Heftrucks, hoe voorkom ik ongevallen en schade.pdf - Zoetwaren.nl ...
Heftrucks, hoe voorkom ik ongevallen en schade.pdf - Zoetwaren.nl ...
Heftrucks, hoe voorkom ik ongevallen en schade.pdf - Zoetwaren.nl ...
You also want an ePaper? Increase the reach of your titles
YUMPU automatically turns print PDFs into web optimized ePapers that Google loves.
<strong>Heftrucks</strong><br />
Hoe <strong>voorkom</strong> <strong>ik</strong> <strong>ongevall<strong>en</strong></strong> <strong>en</strong> <strong>schade</strong>?
Het is bek<strong>en</strong>d dat er veel <strong>ongevall<strong>en</strong></strong> gebeur<strong>en</strong> met heftrucks. Vaak is<br />
dan sprake van ernstig letsel of overlijd<strong>en</strong>. Dit blijkt onder meer uit de<br />
vele ongevalmelding<strong>en</strong> die bij de Arbeidsinspectie binn<strong>en</strong>kom<strong>en</strong>, ca. 200<br />
<strong>ongevall<strong>en</strong></strong> per jaar waarvan de afgelop<strong>en</strong> 7 jaar 36 met dodelijke afloop.<br />
Dit beeld wordt nog e<strong>en</strong>s bevestigd door de (veelal buit<strong>en</strong>landse) publicaties,<br />
die in de loop van jar<strong>en</strong> over dit onderwerp zijn versch<strong>en</strong><strong>en</strong>.<br />
<strong>Heftrucks</strong>,<br />
De risico’s kunn<strong>en</strong> groot zijn<br />
Enkele belangrijke bevinding<strong>en</strong> die uit ongevalanalyses afgeleid kunn<strong>en</strong> word<strong>en</strong>, zijn:<br />
- e<strong>en</strong> kwart van de <strong>ongevall<strong>en</strong></strong> betreft het aanrijd<strong>en</strong> van person<strong>en</strong>;<br />
- circa e<strong>en</strong> op de twintig <strong>ongevall<strong>en</strong></strong> is het gevolg van oneig<strong>en</strong>lijk gebru<strong>ik</strong> van<br />
heftrucks (gebru<strong>ik</strong> als hoogwerker of het lat<strong>en</strong> meerijd<strong>en</strong> van derd<strong>en</strong>), met<br />
vaak ernstig letsel tot gevolg;<br />
- het kantel<strong>en</strong> van e<strong>en</strong> heftruck leidt vaak tot dodelijk letsel;<br />
- bijna de helft van de <strong>ongevall<strong>en</strong></strong> heeft letsel aan de voet<strong>en</strong> tot gevolg;<br />
- de (on)veiligheid bij het werk<strong>en</strong> met heftrucks is in belangrijke mate afhankelijk<br />
van het al of niet oordeelkundig handel<strong>en</strong> van de heftruckbestuurder;<br />
- goed opgeleide heftruckbestuurders zijn aantoonbaar minder vaak bij <strong>ongevall<strong>en</strong></strong><br />
betrokk<strong>en</strong>. Uit de praktijk is bek<strong>en</strong>d dat bedrijv<strong>en</strong> die overging<strong>en</strong> op<br />
het (lat<strong>en</strong>) opleid<strong>en</strong> van heftruckbestuurders, daarna aanzi<strong>en</strong>lijk minder<br />
<strong>schade</strong> <strong>en</strong> aanrijding<strong>en</strong> hadd<strong>en</strong> t<strong>en</strong> gevolge van incid<strong>en</strong>t<strong>en</strong> met heftrucks;<br />
- e<strong>en</strong> veilige inrichting van de transportomgeving kan in belangrijke mate<br />
bijdrag<strong>en</strong> aan het verminder<strong>en</strong> van, met name, aanrijd<strong>ongevall<strong>en</strong></strong>.<br />
Het mag duidelijk zijn dat de risico’s bij het werk<strong>en</strong> met heftrucks groot zijn.<br />
De technische mogelijkhed<strong>en</strong> om deze risico’s te beheers<strong>en</strong> zijn veelal beperkt.<br />
Organisatorische maatregel<strong>en</strong> hebb<strong>en</strong> vaak meer effect.<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
Definitie heftrucks<br />
Onder heftrucks word<strong>en</strong> verstaan:<br />
alle motorisch aangedrev<strong>en</strong> arbeidsmiddel<strong>en</strong><br />
voor het heff<strong>en</strong> van last<strong>en</strong>,<br />
zoals: vorkheftrucks, reachtrucks,<br />
