat samengestelde rapportage die voor elke bij de NGF aangesloten club of baan beschikbaar is. Samen met onze club developers kan dan een strategie worden uitgestippeld. Daarbij wordt zeker gekeken of onze Committed to-programma’s of bijvoorbeeld het 9-stappenplan daar een rol in kunnen spelen.” “Daarnaast hebben we de afgelopen jaren veel partners om ons heen verzameld die op zeer specifieke gebieden kunnen helpen. Met het verzamelen van

GolfMarkt #6 | Maart 2015

43


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.