Lees verder
De digitale marktplaats voor biomassa Biocontact.eu is al enkele maanden live. De webportal moet afnemers en leveranciers van biomassa bij elkaar brengen. ‘Het uiteindelijke doel is het optimaliseren van de interregionale logistieke stromen op het gebied van biomassa’, aldus Tom Bogaert van projectcoördinator Zeeland Seaports.
Edwin van Gastel

De realisatie van de biomassawebsite Biocontact.eu is ontstaan uit een samenwerkingstraject tussen de Economische Impuls Zeeland en Zeeland Seaports. Het basisidee? Een digitale marktplaats waarop makers en afnemers van biomassa met elkaar in contact kunnen komen. De aanbieders en de kopers van biomassa weten elkaar in de praktijk volgens de stakeholders ondanks diverse private initiatieven namelijk onvoldoende te vinden.

‘En bijzonder is dat wij bij de ontwikkeling van deze website bestaande en soortgelijke initiatieven, zoals die van Biomassa.eu, betrokken hebben om zodoende een win-winsituatie te creëren’, aldus Bogaert. ‘Waar in het voorbeeld van Biomassa.eu de uienhandelaar ook betrokken is als transporteur en controleur van de biomassa, is Biocontact.eu overigens enkel een ontmoetingsplatform. Het faciliteert de verhandeling van biomassa en niets meer en niets minder.’

Draaischijf

Samenwerking loopt volgens Bogaert vanaf het eerste moment van de biomassawebsite als een rode draad door het traject. Waar Impuls in het kader van het internationale BIOMAP-project een van de founding fathers van het initiatief is, is de realisatie van de biomassawebsite door Zeeland Seaports ook direct binnen het Interreg-project Grenzeloze Logistiek verankerd. Binnen Grenzeloze Logistiek werd eerder al een inventarisatie van de huidige aanbieders en verwerkers van biomassa in de Nederlandse regio Zeeland en het Belgische Oost- en West-Vlaanderen gemaakt.

Bogaert: ‘Binnen Grenzeloze Logistiek is het doel de grensregio uit te laten groeien tot logistieke draaischijf van Europa. Het optimaliseren van biomassareststromen is hier een integraal onderdeel van. Uit de inventarisatie kwam overigens vrijwel gelijktijdig het idee voor een marktplaats voort.’

Verbindende schakel

Uiteindelijk is de samenwerking tussen de twee innovatieprojecten een win-winsituatie gebleken, aldus Bogaert. ‘Want waar na de technische oplevering van de website het budget binnen BIOMAP op was, bleek er binnen Grenzeloze Logistiek nog financiële ruimte om Biocontact.eu in de markt te zetten via marketing- en communicatie-activiteiten.’

Aanbieders van biomassa kunnen op de marktplaats een advertentie plaatsen en de vragers kunnen direct contact met hun opnemen. De koop wordt daarbij niet afgehandeld op Biocontact.eu. ‘Wij fungeren enkel als verbindende schakel’, stelt Bogaert. In eerste instantie zal gebruik van de website volgens Bogaert gratis zijn. ‘Wij moeten er als Zeeland Seaports echter niet financieel bij inschieten en willen de portal kostenneutraal in de lucht houden. De website zal daartoe diverse commerciële promotiepakketten gaan aanbieden.’