stapelaars, motorpallettrucks, orderverzamelaars(-pickers)<br />
etc.<br />
<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
Arbeidsmiddel<strong>en</strong> (zoals heftrucks) moet<strong>en</strong> regelmatig word<strong>en</strong><br />
gekeurd <strong>en</strong> zo nodig beproefd. Voor de keuringstermijn kan als<br />
ondergr<strong>en</strong>s e<strong>en</strong>maal per jaar word<strong>en</strong> aangehoud<strong>en</strong>.<br />
Het onderhoud moet in e<strong>en</strong> (bij het arbeidsmiddel behor<strong>en</strong>d)<br />
onderhoudsboek word<strong>en</strong> bijgehoud<strong>en</strong>.<br />
Keuring <strong>en</strong><br />
onderhoud<br />
Ter <strong>voorkom</strong>ing van<br />
gebrek<strong>en</strong> aan heftrucks<br />
Veelvuldig geconstateerde<br />
gebrek<strong>en</strong> aan heftrucks:<br />
ge<strong>en</strong> periodiek uitgevoerde keuring<br />
het ontbrek<strong>en</strong> van schriftelijke bewijs<br />
stukk<strong>en</strong> waaruit periodieke keuring blijkt<br />
bewijsstukk<strong>en</strong> van keuring niet meer<br />
actueel (als regel ouder dan 1 jaar)<br />
niet of onvoldo<strong>en</strong>de werking van de<br />
handrem<br />
niet of onvoldo<strong>en</strong>de werking van de<br />
vorkvergr<strong>en</strong>deling<br />
niet of onvoldo<strong>en</strong>de werking van het<br />
terugslagv<strong>en</strong>tiel van de hefcilinder<br />
slechte staat van de band<strong>en</strong><br />
slechte zitvoorzi<strong>en</strong>ing voor de heftruckbestuurder<br />
(waardoor o.a. bov<strong>en</strong>matige<br />
belasting van het lichaam)<br />
niet of onvoldo<strong>en</strong>de werking van de claxon<br />
onvoldo<strong>en</strong>de uitvoering van de veiligheidskooi<br />
ontbrek<strong>en</strong>de, vuile of slecht afgestelde<br />
spiegels<br />
niet of onvoldo<strong>en</strong>de werk<strong>en</strong>de verlichting<br />
onvolledigheid of ontbrek<strong>en</strong> van<br />
onderhoudsregistratie<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
Dieselheftrucks <strong>en</strong> hun<br />
specifieke gevar<strong>en</strong><br />
Dieselheftrucks <strong>en</strong> hun specifieke gezondheidsbedreig<strong>en</strong>de<br />
risico’s<br />
Dieselmotor<strong>en</strong>emissies (de uitstoot van dieselmotor<strong>en</strong>), ofwel DME, bevatt<strong>en</strong><br />
kankerverwekk<strong>en</strong>de stoff<strong>en</strong> waaronder roet <strong>en</strong> polycyclisch aromatische<br />
koolwaterstoff<strong>en</strong> (PAK’s). Om die red<strong>en</strong> staan DME’s in de lijst van kankerverwekk<strong>en</strong>de<br />
stoff<strong>en</strong> <strong>en</strong> process<strong>en</strong> uitgegev<strong>en</strong> door het ministerie van Sociale<br />
Zak<strong>en</strong> <strong>en</strong> Werkgeleg<strong>en</strong>heid. E<strong>en</strong> versie van deze lijst is te vind<strong>en</strong> in de Staatscourant<br />
van 17 december 2003, nr 244, pagina 23-24.<br />
Te treff<strong>en</strong> maatregel<strong>en</strong><br />
Voorop staat de verplichting van werkgevers om blootstelling te <strong>voorkom</strong><strong>en</strong><br />
door kankerverwekk<strong>en</strong>de stoff<strong>en</strong> <strong>en</strong> process<strong>en</strong> zoveel mogelijk te vervang<strong>en</strong><br />
(bronaanpak). Voorbeeld: Vorkheftrucks met e<strong>en</strong> lastvermog<strong>en</strong> van 4 ton of<br />
minder kunn<strong>en</strong> vervang<strong>en</strong> word<strong>en</strong> door elektrisch gedrev<strong>en</strong> trucks<br />
Als vervanging niet mogelijk is dan moet<strong>en</strong> maatregel<strong>en</strong> zo dicht mogelijk bij<br />
de bron word<strong>en</strong> g<strong>en</strong>om<strong>en</strong>. Dat kan bijvoorbeeld door het direct afvoer<strong>en</strong> van<br />
DME naar de buit<strong>en</strong>lucht, of, indi<strong>en</strong> dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld door het<br />
plaats<strong>en</strong> van roetfilters op dieselmotor<strong>en</strong>. Ook moet de werkgever het personeel<br />
bescherm<strong>en</strong> teg<strong>en</strong> blootstelling aan DME afkomstig van voertuig<strong>en</strong> van<br />
derd<strong>en</strong>. Hierbij moet bijvoorbeeld word<strong>en</strong> gedacht aan vrachtwag<strong>en</strong>s van transporteurs<br />
die regelmatig het bedrijf binn<strong>en</strong>rijd<strong>en</strong>.<br />
<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
Toelichting<br />
DME zijn als ‘g<strong>en</strong>otoxisch kankerverwekk<strong>en</strong>d’<br />
geklasseerd. Elke blootstelling,<br />
<strong>hoe</strong> gering ook, betek<strong>en</strong>t<br />
zodo<strong>en</strong>de e<strong>en</strong> risico voor de gezondheid<br />
van de betrokk<strong>en</strong>e. Voor g<strong>en</strong>otoxische<br />
stoff<strong>en</strong> geldt dan ook dat de<br />
blootstelling zo laag mogelijk moet<br />
zijn. Het Arbobesluit dwingt werkgevers<br />
tot het nem<strong>en</strong> van blootstellingverlag<strong>en</strong>de<br />
maatregel<strong>en</strong>, waarbij e<strong>en</strong><br />
zo laag mogelijk blootstellingniveau<br />
moet word<strong>en</strong> nagestreefd.<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
Maatregel<strong>en</strong> ter <strong>voorkom</strong>ing<br />
van kantel- <strong>en</strong> knelgevaar<br />
Bij het gebru<strong>ik</strong> van heftrucks is altijd kantelgevaar aanwezig. Dit kan onder andere<br />
veroorzaakt word<strong>en</strong> door verkeerde belading of het onverantwoord hard rijd<strong>en</strong><br />
door bocht<strong>en</strong>. Het risico van kantel<strong>en</strong> wordt echter mede bepaald door:<br />
- hoogteverschill<strong>en</strong> in het werkgebied waar met de heftruck gered<strong>en</strong> kan<br />
word<strong>en</strong>, door hellingban<strong>en</strong> of laadperrons;<br />
- hell<strong>en</strong>de vloer<strong>en</strong> in het werkgebied;<br />
- de slechte staat van buit<strong>en</strong>terrein<strong>en</strong> (ongelijkmatige bestrating of afwerking);<br />
- uitsparing<strong>en</strong> <strong>en</strong> (put)deksels in vloer<strong>en</strong>;<br />
- de aanwezigheid van drempels of andere oneff<strong>en</strong>hed<strong>en</strong>.<br />
Te treff<strong>en</strong> maatregel<strong>en</strong><br />
<strong>Heftrucks</strong> moet<strong>en</strong> zijn uitgerust met e<strong>en</strong> voorzi<strong>en</strong>ing, waarmee wordt <strong>voorkom</strong><strong>en</strong><br />
dat bij het kantel<strong>en</strong> van de truck de chauffeur bekneld raakt tuss<strong>en</strong> de<br />
carrosserie van de heftruck <strong>en</strong> de vloer. E<strong>en</strong> solide cabine met deur<strong>en</strong>, die bij het<br />
rijd<strong>en</strong> geslot<strong>en</strong> zijn, voorziet hierin.<br />
Op heftrucks met e<strong>en</strong> op<strong>en</strong> constructie moet e<strong>en</strong> veiligheidsgordel <strong>en</strong>/of veiligheidsbeugels<br />
aanwezig zijn, waarmee de bestuurder zich op zijn zitplaats kan<br />
vastzett<strong>en</strong>. Daarnaast moet<strong>en</strong> vloer<strong>en</strong> vrij zijn van obstakels <strong>en</strong> oneff<strong>en</strong>hed<strong>en</strong>.<br />
E<strong>en</strong> slechte toestand van de vloer kan de oorzaak zijn van ‘stuurterugslag’, verlies<br />
van controle over de heftruck, verlies van de last, blootstelling aan overmatig<br />
schokk<strong>en</strong> <strong>en</strong> <strong>schade</strong>lijk lawaai (rammel<strong>en</strong>de lepels kunn<strong>en</strong> e<strong>en</strong> geluidsniveau van<br />
90 dB(A) hal<strong>en</strong>!).<br />
Vloer<strong>en</strong> <strong>en</strong> verbindingsweg<strong>en</strong> moet<strong>en</strong> ook vrij van stof, vocht <strong>en</strong> andere verontreiniging<strong>en</strong><br />
zijn, i.v.m gevaar van uitglijd<strong>en</strong> <strong>en</strong> stru<strong>ik</strong>el<strong>en</strong> van voetgangers, <strong>en</strong> i.v.m.<br />
de beïnvloeding van het rijgedrag van heftrucks (slipp<strong>en</strong> <strong>en</strong> langere remweg).<br />
<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
Maatregel<strong>en</strong> ter <strong>voorkom</strong>ing<br />
van onbedoelde inwerkingtreding<br />
van heftrucks<br />
Stroomonderbreker voor elektrische heftrucks<br />
E<strong>en</strong> elektrische heftruck met e<strong>en</strong> vaste zit- of staanplaats (ook in het geval van<br />
e<strong>en</strong> opklapbaar zitplatform) moet zijn voorzi<strong>en</strong> van e<strong>en</strong> stroomonderbreker, die<br />
automatisch in werking treedt <strong>en</strong> de rij- aandrijving blokkeert bij het verlat<strong>en</strong><br />
van de heftruck. De stroomonderbreker di<strong>en</strong>t om te <strong>voorkom</strong><strong>en</strong> dat de aandrijving<br />
van de heftruck onbedoeld ingeschakeld kan word<strong>en</strong>, bijvoorbeeld door<br />
e<strong>en</strong> vall<strong>en</strong>d voorwerp dat e<strong>en</strong> rij- of gaspedaal raakt <strong>en</strong> om te <strong>voorkom</strong><strong>en</strong> dat<br />
de aandrijving (al of niet bewust) ingeschakeld wordt door iemand die naast de<br />
heftruck staat<br />
Veelvuldig geconstateerde tekortkoming<strong>en</strong>:<br />
- e<strong>en</strong> niet werk<strong>en</strong>de (stoel)stroomonderbreker bij elektrische heftrucks<br />
- e<strong>en</strong> onjuiste plaatsing van de stroomonderbreker<br />
- het ontbrek<strong>en</strong> van de stroomonderbreker<br />
- e<strong>en</strong> kortgeslot<strong>en</strong>/’overbrugde’ stroomonderbreker<br />
- te lange ‘uitschakeltijd’ door de stroomonderbreker<br />
(richtwaarde: maximaal ca 3 sec)<br />
<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
Het gebru<strong>ik</strong> van heftrucks<br />
voorlichting <strong>en</strong> instructie<br />
Specifieke deskundigheid bedi<strong>en</strong>ing heftrucks<br />
‘Bedi<strong>en</strong>ers’/chauffeurs van heftrucks moet<strong>en</strong> e<strong>en</strong> specifieke deskundigheid<br />
bezitt<strong>en</strong>. E<strong>en</strong> speciale opleiding voor heftruckbestuurder door e<strong>en</strong> door de<br />
branche erk<strong>en</strong>d opleidingsinstituut, kan over het algeme<strong>en</strong> als doeltreff<strong>en</strong>de<br />
voorlichting <strong>en</strong> instructie word<strong>en</strong> beschouwd. Dergelijke institut<strong>en</strong> gev<strong>en</strong> doorgaans<br />
e<strong>en</strong> bewijs of certificaat af, als e<strong>en</strong> heftruckchauffeur met goed gevolg de<br />
opleiding heeft afgerond.<br />
Bek<strong>en</strong>de opleiders op dit terrein zijn:<br />
- EVO in Zoetermeer(organisatie van eig<strong>en</strong> vervoervoerders) – www.evo.<strong>nl</strong><br />
- Transport <strong>en</strong> Logistiek in Woerd<strong>en</strong> - www.tln.<strong>nl</strong><br />
- CCV Exam<strong>en</strong>huis(Zij leid<strong>en</strong> echter niet op) – www.cbr.<strong>nl</strong><br />
<strong>Heftrucks</strong> <strong>en</strong> jeugdig<strong>en</strong><br />
Ongevall<strong>en</strong> met heftrucks door ‘jeugdig<strong>en</strong>’ (leeftijd 16 <strong>en</strong> 17 jaar) kunn<strong>en</strong> ontstaan<br />
door gebrek aan werkervaring of door het niet goed kunn<strong>en</strong> inschatt<strong>en</strong> van<br />
gevar<strong>en</strong> <strong>en</strong>/of door het (nog) niet geestelijke <strong>en</strong>/of lichamelijke volgroeid zijn.<br />
‘Jeugdig<strong>en</strong>’ mog<strong>en</strong> e<strong>en</strong> heftruck bedi<strong>en</strong><strong>en</strong>, mits aan de drie volg<strong>en</strong>de voorwaard<strong>en</strong><br />
is voldaan:<br />
- zij moet<strong>en</strong> (de voorgeschrev<strong>en</strong>) specifieke deskundigheid bezitt<strong>en</strong>,<br />
- er wordt adequaat deskundig toezicht gehoud<strong>en</strong>,<br />
- dit toezicht is zodanig georganiseerd dat de specifieke gevar<strong>en</strong> word<strong>en</strong><br />
<strong>voorkom</strong><strong>en</strong>.<br />
Kinder<strong>en</strong> (onder de 16 jaar) mog<strong>en</strong> ge<strong>en</strong> heftruck bestur<strong>en</strong>.<br />
10<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
Belangrijke indicaties ter vaststelling van de (on)deskundigheid van de heftruckbedi<strong>en</strong>er<br />
kunn<strong>en</strong> zijn:<br />
- het rijd<strong>en</strong> met e<strong>en</strong> niet stabiele, niet goed gepositioneerde of te zware last op de vork<strong>en</strong>;<br />
- het rijd<strong>en</strong> met e<strong>en</strong> hooggehev<strong>en</strong> last (het heff<strong>en</strong> di<strong>en</strong>t pas te geschied<strong>en</strong> op de<br />
plaats waar de last moet word<strong>en</strong> ‘afgelegd’ of afgeleverd);<br />
- het vooruit (i.p.v. achteruit) rijd<strong>en</strong> met e<strong>en</strong> last die het zicht belemmert;<br />
- het niet gev<strong>en</strong> van geluidssignal<strong>en</strong> bij het nader<strong>en</strong> van onoverzichtelijke situaties;<br />
- het rijd<strong>en</strong> met onverantwoord hoge snelheid (bijv in situaties waar voetgangers<br />
gevaar lop<strong>en</strong> of in bocht<strong>en</strong>);<br />
- het rijd<strong>en</strong> met niet vergr<strong>en</strong>delde vork<strong>en</strong>;<br />
- het lat<strong>en</strong> meerijd<strong>en</strong> van e<strong>en</strong> ander, zonder dat de heftruck daar specifiek voor is ingericht;<br />
- het met de vork<strong>en</strong> heff<strong>en</strong> van person<strong>en</strong> (zonder gebru<strong>ik</strong>making van e<strong>en</strong> daarvoor<br />
specifiek ingerichte <strong>en</strong> solide bevestigde werkbak);<br />
- het rijd<strong>en</strong> zonder gebru<strong>ik</strong>making van e<strong>en</strong> veiligheidsgordel;<br />
- het niet drag<strong>en</strong> van veiligheidssc<strong>hoe</strong>n<strong>en</strong>.<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e 11
Oneig<strong>en</strong>lijk gebru<strong>ik</strong> van<br />
heftrucks<br />
Het omhoogbr<strong>en</strong>g<strong>en</strong> of vervoer<strong>en</strong> van person<strong>en</strong> zonder<br />
gebru<strong>ik</strong>making van speciale voorzi<strong>en</strong>ing<strong>en</strong><br />
<strong>Heftrucks</strong> word<strong>en</strong> in de praktijk regelmatig gebru<strong>ik</strong>t om iemand op te heff<strong>en</strong><br />
of om iemand te lat<strong>en</strong> meerijd<strong>en</strong>, waarbij deze persoon dan doorgaans los op<br />
de vork<strong>en</strong> of op e<strong>en</strong> hierop geleg<strong>en</strong> pallet staat. E<strong>en</strong> heftruck is daar uitdrukkelijk<br />
niet voor bestemd <strong>en</strong> ingericht. Er is dan sprake van ernstig valgevaar <strong>en</strong><br />
meestal ook van knelgevaar (door de beweg<strong>en</strong>de del<strong>en</strong> van de mast). Dit leidt<br />
vaak tot <strong>ongevall<strong>en</strong></strong> met ernstig letsel<br />
Toelichting<br />
Het lat<strong>en</strong> meerijd<strong>en</strong> of opheff<strong>en</strong> (omhoogbr<strong>en</strong>g<strong>en</strong>) van werknemers op mobiele<br />
arbeidsmiddel<strong>en</strong> (w.o. heftrucks) met e<strong>en</strong> eig<strong>en</strong> aandrijving is slechts toegestaan op<br />
of met behulp van speciaal daartoe ingerichte veilige ‘plaats<strong>en</strong> of inrichting<strong>en</strong>’.<br />
12<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e 13
Transport- <strong>en</strong> vluchtroutes<br />
<strong>en</strong> de opslag van goeder<strong>en</strong><br />
De inrichting van transportroutes<br />
Transportroutes moet<strong>en</strong> zodanig zijn ingericht dat gevar<strong>en</strong> zoveel mogelijk<br />
word<strong>en</strong> <strong>voorkom</strong><strong>en</strong>. Daarbij moet in het bijzonder rek<strong>en</strong>ing word<strong>en</strong> gehoud<strong>en</strong><br />
met aanrijding van person<strong>en</strong>, aanrijding van andere voertuig<strong>en</strong>, obstakels <strong>en</strong><br />
constructies, <strong>en</strong> mogelijk valgevaar bij perrons <strong>en</strong> hellingban<strong>en</strong>.<br />
Vluchtweg<strong>en</strong> <strong>en</strong> nooduitgang<strong>en</strong><br />
Doeltreff<strong>en</strong>de maatregel<strong>en</strong> moet<strong>en</strong> zijn g<strong>en</strong>om<strong>en</strong> om het mogelijk te mak<strong>en</strong> dat<br />
de werknemer, indi<strong>en</strong> e<strong>en</strong> toestand ontstaat met direct gevaar voor zijn veiligheid<br />
of gezondheid, zich snel <strong>en</strong> veilig <strong>en</strong> via de kortst mogelijke weg in veiligheid<br />
kan stell<strong>en</strong>.<br />
Veelvuldig geconstateerde tekortkoming<strong>en</strong>:<br />
- geblokkeerde vluchtweg<strong>en</strong><br />
- niet goed aangegev<strong>en</strong>/ onduidelijke vluchtweg<strong>en</strong><br />
- te (onnodig) lange vluchtweg<strong>en</strong><br />
- niet of slecht verlichte vluchtweg<strong>en</strong><br />
- gladde vluchtweg<strong>en</strong> (uitglijdgevaar)<br />
De opslag van goeder<strong>en</strong><br />
De arbeidsplaats moet zodanig zijn ingericht dat de daar aanwezige stelling<strong>en</strong>,<br />
voorwerp<strong>en</strong> of stoff<strong>en</strong> ge<strong>en</strong> gevaar voor de veiligheid of gezondheid oplever<strong>en</strong><br />
door instort<strong>en</strong>, verschuiv<strong>en</strong>, omvall<strong>en</strong> of kantel<strong>en</strong>. Stapels moet<strong>en</strong> verticaal<br />
(loodrecht) <strong>en</strong> stabiel staan <strong>en</strong> de stapelhoogte moet in overe<strong>en</strong>stemming zijn<br />
met de draagkracht van het product. Bij het stapel<strong>en</strong> moet bek<strong>en</strong>d zijn <strong>hoe</strong>veel<br />
e<strong>en</strong>hed<strong>en</strong> (goeder<strong>en</strong>) maximaal op elkaar geplaatst mog<strong>en</strong> word<strong>en</strong>; de e<strong>en</strong>hed<strong>en</strong><br />
mog<strong>en</strong> ge<strong>en</strong> gebrek<strong>en</strong> verton<strong>en</strong> (kapotte pallets, zakk<strong>en</strong> <strong>en</strong>z.). Stelling<strong>en</strong> mog<strong>en</strong><br />
niet zwaarder word<strong>en</strong> belast dan waarvoor ze zijn ontworp<strong>en</strong> (zie belastbaarheidtabel<br />
op de stelling<strong>en</strong>).<br />
14<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
N.B!:<br />
Als er stoff<strong>en</strong> aanwezig zijn, die zijn voorzi<strong>en</strong> van de pictogramm<strong>en</strong> oxider<strong>en</strong>d,<br />
brandbaar, of explosief, (in e<strong>en</strong> <strong>hoe</strong>veelheid die meer is dan voor normaal<br />
huishoudelijk gebru<strong>ik</strong> nodig is) <strong>en</strong> als deze stoff<strong>en</strong> kunn<strong>en</strong> vrijkom<strong>en</strong> door aanrijding<br />
of als werkzaamhed<strong>en</strong> plaatsvind<strong>en</strong> met de betreff<strong>en</strong>de stoff<strong>en</strong>, dan is er<br />
sprake van ernstig gevaar.<br />
Veelvuldig geconstateerde tekortkoming<strong>en</strong>:<br />
- het stapel<strong>en</strong> van goeder<strong>en</strong> in niet voor stapel<strong>en</strong> gesch<strong>ik</strong>te verpakking<strong>en</strong><br />
- het ondeskundig (instabiel, niet loodrecht of te hoog) stapel<strong>en</strong> van goeder<strong>en</strong> of<br />
voorwerp<strong>en</strong><br />
- gebru<strong>ik</strong>making van kapotte pallets<br />
- schuiv<strong>en</strong>de of in elkaar gezakte product<strong>en</strong> op pallets<br />
- het ontbrek<strong>en</strong> van aanrijdbescherming<br />
- beschadigde staanders <strong>en</strong> liggers van stelling<strong>en</strong><br />
- verzakte staanders<br />
- ontbrek<strong>en</strong>de borging van liggers<br />
- instabiele (wankele) stelling<strong>en</strong><br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e 15
Persoo<strong>nl</strong>ijke beschermingsmiddel<strong>en</strong><br />
Veiligheidsgordels<br />
<strong>Heftrucks</strong> kunn<strong>en</strong> kantel<strong>en</strong> <strong>en</strong> moet<strong>en</strong> (indi<strong>en</strong> andere voorzi<strong>en</strong>ing<strong>en</strong> in verband<br />
met het kantelgevaar ontbrek<strong>en</strong>) voorzi<strong>en</strong> zijn van e<strong>en</strong> veiligheidsgordel.<br />
Als regel moet de veiligheidsgordel word<strong>en</strong> gebru<strong>ik</strong>t.<br />
Veiligheidssc<strong>hoe</strong>n<strong>en</strong><br />
Heftruckchauffeurs <strong>en</strong> werknemers die op plaats<strong>en</strong> kom<strong>en</strong> waar heftrucks rijd<strong>en</strong>,<br />
moet veiligheidssc<strong>hoe</strong>n<strong>en</strong> ter besch<strong>ik</strong>king hebb<strong>en</strong> gekreg<strong>en</strong>. De werkgever<br />
moet erop toezi<strong>en</strong> dat ze gedrag<strong>en</strong> word<strong>en</strong> <strong>en</strong> de werknemer is verplicht de<br />
veiligheidssc<strong>hoe</strong>n<strong>en</strong> te drag<strong>en</strong>.<br />
N.B!<br />
Bijna de helft van alle <strong>ongevall<strong>en</strong></strong> met heftrucks heeft voetletsel tot gevolg. Het<br />
grootste deel daarvan is e<strong>en</strong> gevolg van het overrijd<strong>en</strong> van de voet <strong>en</strong> t<strong>en</strong><strong>en</strong>.<br />
Het komt ook regelmatig voor dat de heftruckbestuurder zelf voetletsel oploopt<br />
door de eig<strong>en</strong> heftruck, bijv. bij het verlat<strong>en</strong> van de bestuurdersplaats terwijl de<br />
heftruck nog niet tot stilstand is gekom<strong>en</strong>. Het drag<strong>en</strong> van veiligheidssc<strong>hoe</strong>n<strong>en</strong> is<br />
dan ook van groot belang om voetletsel te <strong>voorkom</strong><strong>en</strong> of te beperk<strong>en</strong>.<br />
16<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e 17
De Arbeidsinspectie<br />
Wanneer heeft u met de Arbeidsinspectie te mak<strong>en</strong>?<br />
• Bij inspecties in uw bedrijf of instelling naar de naleving van o.a. de Arbeidsomstandighed<strong>en</strong>wet,<br />
de Arbeidstijd<strong>en</strong>wet of de Wet arbeid vreemdeling<strong>en</strong>.<br />
• Voor het meld<strong>en</strong> van klacht<strong>en</strong>, als er e<strong>en</strong> vermoed<strong>en</strong> bestaat dat de<br />
wettelijke voorschrift<strong>en</strong> op het gebied van de arbeidsbescherming niet<br />
word<strong>en</strong> nageleefd, <strong>en</strong> het niet mogelijk blijkt om de problem<strong>en</strong> binn<strong>en</strong> het<br />
bedrijf in onderling overleg op te loss<strong>en</strong>.<br />
• Voor het meld<strong>en</strong> van 1 ernstige, meldingplichtige arbeids<strong>ongevall<strong>en</strong></strong>.<br />
De Arbeidsinspectie zal dan ter plaatste e<strong>en</strong> onderzoek instell<strong>en</strong>.<br />
De AI heeft vestiging<strong>en</strong> in Groning<strong>en</strong>, Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Arnhem<br />
<strong>en</strong> Roermond <strong>en</strong> e<strong>en</strong> hoofdkantoor in D<strong>en</strong> Haag. Als werkgever of werknemer<br />
heeft u meestal met e<strong>en</strong> van de vestiging<strong>en</strong> te mak<strong>en</strong>. Welke vestiging dat is<br />
hangt af van het vestigingsadres van uw onderneming.<br />
18<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
Meer wet<strong>en</strong>?<br />
Heeft u naar aa<strong>nl</strong>eiding van deze brochure nog vrag<strong>en</strong>, dan kunt u contact<br />
opnem<strong>en</strong> met de afdeling Publieksinformatie van het ministerie van Sociale<br />
Zak<strong>en</strong> <strong>en</strong> Werkgeleg<strong>en</strong>heid.<br />
Postbus 90801, 2509 LV D<strong>en</strong> Haag, telefoon 0800-9051 (gratis), of<br />
via www.arbeidsinspectie.<strong>nl</strong> (contact)<br />
Voor meer informatie kunt u ook onze internetsite raadpleg<strong>en</strong><br />
www.arbeidsinspectie.<strong>nl</strong><br />
Te raadpleg<strong>en</strong> bronn<strong>en</strong><br />
Arbo-informatieblad AI-14 Bedrijfsruimt<strong>en</strong>- inrichting, transport <strong>en</strong> opslag<br />
Arbo-informatieblad AI-17 Hijs- <strong>en</strong> hefmiddel<strong>en</strong><br />
www.arbeidsinspectie.<strong>nl</strong><br />
www.arbo.<strong>nl</strong><br />
www.RI&E.pagina.<strong>nl</strong><br />
Meer exemplar<strong>en</strong> van deze brochures kunt u via www.szw.<strong>nl</strong><br />
(de knop met het winkelwag<strong>en</strong>tje aankl<strong>ik</strong>k<strong>en</strong>) aanvrag<strong>en</strong>.<br />
Voor algem<strong>en</strong>e vrag<strong>en</strong> aan de rijksoverheid kunt u gratis bell<strong>en</strong> met de Postbus<br />
51 infolijn, telefoon 0800-8051, of raadpleeg www.postbus51.<strong>nl</strong><br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e 19
Ernstige arbeids<strong>ongevall<strong>en</strong></strong> moet<strong>en</strong> word<strong>en</strong> gemeld aan het kantoor van de Arbeidsinspectie,<br />
dat gevestigd is in het gebied waar het ongeval plaatsvond.<br />
Klacht<strong>en</strong> over uw arbeidsomstandighed<strong>en</strong> moet<strong>en</strong> word<strong>en</strong> gemeld bij het dichtst bij uw werk<br />
gevestigde kantoor van de Arbeidsinpectie.<br />
Voor e<strong>en</strong> indicatie van de gebiedsindeling zie kaartje op de pagina hiernaast.<br />
Kantoor Groning<strong>en</strong><br />
Engelse Kamp 4<br />
9722 AX Groning<strong>en</strong><br />
Postbus 30016<br />
9700 RM Groning<strong>en</strong><br />
telefoon 050 - 522 58 80<br />
fax 050 - 526 72 02<br />
Kantoor Utrecht<br />
Oud<strong>en</strong>oord 6<br />
3513 ER Utrecht<br />
Postbus 820<br />
3500 AV Utrecht<br />
telefoon 030 - 230 56 00<br />
fax 030 - 230 56 80<br />
Kantoor Arnhem<br />
Janspoort 2<br />
6811 GE Arnhem<br />
Postbus 9018<br />
6800 DX Arnhem<br />
telefoon 026 - 355 71 11<br />
fax 026 - 442 40 46<br />
Kantoor Rotterdam<br />
Stadionweg 43 C<br />
3077 AS Rotterdam<br />
Postbus 9580<br />
3007 AN Rotterdam<br />
telefoon 010 - 479 83 00<br />
fax 010 - 479 70 93<br />
Kantoor Amsterdam<br />
Radarweg 60<br />
1043 NT Amsterdam<br />
Postbus 58366<br />
1040 HJ Amsterdam<br />
telefoon 020 - 581 26 12<br />
fax 020 - 686 47 03<br />
Kantoor Roermond<br />
Godsweerdersingel 10<br />
6041 GL Roermond<br />
Postbus 940<br />
6040 AX Roermond<br />
telefoon 0475 - 35 66 66<br />
fax 0475 - 35 66 60<br />
20<br />
h e f t r u c k s h o e v o o r k o m i k o n g e v a l l e n e n s c h a d e
De Arbeidsinspectie maakt deel uit van het Ministerie van Sociale Zak<strong>en</strong> <strong>en</strong> Werkgeleg<strong>en</strong>heid<br />
Postbus 90801<br />
2509 LV D<strong>en</strong> Haag<br />
december 2008<br />
Bestelcode 608<br />
Ongewijzigde herdruk<br />
Gratis uitgave<br />
AI 74P731